Achtergrond | Bijtellingvoordeel middensegment EV verdwijnt al in 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De nu populaire elektrische leaseauto's krijgen het vanaf 2021 een stuk zwaarder. (Foto: Shutterstock)

Voor diverse modellen in de populairste leasesegmenten is het grote bijtellingvoordeel in 2021 al verdwenen: ondanks dat in het Klimaatakkoord de EV nog een bijtellingsvoordeel geniet. Dat blijkt uit een analyse van leaseadviesbedrijf Autodisk in opdracht van Automotive.

Uit de analyse is onder andere op te maken dat de elektrische Kona zijn bijtellingsvoordeel ten opzichte van de benzine-variant (1.0 tgdi) behoudt tot en met 2021; dit jaar is het bruto bijtellingsverschil 385 euro per maand, in 2020 is dat nog 207 euro en in 2021 nog slechts 14,93.

grafiek bijtellingsontwikkeling

 

In de bestaande plannen, geformuleerd in Autobrief 2, zou de bijtelling in 2021 al naar 22 procent gaan. Dan had de berijder van een elektrische Kona maandelijks 860 euro bij moeten tellen, tegenover 542 euro voor een berijder van de tgdi-variant. Nu geldt de bijtelling van 22 procent pas in 2026, en het voert te ver om de huidige modellen en catalogusprijzen van nu tot dat moment aan te houden. Het geeft wel aan dat het voor het stimuleren van elektrische auto’s essentieel is dat het prijsverschil de komende jaren inderdaad drastisch afneemt. Diverse autofabrikanten beloven een EV-offensief waarbij ook op lagere prijzen wordt ingezet.

Niro nét goedkoper

De met de Kona vergelijkbare Niro houdt iets langer iets meer voordeel. Dat komt doordat vanaf 2020 de bijtelling boven de 45.000 euro 22 procent bedraagt, en vanaf 2021 wordt die drempel verlaagd naar 40.000. Elke euro bovenop die ‘cap’ telt dus bijna drie keer zo hard in bijtelling. In 2021 is het bijtellingsverschil bij de Niro 141 euro per maand in het voordeel van de elektrische variant, in 2022 is dat voordeel nog 8 euro per maand en – prijswijzigingen buiten beschouwing gelaten – dat blijft dan zo tot 2025.

 

grafiek bijtellingsontwikkeling hogere segment

 

Tientjeswerk

Voor leaserijders komt de Opel Astra 1,4t (en elk vergelijkbaar benzinemodel rond de 26.000 euro) in bijtelling in 2021 gunstiger uit dan vrijwel alle elektrische middenklassers. Voor een Astra 1,4t (en elk vergelijkbaar model ronde de 26.000 euro) is de bijtelling per maand zo’n 480 euro bruto; Voor de Ampera-e is dat in 2021 569 euro, voor de e-Niro 515 euro, die van de Nissan Leaf 530 euro en die van de Kona 527.In de Automotive Kennisbank vindt u de complete dataset die Autodisk voor Automotive heeft geanalyseerd.

Voor de Golf geldt dat het voordeel van de elektrische variant in 2022 nog slechts tientjeswerk is ten opzichte van de brandstofversie. Wat verder opvalt, is dat iemand die een keuze zou maken tussen een Audi e-tron en een Q7, lange tijd het bijtellingvoordeel behoudt. Volgend jaar nog van zo’n 600 euro, in 2021 nog altijd zo’n 400 euro.

Vergelijking

Voor de vergelijking is er in diverse leasesegmenten gekeken naar enigszins vergelijkbare modellen in merk, catalogusprijs en leasekosten. Uitgangspunt is dat veel leaserijders op basis van de bijtelling een keuze maken die binnen hun leasetarief valt. In een leasecategorie zijn elektrische auto’s in catalogusprijs vaak hoger, evenals de maandelijkse leaseprijs, maar de total cost of ownership ligt dankzij lagere onderhouds- en brandstofkosten lager. Voor de analyse heeft Autodisk gebruik gemaakt van de gegevens in het Klimaatakkoord, werkelijkverbruik.nl en whattherange.com. De bpm is buiten beschouwing gelaten omdat deze door de WLTP ook bij brandstofvoertuigen zeer verschillend uitpakt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Achtergrond | Bijtellingvoordeel middensegment EV verdwijnt al in 2021 | Automotive Online

Achtergrond | Bijtellingvoordeel middensegment EV verdwijnt al in 2021

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De nu populaire elektrische leaseauto's krijgen het vanaf 2021 een stuk zwaarder. (Foto: Shutterstock)

Voor diverse modellen in de populairste leasesegmenten is het grote bijtellingvoordeel in 2021 al verdwenen: ondanks dat in het Klimaatakkoord de EV nog een bijtellingsvoordeel geniet. Dat blijkt uit een analyse van leaseadviesbedrijf Autodisk in opdracht van Automotive.

Uit de analyse is onder andere op te maken dat de elektrische Kona zijn bijtellingsvoordeel ten opzichte van de benzine-variant (1.0 tgdi) behoudt tot en met 2021; dit jaar is het bruto bijtellingsverschil 385 euro per maand, in 2020 is dat nog 207 euro en in 2021 nog slechts 14,93.

grafiek bijtellingsontwikkeling

 

In de bestaande plannen, geformuleerd in Autobrief 2, zou de bijtelling in 2021 al naar 22 procent gaan. Dan had de berijder van een elektrische Kona maandelijks 860 euro bij moeten tellen, tegenover 542 euro voor een berijder van de tgdi-variant. Nu geldt de bijtelling van 22 procent pas in 2026, en het voert te ver om de huidige modellen en catalogusprijzen van nu tot dat moment aan te houden. Het geeft wel aan dat het voor het stimuleren van elektrische auto’s essentieel is dat het prijsverschil de komende jaren inderdaad drastisch afneemt. Diverse autofabrikanten beloven een EV-offensief waarbij ook op lagere prijzen wordt ingezet.

Niro nét goedkoper

De met de Kona vergelijkbare Niro houdt iets langer iets meer voordeel. Dat komt doordat vanaf 2020 de bijtelling boven de 45.000 euro 22 procent bedraagt, en vanaf 2021 wordt die drempel verlaagd naar 40.000. Elke euro bovenop die ‘cap’ telt dus bijna drie keer zo hard in bijtelling. In 2021 is het bijtellingsverschil bij de Niro 141 euro per maand in het voordeel van de elektrische variant, in 2022 is dat voordeel nog 8 euro per maand en – prijswijzigingen buiten beschouwing gelaten – dat blijft dan zo tot 2025.

 

grafiek bijtellingsontwikkeling hogere segment

 

Tientjeswerk

Voor leaserijders komt de Opel Astra 1,4t (en elk vergelijkbaar benzinemodel rond de 26.000 euro) in bijtelling in 2021 gunstiger uit dan vrijwel alle elektrische middenklassers. Voor een Astra 1,4t (en elk vergelijkbaar model ronde de 26.000 euro) is de bijtelling per maand zo’n 480 euro bruto; Voor de Ampera-e is dat in 2021 569 euro, voor de e-Niro 515 euro, die van de Nissan Leaf 530 euro en die van de Kona 527.In de Automotive Kennisbank vindt u de complete dataset die Autodisk voor Automotive heeft geanalyseerd.

Voor de Golf geldt dat het voordeel van de elektrische variant in 2022 nog slechts tientjeswerk is ten opzichte van de brandstofversie. Wat verder opvalt, is dat iemand die een keuze zou maken tussen een Audi e-tron en een Q7, lange tijd het bijtellingvoordeel behoudt. Volgend jaar nog van zo’n 600 euro, in 2021 nog altijd zo’n 400 euro.

Vergelijking

Voor de vergelijking is er in diverse leasesegmenten gekeken naar enigszins vergelijkbare modellen in merk, catalogusprijs en leasekosten. Uitgangspunt is dat veel leaserijders op basis van de bijtelling een keuze maken die binnen hun leasetarief valt. In een leasecategorie zijn elektrische auto’s in catalogusprijs vaak hoger, evenals de maandelijkse leaseprijs, maar de total cost of ownership ligt dankzij lagere onderhouds- en brandstofkosten lager. Voor de analyse heeft Autodisk gebruik gemaakt van de gegevens in het Klimaatakkoord, werkelijkverbruik.nl en whattherange.com. De bpm is buiten beschouwing gelaten omdat deze door de WLTP ook bij brandstofvoertuigen zeer verschillend uitpakt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.