Leasemaatschappijen gaan Tesla’s zelf afleveren na klachten van berijders

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Niet alle berijders hebben zin om zelf de Tesla op te halen. (Foto: Shutterstock)

Leasemaatschappij ALD levert de komende maanden bij wijze van proef zelf de bestelde Tesla’s af bij de leaserijders. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Dit naar aanleiding van opmerkingen van berijders over de gebrekkige service bij de aflevering bij de veel bestelde leaseauto.

Bij traditionele automerken wordt de auto bij de dichtstbijzijnde dealer afgeleverd of wordt hij naar de leaserijder gebracht, maar bij Tesla moeten klanten die binnen een straal van 250 kilometer van Tilburg wonen zelf de auto ophalen. Ook kunnen ze dan de huidige auto niet laten staan. “Het servicebeleid wijkt sterk af van wat leaserijders gewend zijn”, zegt marketingdirecteur Lonneke van der Horst van ALD Automotive. “Vrijwel alle automerken hebben natuurlijk een netwerk van dealerbedrijven, die de aflevering verzorgen. Tesla heeft geen netwerk, en het is policy van de fabrikant om het zo te doen. Ook als grote leasemaatschappij hebben wij daar weinig invloed op. Uit de enquête onder klanten kregen we daar opmerkingen over”, zegt Van der Horst.

Afleverpartner

ALD verwacht komende maanden honderd Tesla’s af te leveren. Hiervoor wordt samengewerkt met een externe partij. “De aflevering wordt gedaan door iemand met uitgebreide Tesla-kennis en als de leaserijder wil kan de persoon die de auto brengt ook de ALD-auto die aan het einde van het contract is mee terugnemen”, aldus Van der Horst. “Wil de leaserijder toch liever zelf naar Tilburg reizen, dan blijft dat ook gewoon mogelijk.” Na aflevering van de komende honderd Tesla’s wordt de pilot geëvalueerd.

Ook Arval is in gesprek om de aflevering van Tesla’s over te nemen, meldt operationeel directeur Marien Kreuger desgevraagd aan Automotive. “Het merk groeit heel snel en dat leidt tot capaciteitsproblemen om de auto’s af te leveren op een manier die berijders gewend zijn”, zegt hij. “Tesla is niet in staat om de oude leaseauto in te nemen. Dat, plus het feit dat berijders zelf naar Tilburg moeten komen om de auto op te halen, zorgt voor wat minder blije reacties”, aldus Kreuger. “Wij kunnen dit proces prima uit handen nemen.”

Piekdrukte

ALD laat de aflevering verzorgen door het bedrijf Autoafleveren.nl. Daar zien ze het aantal opdrachten om Tesla’s te leveren toenemen, vertelt mede-oprichter Rik Stoevenbelt. “We horen van diverse opdrachtgevers dat er onvrede is over de aflevering: soms wordt de verkeerde of zelfs geen kabel meegeleverd, of is de auto niet helemaal opgeladen. Dat is vervelend, maar ergens ook begrijpelijk, want er is nu sprake van piekdrukte.”

Autoafleveren.nl heeft een groep studenten die de auto’s afleveren. “Hun kennis wordt eerst getest; de meeste nieuwe auto’s zijn rijdende iPads, en daar kunnen ze meestal goed mee overweg. Ze kunnen de klanten dus ook inhoudelijk over de auto adviseren. Klanten willen graag een korte uitleg over de basis van de auto, zodat hij of zij de auto vervolgens zelf tot in detail kan ontdekken.”

Het bedrijf realiseerde in het eerste jaar (2016) 3.000 opdrachten voor zowel transport als aflevering, dit jaar stevent het bedrijf af op 17 duizend. “Het aandeel afleveringen is ongeveer een derde, maar groeit wel het hardste; vooral dankzij private lease. Dealers willen die auto lang niet altijd leveren als ze niet het onderhoud mogen doen, dus komt die aflevering bij de leasemaatschappij zelf terecht. Die besteedt het uit aan ons.”

De website is op dit moment uit de lucht – maar dat komt niet door piekdrukte, zegt Stoevenbelt. “Dat heeft te maken met de hostingpartij. Het inlogdeel voor onze klanten is gewoon bereikbaar. De algemene site is meer een brochure, maar de meeste klanten komen op dit moment via ons netwerk.”
[update: de website is sinds maandagmorgen 2 september weer bereikbaar]

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • R.D. knol

    Unieke kans / contact moment voor de leasemaatschappij met de klant!

Leasemaatschappijen gaan Tesla’s zelf afleveren na klachten van berijders | Automotive Online

Leasemaatschappijen gaan Tesla’s zelf afleveren na klachten van berijders

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Niet alle berijders hebben zin om zelf de Tesla op te halen. (Foto: Shutterstock)

Leasemaatschappij ALD levert de komende maanden bij wijze van proef zelf de bestelde Tesla’s af bij de leaserijders. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Dit naar aanleiding van opmerkingen van berijders over de gebrekkige service bij de aflevering bij de veel bestelde leaseauto.

Bij traditionele automerken wordt de auto bij de dichtstbijzijnde dealer afgeleverd of wordt hij naar de leaserijder gebracht, maar bij Tesla moeten klanten die binnen een straal van 250 kilometer van Tilburg wonen zelf de auto ophalen. Ook kunnen ze dan de huidige auto niet laten staan. “Het servicebeleid wijkt sterk af van wat leaserijders gewend zijn”, zegt marketingdirecteur Lonneke van der Horst van ALD Automotive. “Vrijwel alle automerken hebben natuurlijk een netwerk van dealerbedrijven, die de aflevering verzorgen. Tesla heeft geen netwerk, en het is policy van de fabrikant om het zo te doen. Ook als grote leasemaatschappij hebben wij daar weinig invloed op. Uit de enquête onder klanten kregen we daar opmerkingen over”, zegt Van der Horst.

Afleverpartner

ALD verwacht komende maanden honderd Tesla’s af te leveren. Hiervoor wordt samengewerkt met een externe partij. “De aflevering wordt gedaan door iemand met uitgebreide Tesla-kennis en als de leaserijder wil kan de persoon die de auto brengt ook de ALD-auto die aan het einde van het contract is mee terugnemen”, aldus Van der Horst. “Wil de leaserijder toch liever zelf naar Tilburg reizen, dan blijft dat ook gewoon mogelijk.” Na aflevering van de komende honderd Tesla’s wordt de pilot geëvalueerd.

Ook Arval is in gesprek om de aflevering van Tesla’s over te nemen, meldt operationeel directeur Marien Kreuger desgevraagd aan Automotive. “Het merk groeit heel snel en dat leidt tot capaciteitsproblemen om de auto’s af te leveren op een manier die berijders gewend zijn”, zegt hij. “Tesla is niet in staat om de oude leaseauto in te nemen. Dat, plus het feit dat berijders zelf naar Tilburg moeten komen om de auto op te halen, zorgt voor wat minder blije reacties”, aldus Kreuger. “Wij kunnen dit proces prima uit handen nemen.”

Piekdrukte

ALD laat de aflevering verzorgen door het bedrijf Autoafleveren.nl. Daar zien ze het aantal opdrachten om Tesla’s te leveren toenemen, vertelt mede-oprichter Rik Stoevenbelt. “We horen van diverse opdrachtgevers dat er onvrede is over de aflevering: soms wordt de verkeerde of zelfs geen kabel meegeleverd, of is de auto niet helemaal opgeladen. Dat is vervelend, maar ergens ook begrijpelijk, want er is nu sprake van piekdrukte.”

Autoafleveren.nl heeft een groep studenten die de auto’s afleveren. “Hun kennis wordt eerst getest; de meeste nieuwe auto’s zijn rijdende iPads, en daar kunnen ze meestal goed mee overweg. Ze kunnen de klanten dus ook inhoudelijk over de auto adviseren. Klanten willen graag een korte uitleg over de basis van de auto, zodat hij of zij de auto vervolgens zelf tot in detail kan ontdekken.”

Het bedrijf realiseerde in het eerste jaar (2016) 3.000 opdrachten voor zowel transport als aflevering, dit jaar stevent het bedrijf af op 17 duizend. “Het aandeel afleveringen is ongeveer een derde, maar groeit wel het hardste; vooral dankzij private lease. Dealers willen die auto lang niet altijd leveren als ze niet het onderhoud mogen doen, dus komt die aflevering bij de leasemaatschappij zelf terecht. Die besteedt het uit aan ons.”

De website is op dit moment uit de lucht – maar dat komt niet door piekdrukte, zegt Stoevenbelt. “Dat heeft te maken met de hostingpartij. Het inlogdeel voor onze klanten is gewoon bereikbaar. De algemene site is meer een brochure, maar de meeste klanten komen op dit moment via ons netwerk.”
[update: de website is sinds maandagmorgen 2 september weer bereikbaar]

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • R.D. knol

    Unieke kans / contact moment voor de leasemaatschappij met de klant!