Winstgevend PGA Nederland: centrale rol occasions

Redactie Redactie
• Laatste update:

PGA Nederland is de grootste Peugeot-dealer van Nederland (Nefkens) maar heeft ook Renault, Hyundai, BMW en enkele andere merken in portefeuille. Daarnaast heeft het bedrijf een leasedochter (MKB Lease), automotive supplies (Elgersma) en een import/export-bedrijf (NCT Trading). Het bedrijf is een dochter van PGA SA, op haar beurt weer onderdeel van Porsche Holding Salzburg.

Beter resultaat
Het hogere resultaat komt mede voort uit kostenreductie. In 2014 sloot PGA drie vestigingen, voegde een aantal clusters samen en het personeelsbestand werd gereduceerd van 1.056 naar 991 fte. Bovendien werd het Hyundai verzorgingsgebied fors uitgebreid en recentelijk werden de Opel activiteiten met Broekhuis geruild voor meer Hyundai en Peugeot volume.
Mede dankzij deze besparingen en netwerkoptimalisaties verwacht Luijckx voor dit jaar een hogere winst. “Omdat we wel in staat zijn geweest om van de drie gesloten vestigingen de meeste klanten te behouden, zien we de besparing dit jaar terug in het resultaat.” Ook de ontwikkelingen in juni stemmen Luijckx positief. “Tot en met mei waren de nieuw verkopen in de markt in lijn met vorig jaar. Maar nu lijkt het of we eindelijk weer groei zien. We hopen dat vooral de particuliere koper weer auto’s gaat aanschaffen. De zakelijke markt loopt wel door. Daar zitten we dit jaar met onder andere de Peugeot 308 goed. De verkooppiek eind dit jaar zal daarbij wel doorwerken begin 2016.”

Belang occasions
Dat PGA in 2014 winstgevend kon blijven ondanks de ingestorte markt voor nieuw verkoop ligt deels ook aan het toenemende belang van de overige activiteiten van het bedrijf. PGA verkocht iets meer nieuwe auto`s dan in 2013 (14 duizend) en bijna 18 duizend gebruikte (waarvan 9 duizend b2c). Via dochter NCT worden grote aantallen auto’s geïmporteerd, terwijl NCT voorheen vooral export deed. “Wij zijn zo’n vijf jaar geleden begonnen met het verhogen van de occasionverkoop, ook om de teruglopende aftersalesomzet op te vangen. Wij zien dat we van de occasionkopers meer dan tachtig procent naar onze werkplaats kunnen krijgen. Daardoor is de daling van het werkaanbod in onze garages gestopt en blijft onze aftersalesomzet op peil. Ik ontzenuw dan ook het verhaal dat een dealer de klant drie jaar na de nieuw verkoop ziet vertrekken en niet meer kan terughalen.”

Zware concurrentie
MKB Lease, dat een positive bijdrage aan het resultaat leverde, was een van de eerste leasemaatschappijen met een privélease-product (Lease M). Luijckx volgt de ontwikkelingen op de privateleasemarkt op de voet. “Is privélease hot of is er iets anders aan de hand? Als je kijkt naar de kortingen waarmee gerekend wordt bij de grote acties eerder dit jaar, dan kun je concluderen dat deze in een aantal gevallen veel hoger zijn dan waar dealers mee kunnen rekenen. Dat betekent dat importeurs privélease ook gebruiken om kunstmatig de verkoop op peil te houden en voorraden weg te werken. Ik vraag me af of dat vol te houden is. Voor ons is het soms lastig daarmee te concurreren. Toch willen we met Lease M blijven groeien, ook omdat private lease ons veel interessante jonge occasions oplevert.”

Gecontroleerde groei
Voor 2015/2016 staan er bij PGA vooralsnog geen heel grote veranderingen op stapel, al jaren is het motto gelijk. “Wij willen met al onze activiteiten op een gecontroleerde wijze groeien. Gecombineerd met kostenbesparingen moet dat tot een forse verbetering van het resultaat leiden. Maar acquisities sluiten we zeker niet uit.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Winstgevend PGA Nederland: centrale rol occasions | Automotive Online

Winstgevend PGA Nederland: centrale rol occasions

Redactie Redactie
• Laatste update:

PGA Nederland is de grootste Peugeot-dealer van Nederland (Nefkens) maar heeft ook Renault, Hyundai, BMW en enkele andere merken in portefeuille. Daarnaast heeft het bedrijf een leasedochter (MKB Lease), automotive supplies (Elgersma) en een import/export-bedrijf (NCT Trading). Het bedrijf is een dochter van PGA SA, op haar beurt weer onderdeel van Porsche Holding Salzburg.

Beter resultaat
Het hogere resultaat komt mede voort uit kostenreductie. In 2014 sloot PGA drie vestigingen, voegde een aantal clusters samen en het personeelsbestand werd gereduceerd van 1.056 naar 991 fte. Bovendien werd het Hyundai verzorgingsgebied fors uitgebreid en recentelijk werden de Opel activiteiten met Broekhuis geruild voor meer Hyundai en Peugeot volume.
Mede dankzij deze besparingen en netwerkoptimalisaties verwacht Luijckx voor dit jaar een hogere winst. “Omdat we wel in staat zijn geweest om van de drie gesloten vestigingen de meeste klanten te behouden, zien we de besparing dit jaar terug in het resultaat.” Ook de ontwikkelingen in juni stemmen Luijckx positief. “Tot en met mei waren de nieuw verkopen in de markt in lijn met vorig jaar. Maar nu lijkt het of we eindelijk weer groei zien. We hopen dat vooral de particuliere koper weer auto’s gaat aanschaffen. De zakelijke markt loopt wel door. Daar zitten we dit jaar met onder andere de Peugeot 308 goed. De verkooppiek eind dit jaar zal daarbij wel doorwerken begin 2016.”

Belang occasions
Dat PGA in 2014 winstgevend kon blijven ondanks de ingestorte markt voor nieuw verkoop ligt deels ook aan het toenemende belang van de overige activiteiten van het bedrijf. PGA verkocht iets meer nieuwe auto`s dan in 2013 (14 duizend) en bijna 18 duizend gebruikte (waarvan 9 duizend b2c). Via dochter NCT worden grote aantallen auto’s geïmporteerd, terwijl NCT voorheen vooral export deed. “Wij zijn zo’n vijf jaar geleden begonnen met het verhogen van de occasionverkoop, ook om de teruglopende aftersalesomzet op te vangen. Wij zien dat we van de occasionkopers meer dan tachtig procent naar onze werkplaats kunnen krijgen. Daardoor is de daling van het werkaanbod in onze garages gestopt en blijft onze aftersalesomzet op peil. Ik ontzenuw dan ook het verhaal dat een dealer de klant drie jaar na de nieuw verkoop ziet vertrekken en niet meer kan terughalen.”

Zware concurrentie
MKB Lease, dat een positive bijdrage aan het resultaat leverde, was een van de eerste leasemaatschappijen met een privélease-product (Lease M). Luijckx volgt de ontwikkelingen op de privateleasemarkt op de voet. “Is privélease hot of is er iets anders aan de hand? Als je kijkt naar de kortingen waarmee gerekend wordt bij de grote acties eerder dit jaar, dan kun je concluderen dat deze in een aantal gevallen veel hoger zijn dan waar dealers mee kunnen rekenen. Dat betekent dat importeurs privélease ook gebruiken om kunstmatig de verkoop op peil te houden en voorraden weg te werken. Ik vraag me af of dat vol te houden is. Voor ons is het soms lastig daarmee te concurreren. Toch willen we met Lease M blijven groeien, ook omdat private lease ons veel interessante jonge occasions oplevert.”

Gecontroleerde groei
Voor 2015/2016 staan er bij PGA vooralsnog geen heel grote veranderingen op stapel, al jaren is het motto gelijk. “Wij willen met al onze activiteiten op een gecontroleerde wijze groeien. Gecombineerd met kostenbesparingen moet dat tot een forse verbetering van het resultaat leiden. Maar acquisities sluiten we zeker niet uit.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.