RDW: interpretatie bij WLTP-berekening actieradius Kona en Niro was onjuist
De RDW is de mist in gegaan bij het verrichten van de Europese WLTP-typegoedkeuringen van de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Dat stelt de RDW in antwoord op vragen van Automotive. Een nieuwe keuring is niet nodig, maar wel wordt de homologatie aangepast. Daarbij wordt de officiële actieradius van beide EV’s verminderd.
Wat ging er fout? De RDW stelt in haar reactie aan Automotive dat de testprocedure correct is doorlopen. “Op basis van de meetgegevens worden met behulp van een berekeningsformule de actieradius en het energieverbruik van het voertuig berekend. Deze berekeningsformule laat ruimte voor een tweeledige interpretatie. Inmiddels is duidelijk dat de onze interpretatie afwijkt van zoals de berekening is bedoeld”, zegt woordvoerder Thérèse de Vroomen.
Na het toepassen van de juiste berekening is de RDW voor beide auto’s uitgekomen op een hoger energieverbruik.
Om te achterhalen wat wél correct is, heeft de RDW contact opgenomen met de subgroep die zich bezighoudt met elektrische voertuigen bij de VN in Genève. De Vroomen: “Het doel is om af te stemmen hoe de wetgeving moet worden geïnterpreteerd, om alle betrokken partijen te informeren en te zorgen dat iedereen op dezelfde manier omgaat met de wetgeving. Alleen op die manier heeft een consument de mogelijkheid om voertuigen onderling met elkaar te vergelijken.”
Geen gevolgen
Na het toepassen van de juiste berekening is de RDW voor beide auto’s uitgekomen op een hoger energieverbruik en een lagere actieradius dan aanvankelijk opgegeven. “Er wordt een officiële correctie afgegeven op de betreffende typegoedkeuringen. Hiervoor hoeven geen testen opnieuw gedaan te worden, waardoor dit op korte termijn kan worden volbracht.”
Voor de mensen die al in de Hyundai Kona Electric rijden heeft de verandering in de praktijk geen gevolgen, stelt de RDW. De Kia e-Niro is nog niet geleverd aan het publiek, en de eigenaars van een Kona komen nog net zo ver met een batterijvulling als voorheen. Alleen de officiële opgave is iets omlaag bijgesteld. “Voertuigen die in bestelling zijn, maar nog niet zijn geregistreerd, worden door de fabrikant voorzien van nieuwe CVO-papieren (Certificaat Van Overeenstemming) waarop de correcte waarden voor de actieradius en het energieverbruik staan vermeld.”
De Kona Electric 64 kWh komt nu naar schatting uit op 449 kilometer, in plaats van de eerder gecommuniceerde 482. De Kia e-Niro met een 64 kWh-batterij komt op een actieradius van 455 in plaats van 485 kilometer. Met een 39,2 kWh-batterij wordt de opgave teruggebracht van 312 naar 289 kilometer.
RDW is gevraagd of deze herberekening ook gevolgen heeft voor de actieradius van andere door de RDW geteste auto’s, zoals de Tesla Model S en X.
Kia en Hyundai is om een reactie gevraagd. Beide importeurs wachten op een statement vanuit de fabriek, die staat in contact met de RDW.