‘Nederlandse bedrijven lopen risico bij Chinese grenscontrole’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens adviesbureau China Certification wordt dit risico steeds groter omdat er op steeds meer producten, waaronder ook auto’s en -onderdelen, een China Compulsory Certificate CCC vereist is. In dit certificaat, dat in 2003 is ingevoerd, staat veiligheids- en technische informatie over een product. Sinds begin dit jaar is de lijst met producten die een CCC vereisen flink gegroeid, zegt Ter Burg. “Zo is sinds dit jaar de CCC ook verplicht geworden voor een aantal interieurdelen zoals het stuur, vloermatten, middenconsole en het dashboard.”

Veel producenten in de Benelux
Cijfers over hoe vaak er een certificaat wordt gevraagd, kan China Certification niet geven. “De aantallen kunnen ook ineens veranderen wanneer een OEM besluit niet alleen zijn Tier1-, maar ook zijn Tier2-leveranciers een certificaat te laten geven. Het gaat in ieder geval om een groot aantal producenten in de Benelux.” 

Het aantal certificaataanvragen groeit ook doordat de export naar China groeit. In 2014 werd er in totaal voor 4,4 miljard euro naar China geëxporteerd. Tien jaar geleden was dat nog 1,6 miljard euro, blijkt uit cijfers van het CBS. Bovendien is China een belangrijke mark tvoor Europese autofabrikanten, waardoor er ook meer Europese OEM-onderdelen worden ingevoerd. 

Dat China is een steeds belangrijkere markt wordt voor de Nederlandse industrie blijkt ook wel uit het feit dat eerder dit jaar in Den Haag het Chinese GIA Trade & Exhibition Center is geopend.

OEM`s niet op de hoogte
Het aanvragen van een CCC is volgens Ter Burg geen sinecure. “Deadlines moeten strikt worden nageleefd, de producttesten zijn streng en de audits grondig. Bovendien zijn veel OEM-bedrijven, zowel autofabrikanten als Tier1-leveranciers, zelf ook niet of nauwelijks bekend met CCC. En doordat de CCC-eisen regelmatig veranderen, is het voor hen haast onmogelijk om wijzigingen bij te houden.” 

Ter Burg ziet regelmatig dat automotive-leveranciers in de problemen komen door de CCC. “Het gebeurt steeds vaker dat een OEM op stel en sprong een CCC vraagt, zelf of aan haar toeleveranciers. Het aanvragen van zo’n certificaat duurt minstens een paar maanden. Bedrijven die dit zelfstandig doen, zijn er vaak langer mee bezig en lopen het risico te stranden in het proces.”

China Certification controleert voor bedrijven of ze een CCC nodig hebben voor het product dat ze exporteren naar China en kan ze begeleiden in de aanvraag ervan. Onder meer Audi, Mercedes en een aantal grote Tier1-leveranciers schakelen het bedrijf in, dat naar eigen zeggen in de automotive de grootste partij is hierin.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Nederlandse bedrijven lopen risico bij Chinese grenscontrole’ | Automotive Online

‘Nederlandse bedrijven lopen risico bij Chinese grenscontrole’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens adviesbureau China Certification wordt dit risico steeds groter omdat er op steeds meer producten, waaronder ook auto’s en -onderdelen, een China Compulsory Certificate CCC vereist is. In dit certificaat, dat in 2003 is ingevoerd, staat veiligheids- en technische informatie over een product. Sinds begin dit jaar is de lijst met producten die een CCC vereisen flink gegroeid, zegt Ter Burg. “Zo is sinds dit jaar de CCC ook verplicht geworden voor een aantal interieurdelen zoals het stuur, vloermatten, middenconsole en het dashboard.”

Veel producenten in de Benelux
Cijfers over hoe vaak er een certificaat wordt gevraagd, kan China Certification niet geven. “De aantallen kunnen ook ineens veranderen wanneer een OEM besluit niet alleen zijn Tier1-, maar ook zijn Tier2-leveranciers een certificaat te laten geven. Het gaat in ieder geval om een groot aantal producenten in de Benelux.” 

Het aantal certificaataanvragen groeit ook doordat de export naar China groeit. In 2014 werd er in totaal voor 4,4 miljard euro naar China geëxporteerd. Tien jaar geleden was dat nog 1,6 miljard euro, blijkt uit cijfers van het CBS. Bovendien is China een belangrijke mark tvoor Europese autofabrikanten, waardoor er ook meer Europese OEM-onderdelen worden ingevoerd. 

Dat China is een steeds belangrijkere markt wordt voor de Nederlandse industrie blijkt ook wel uit het feit dat eerder dit jaar in Den Haag het Chinese GIA Trade & Exhibition Center is geopend.

OEM`s niet op de hoogte
Het aanvragen van een CCC is volgens Ter Burg geen sinecure. “Deadlines moeten strikt worden nageleefd, de producttesten zijn streng en de audits grondig. Bovendien zijn veel OEM-bedrijven, zowel autofabrikanten als Tier1-leveranciers, zelf ook niet of nauwelijks bekend met CCC. En doordat de CCC-eisen regelmatig veranderen, is het voor hen haast onmogelijk om wijzigingen bij te houden.” 

Ter Burg ziet regelmatig dat automotive-leveranciers in de problemen komen door de CCC. “Het gebeurt steeds vaker dat een OEM op stel en sprong een CCC vraagt, zelf of aan haar toeleveranciers. Het aanvragen van zo’n certificaat duurt minstens een paar maanden. Bedrijven die dit zelfstandig doen, zijn er vaak langer mee bezig en lopen het risico te stranden in het proces.”

China Certification controleert voor bedrijven of ze een CCC nodig hebben voor het product dat ze exporteren naar China en kan ze begeleiden in de aanvraag ervan. Onder meer Audi, Mercedes en een aantal grote Tier1-leveranciers schakelen het bedrijf in, dat naar eigen zeggen in de automotive de grootste partij is hierin.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.