Achtergrond | Youngtimers het haasje bij invoering nieuwe milieunormen
Met de introductie van een landelijk model voor milieuzones komt er een einde aan de wirwar van gemeentelijke milieuzones. Maar het betekent ook dat de nieuwe normen voor diesels strenger kunnen worden dan ze nu in de meeste milieuzones zijn. Met name berijders van een diesel-youngtimer worden hierdoor geraakt.
In de nieuwe milieuzone wordt met twee verschillende normen voor diesel-personenauto’s gewerkt: Euro III of Euro IV. Kiest een gemeente voor een gele zone, dan zijn daar personenauto’s en lichte bedrijfswagens met dieselmotor toegelaten als ze minimaal aan Euro III voldoen. Die norm is in 2000 voor het eerst in auto’s toegepast, dus in de praktijk komt dat volgend jaar neer op een leeftijd van 20 jaar.
De strengere variant van de nieuwe milieuzone is de groene zone. Hierin is Euro IV de norm, en gezien de introductiedatum daarvan betekent dit in 2020 een leeftijdsgrens van 15 jaar. Overigens blijft het daarbij niet: in 2025 is het de bedoeling dat de normen één Euro-klasse opschuiven. De groene zone is dan de lichte variant, daarnaast komt de blauwe zone, die Euro V als norm stelt. De Tweede Kamer vroeg eerder dit jaar aan staatssecretaris Snel van Financiën om een verruiming van de youngtimerregeling voor EV’s.
De groene milieuzone is strenger dan de meeste milieuzones nu zijn. In Utrecht en Rotterdam mag een diesel personenauto op dit moment niet ouder zijn dan 1 januari 2001, dus 18 jaar oud, alleen Arnhem hanteert al 1 januari 2005 als norm. In Amsterdam is de milieuzone anders ingericht: hier zijn vooral zware en lichte bedrijfswagens en taxi’s het haasje. Voor personenauto’s geldt in Amsterdam nu nog geen enkele norm. Ten behoeve van de handhaving is het de bedoeling dat de RDW de kentekendatabase voor oudere voertuigen omzet naar Euroklasse.
Probleem
Als steden volgend jaar de nieuwe milieuzone invoeren en meteen kiezen voor Euro IV als norm (dus met een leeftijdsgrens van 15 jaar), dan hebben berijders van een diesel-youngtimer een probleem.
Volgens VWE Automotive telt ons land op dit moment 160.576 diesels van 14 jaar en ouder. Die zijn volgend jaar dus 15 jaar oud en mogen dan niet in de nieuwe groene milieuzone. Het totaal aantal diesels van 19 jaar en ouder is 34.754, zij mogen volgend jaar niet binnenkomen in de gele milieuzones, die 20 jaar als grens stellen. De vraag is natuurlijk hoeveel van deze auto’s werkelijk als youngtimer worden gereden. Volgens de cijfers is in beide groepen 5 procent geregistreerd op naam van een bedrijf.
14 jaar en ouder | 19 jaar en ouder | |
Diesel personenauto’s | 160.567 | 34.754 |
Op naam van een bedrijf | 1.754 (5%) | 8.033 (5%) |
Bron: VWE Automotive.
Daarmee zijn we er echter niet, want zelfstandigen die in een VOF of een maatschap zitten of gewoon een eenmanszaak hebben, registreren de auto gewoon op hun eigen naam. Hoe groot het aantal youngtimers is, is dus niet duidelijk al zag het CBS eerder dit jaar wel een daling. “In de branche gaat het aantal van 30 duizend rond”, zegt Timon Visser. Hij is met zijn bedrijf Auto Timon in Uden gespecialiseerd in verkoop van youngtimers. Iets minder dan de helft van de auto’s die Visser jaarlijks verkoopt, is een diesel. “Ik ben al voorzichtiger met het inkopen van diesel-youngtimers. Toch blijft er vraag naar, want voor iemand die veel kilometers maakt, zijn er weinig alternatieven.”
Heel gevoelig
De populariteit van youngtimers neemt wel wat toe, vooral omdat de kwaliteit van auto’s van 15 jaar en ouder toeneemt. “De nieuwere, vijftien jaar oude modellen van merken als Audi, Mercedes, BMW worden steeds beter. We hebben zelfs al de eerste Euro IV youngtimer verkocht.” Toch is het ook een grillige markt. “Want zie ze maar te vinden, die mooie auto’s met lage kilometerstanden. Maar bovendien is de markt heel gevoelig voor berichtgeving. Nieuws over milieuzones heeft altijd effect op de berijders van youngtimers.”
Het voorstel voor de nieuwe milieuzones wordt nu voorgelegd aan de Eerste en Tweede Kamer.