Verkoop nieuwe auto’s daalt 10% in eerste halfjaar, Tesla-verkoop verdubbelt

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Tesla heeft inmiddels een marktaandeel van 2,9 procent. (Foto: Shutterstock)

In de eerste helft van dit jaar zijn er 226 duizend nieuwe personenauto’s geregistreerd, een daling van 10,4 procent. In juni daalde het aantal registraties met 10,9 procent tot 41 duizend personenauto’s. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. Volgens Bovag en RAI Vereniging is de sterke daling mede het gevolg van de onzekerheid over de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (bpm) door de invoering van de WLTP emissietest voor nieuwe personenauto’s. Volgens de brancheorganisatie is de gemiddelde bpm op een nieuwe auto in 2019 ten opzichte van 2018 met 15 procent gestegen (5.824 euro ten opzichte van 5.072 euro). De totale bpm-inkomsten in 2019 (t/m mei) liggen inmiddels hoger dan over dezelfde periode in 2018 (995 om 991 miljoen euro) becijferen Bovag en RAI. 

Tesla

De vijf grootste merken noteerden een daling.

Merk Aantal +/-
Volkswagen 28.926 -15,1%
Renault 21.718 -37,9%
Opel 21.574 -15,4%
Peugeot 17.866 -6,3%
Kia 15.455 -12,6%

Bron: RDC, bewerking Automotive.

Van de in marktaandeel grotere merken wisten alleen Volvo (+9,7%), BMW (+9,3%), Mercedes (+5,6%) en Seat (+2,6%) meer nieuwe auto’s te verkopen. Tesla realiseerde de grootste groei. Er werden ruim 6 duizend Tesla’s geregistreerd, een groei van 123 procent. Tesla heeft inmiddels een marktaandeel van 2,8 procent. Bijna alle registraties betreffen een Model 3. De kleinste Tesla topt met 2.487 registraties de juni-verkoop op model-niveau. Daarmee is het na de Jaguar i-Pace (december 2018) de tweede EV die de verkoopranglijst aanvoert. De Model S (99 stuks) en Model X (78 stuks) zijn bijna uit de verkoopstatistieken verdwenen.

Ook de vijf meest geregistreerde modellen lopen achter ten opzichte van vorig jaar. 

Model Aantal +/-
Volkswagen Polo 6.607 -22,8%
Ford Fiesta 4.624 -25,6%
Renault Clio 4.592 -26,1%
Opel Karl 4.674 -22,8%
Kia Picanto 5.216 -12,7%

Bekijk het hele overzicht in de Automotive Kennisbank. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.