Autonieuws | Xceed wacht zware strijd

Autonieuws • De Kia Xceed maakte deze maand zijn opwachting in de showroom. Het opgehoogde broertje van Ceed gaat de strijd aan in een druk segment. Eén van de troeven is de plug-in versie, die begin volgend jaar verschijnt. Is het voldoende om in een segment waarin de elektrificering ook op gang begint te komen, de concurrentie te kunnen verslaan?
Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

autonieuws vermeulen Wat spreekt in zijn voordeel?

Dat Kia de moeite heeft genomen om van de Xceed een apart model te maken, legt het merk geen windeieren. De Xceed is ruim en comfortabel en scoort punten met zijn fraaie en moderne interieur.

Wat in zijn nadeel?

Kia slaat wat ons betreft door als het om waarschuwingspiepjes gaat, maar de overijverige veiligheidssystemen kunnen wel uit als je daar niet op zit te wachten.

Consumentenpotentieel

Toch een 8.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harmsWat spreekt in zijn voordeel?   

Leuk en hip design in een segment dat veel aandacht krijgt. Voor net geen 30.000 euro een mooie rijk uitgevoerde auto. Verder is de 7 jaar garantie marketingtechnisch altijd een leuke binnenkomer.

Wat in zijn nadeel?

Is er niet in een EV-uitvoering. Ondanks behoorlijke kwaliteit en bovengenoemde voordelen blijft de gemiddelde Nederlandse zakelijke rijder meer gecharmeerd van Europese merken. Dit heeft direct gevolg voor de restwaarde van deze Kia.

Leasepotentieel: 

Een 7.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klarenWat zijn de sterke restwaardekanten?

Autotelex blijft het zeggen: 7 jaar garantie is een sterk restwaardepunt. Maar belangrijker zijn ook de looks en de complete uitrusting. Een PHEV-versie is in het tegenwoordige belastingklimaat allesbehalve interessant. Hybride scoort veel beter, zoals gebleken in de Niro.

En wat de zwakke?

Er is enorm veel concurrentie en de value-for-money is bij de Xceed zeker niet de hoogste in zijn segment, terwijl je dat bij Kia verwacht.

Restwaardepotentieel

Een 7, omdat de XCeed noch uitblinkt, noch steken laat vallen.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollanderWat spreekt in zijn voordeel?

De Xceed is een geslaagd model. De PHEV is interessant voor fleet-owners met een CO2-limiet van 100 gram of minder. Dat worden er steeds meer.

Wat in zijn nadeel?

Het is jammer dat hier geen volledig elektrische versie van komt. Kia is met de Niro toch één van de relevante spelers in het recente EV-veld, dus dat valt wat tegen. En de PHEV heeft uiteraard geen bijtellings-incentive.

Fleetpotentieel

Een 7,5. Als de PHEV niet te duur wordt tenminste.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brinkWelke (nieuwe) technieken maken de Xceed interessant?

Geen vernieuwde technieken bij deze Kia. Ruime keuze aan aandrijflijnen op benzine: 1.0 3-cilinder, 1.4 en 1.6 4-cilinders, met handgeschakelde 6-bak of 7-traps DCT-automaat. Op termijn volgt een plugin-hybride. Geen diesels.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Een langere onderhoudsinterval.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Vanwege de korte onderhoudsinterval (15.000 kilometer) liggen de onderhoudskosten op een wat hoger niveau dan concurrerende modellen. Wij schatten de kosten voor het voorgeschreven onderhoud in op 35 tot 40 euro per maand op basis van 30.000 km/jaar en 48 maanden. Daar staat een garantie termijn van maar liefst 7 jaar tegenover, dus het risico op onverwachte kosten is laag. Houd wel rekening met relatief hoge kosten voor het vervangen van banden, de Xceed staat standaard op 18”.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 8.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Xceed wacht zware strijd | Automotive Online

Autonieuws | Xceed wacht zware strijd

Autonieuws • De Kia Xceed maakte deze maand zijn opwachting in de showroom. Het opgehoogde broertje van Ceed gaat de strijd aan in een druk segment. Eén van de troeven is de plug-in versie, die begin volgend jaar verschijnt. Is het voldoende om in een segment waarin de elektrificering ook op gang begint te komen, de concurrentie te kunnen verslaan?
Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek

autonieuws vermeulen Wat spreekt in zijn voordeel?

Dat Kia de moeite heeft genomen om van de Xceed een apart model te maken, legt het merk geen windeieren. De Xceed is ruim en comfortabel en scoort punten met zijn fraaie en moderne interieur.

Wat in zijn nadeel?

Kia slaat wat ons betreft door als het om waarschuwingspiepjes gaat, maar de overijverige veiligheidssystemen kunnen wel uit als je daar niet op zit te wachten.

Consumentenpotentieel

Toch een 8.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harmsWat spreekt in zijn voordeel?   

Leuk en hip design in een segment dat veel aandacht krijgt. Voor net geen 30.000 euro een mooie rijk uitgevoerde auto. Verder is de 7 jaar garantie marketingtechnisch altijd een leuke binnenkomer.

Wat in zijn nadeel?

Is er niet in een EV-uitvoering. Ondanks behoorlijke kwaliteit en bovengenoemde voordelen blijft de gemiddelde Nederlandse zakelijke rijder meer gecharmeerd van Europese merken. Dit heeft direct gevolg voor de restwaarde van deze Kia.

Leasepotentieel: 

Een 7.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klarenWat zijn de sterke restwaardekanten?

Autotelex blijft het zeggen: 7 jaar garantie is een sterk restwaardepunt. Maar belangrijker zijn ook de looks en de complete uitrusting. Een PHEV-versie is in het tegenwoordige belastingklimaat allesbehalve interessant. Hybride scoort veel beter, zoals gebleken in de Niro.

En wat de zwakke?

Er is enorm veel concurrentie en de value-for-money is bij de Xceed zeker niet de hoogste in zijn segment, terwijl je dat bij Kia verwacht.

Restwaardepotentieel

Een 7, omdat de XCeed noch uitblinkt, noch steken laat vallen.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollanderWat spreekt in zijn voordeel?

De Xceed is een geslaagd model. De PHEV is interessant voor fleet-owners met een CO2-limiet van 100 gram of minder. Dat worden er steeds meer.

Wat in zijn nadeel?

Het is jammer dat hier geen volledig elektrische versie van komt. Kia is met de Niro toch één van de relevante spelers in het recente EV-veld, dus dat valt wat tegen. En de PHEV heeft uiteraard geen bijtellings-incentive.

Fleetpotentieel

Een 7,5. Als de PHEV niet te duur wordt tenminste.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brinkWelke (nieuwe) technieken maken de Xceed interessant?

Geen vernieuwde technieken bij deze Kia. Ruime keuze aan aandrijflijnen op benzine: 1.0 3-cilinder, 1.4 en 1.6 4-cilinders, met handgeschakelde 6-bak of 7-traps DCT-automaat. Op termijn volgt een plugin-hybride. Geen diesels.

Wat hadden jullie graag anders gezien?

Een langere onderhoudsinterval.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?

Vanwege de korte onderhoudsinterval (15.000 kilometer) liggen de onderhoudskosten op een wat hoger niveau dan concurrerende modellen. Wij schatten de kosten voor het voorgeschreven onderhoud in op 35 tot 40 euro per maand op basis van 30.000 km/jaar en 48 maanden. Daar staat een garantie termijn van maar liefst 7 jaar tegenover, dus het risico op onverwachte kosten is laag. Houd wel rekening met relatief hoge kosten voor het vervangen van banden, de Xceed staat standaard op 18”.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 8.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.