Twintig jaar merkkanaal: emoties dealerreorganisatie onderschat
Voor het jubileumnummer van Automotive wil hij voor het eerst terugblikken op de reorganisaties. “Wij voorzagen de emoties. Je raakt een dealer in zijn hart en ziel als je hem, hoe goed je redenen ook zijn, uit de Renault-familie zet. We hebben zoveel mogelijk objectieve criteria gebruikt bij het invullen van onze blueprint. Terugkijkend denk ik dat ik de emoties toch heb onderschat.”
Rechtszaken
Renders vocht – net als een aantal andere dealers (zoals Hans Udo) – met alle mogelijk middelen terug. “Rechtszaken hoorden bij het proces. En ik was het gezicht van de reorganisaties. Alleen de, in mijn ogen, soms valse beschuldigingen die zijn geuit, hebben mij geraakt.”
Hegeman heeft met verbazing gekeken naar andere merken, waar niet gereorganiseerd werd. Maar hij heeft wel een mogelijke verklaring. “Je hebt een duidelijk plan, budget, tijd en energie nodig om een reorganisatieproces te begeleiden. Als een van deze elementen ontbreekt, dan heeft het geen zin.”
Lees hier het hele interview met Martin Hegeman dat is gepubliceerd in Automotive 6 van 2016.