Halfjaaroverzicht 2016 | Katers in het merkkanaal
Voor veel dealers, waaronder die van Toyota, Mitsubishi en Peugeot, stond het eerste kwartaal in het teken van het wegwerken van de grote aantallen lage bijtellingsauto’s die eind december al waren gekentekend. Nog steeds zie je af en toe een verdwaalde 2015-auto voorbijkomen in de reclame. Door alle naar voren gehaalde verkopen startte dit jaar met 13,5 procent minder registraties, terwijl de eerste twee maanden vorig jaar ook al zwak waren. Het is in toenemende mate private lease dat de verkoopmachine draaiende houdt, met alle gevolgen van dien voor het dealerrendement. Pon Automotive-baas Willem Trip meldde onlangs dat Pon denkt dat er dit jaar in totaal honderdduizend private leasecontracten worden weggezet, dat zou een kwart zijn van de totale verkoop.
Na een half jaar zijn er een kleine 200 duizend nieuwe auto’s geregistreerd. Praktisch niemand denkt (Pon uitgezonderd) dat dit jaar de 400 duizend gehaald wordt. Een eindsprint ligt niet in de lijn der verwachting. Het aantal zelfregistraties ligt dit jaar weer op ongeveer twintig procent. De cijfers geven een wat vertekend beeld omdat er relatief eind vorig jaar al veel voorraad gekentekend stond. Fiat en Ford voeren de lijst aan met tussen de 40 en 50 procent door dealers gekentekende auto’s. Bekijk het verkoopoverzicht in onze Kennisbank.
Importeurs blijven inkrimpen
Dit jaar waren de reorganisaties bij Hyundai en Jaguar Land Rover de meest in het oog springende. Bij Hyundai laat niet iedere opgezegde dealer zich wegjagen. Bert Wieten, jarenlang een toonaangevende Hyundai-dealer, voert inmiddels een juridische procedure over het erkend reparateurschap. Ook Fakkert Autobedrijven eist een nieuw contract. Dealernetwerken blijven kleiner en kleiner worden. Bijna ieder merk, ook late starters als Peugeot, Opel en Ford, hebben inmiddels een eerste saneringsronde erop zitten. Maar een tweede en derde blijven waarschijnlijk niet uit – veel merken vinden bij nader inzien dertig contractpartners toch nog te veel.
Bij Jaguar Land Rover wordt er al een heel jaar gepuzzeld. Er waren twee separate dealernetwerken die geïntegreerd moesten worden. En daarbij wil de importeur ook dat de nieuw aangestelde dealers investeren in een ‘dual brand’- nieuwbouwpand, waarvan de totale investering geschat wordt op een kleine drie miljoen euro. De importeur ontkomt niet aan het nemen van pijnlijke beslissingen, zo is bijvoorbeeld Kroymans niet langer salesdealer van Jaguar (maar kreeg het als troostprijs wel het erkend reparateurschap van Jaguar en Land Rover. Op een paar regio’s na, Noord-Nederland onder andere, is de buit verdeeld.
Snijden in eigen vlees
Ook bij de importorganisaties verandert veel. Zo ging Mercedes Nederland dit jaar deels op in een Benelux-organisatie. De personenwagen-tak van de importeur ging naar Brussel, slechts een deel van de staf, buitendienst en marketingcommunicatie, bleef in Nederland. Naarmate merken hun dealernetwerk verkleinen en daarmee de schaal van hun partners vergroten, zijn dealers steeds beter in staat om functies over te nemen van de importeur. Er werken inmiddels aanzienlijk minder mensen bij importeurs dan pakweg tien jaar geleden, constateert ook ex- Mercedes-en Renault-directeur Martin Hegeman. En dat betekent dat ook de RAI Vereniging moet veranderen. Importeurs hebben minder mankracht voor onder andere de lobby, dus dat moet de RAI Vereniging oppakken. Dat leidde dit jaar al tot een kleine reorganisatie. In de toekomst moet de vereniging in toenemende mate het gat vullen dat fabrikanten laten vallen. Geen eenvoudige klus, want iedere fabrikant denkt anders over de toekomst van mobiliteit.