De grootste leasemaatschappijen op een rij

Automotive biedt al sinds jaar en dag een overzicht van de grootste leasemaatschappijen in Nederland, inclusief een overzicht van het netwerkpartners en de plannen voor komend jaar. Hier vindt u de Top 11, de overige staan in het rapport Automotive Leasemaatschappij top 60.

1. (1) Leaseplan Nederland

Eigenaar: LP Group
Algemeen directeur: Erik Henstra
Vloot (2016): 158.000 (142.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 33,6% (34%)

Leveranciers

Onderhoud: Merkdealers, Profile Car & Tyreservice, Bosch Car Service.
Banden: Kwik-fit, Euromaster, Profile Car & Tyreservice
Schade: Schadenet, ABS Autoherstel
Ruiten: Autotaalglas
Remarketing: Veiling, handel en export
Plannen voor komend jaar: Leaseplan gooide het afgelopen jaar het roer behoorlijk om. Wereldwijd werd de organisatie gecentraliseerd (wat in het kader van de geplande beursgang goed uitkomt) en vond er een enorme management-reshuffle plaats. De Nederlandse directeur Berno Kleinherenbrink verhuisde naar de corporation en werd vervangen door Erik Henstra. In Nederland wil Leaseplan blijven groeien in het mkb-segment en de private leasemarkt. Ook investeert het bedrijf in nieuwe mobiliteitsoplossingen.

Lees hier het laatste nieuws over Leaseplan. 

2. (2) Athlon

Eigenaar: Daimler Financial Services
Algemeen directeur: Marchel Koops
Vloot (2016): 108000 (108.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 22,6 (21%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Athlon Service Centers
Banden: Kwik-Fit, Euromaster, Athlon Service Centers, dealers
Schade: Schadenet
Ruiten: Carglass, Autotaalglas
Remarketing: Athlon Car Trader, 2 consumenten outlets, berijders
Plannen voor komend jaar: Athlon was vorig jaar groot nieuws door de overname door Daimler Financial Services. Daarbij vierde het bedrijf in 2016 zijn 100-jarig bestaan. Athlon zet in op digitale service concepten en bredere mobiliteit en denkt daar langzaam maar zeker ook geld mee te ­kunnen verdienen. De integratie met de nieuwe ­moeder biedt hierbij volop kansen.

Lees hier het laatste nieuws over Athlon Car Lease.

3. (3) Alphabet Nederland

Eigenaar: BMW Group
Algemeen directeur: Jorge Bautista
Vloot (2016): 81.000 (80.000)
Waarvan Private lease (2016): 2.000 (1.000)
Naamsbekendheid* (2016): 7,7% (6,2%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Dealers, Profile
Schade: Dealers (25%), Schadenet, ABS Autoherstel, ASN, UAS
Ruiten: Dealers (5%), Autotaalglas, Carglass, Schadenet
Remarketing: Alphabet Remarketing, Alphabet Occasion Centers
Plannen voor komend jaar: Alphabet werkt hard aan mobiliteitsoplossingen die flexibel kunnen worden aangepast aan de specifieke klantbehoeften. Alphabet focust daarbij op het toe­passen van haar expertise en technologie bij de ontwikkeling van nieuwe, geavanceerde mobiliteits-oplossingen, zoals AlphaElectric (uitgebreide con­sultancy rondom elektrisch rijden), AlphaCity (het zakelijk delen van auto’s), AlphaFlex (end-to-end mobiliteitsbeleid) en Private Lease (eenvoudig online leasing voor particulieren).

Lees hier het laatste nieuws over Alphabet.

 4. (4) Volkswagen Pon Financial Services

Eigenaar: Volkswagen Financial Services/Pon Holdings
Algemeen directeur: Mas van Steenis
Vloot (2016): 80.412 (72.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 8,7% (8,9%)

Leveranciers 

Onderhoud: Dealers
Banden:
Dealers
Schade: Dealers
Ruiten: Dealers
Remarketing: Dealers
Plannen voor komend jaar: Dit jaar is het rustig rond de joint venture van Volkswagen Financial Services (60 procent) en Pon Holdings (40 procent).Vorig jaar werd de verkoop overgeheveld naar de verantwoordelijke dealers en introduceerde VWPFS mobiliteitskaart Shuttel.

Lees hier het laatste nieuws over VWPFS.

 5. (5) International Car Lease Holding

Eigenaar: Van Mossel / Mandemakers Groep
Algemeen directeur: Armand van Veen
Vloot (2016): 56.400 (‘45.500)
Waarvan Private lease (2016): 4.000 (n.b.)
Naamsbekendheid* (2016): 8,7% (9%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Dealers, Euromaster (klein deel)
Schade: Dealers, eigen schadebedrijven, Schadenet
Ruiten: Eigen schadebedrijf, Autotaalglas
Remarketing: Eigen veiling
Plannen voor komend jaar: De International Car Lease Holding groeit hard door. Net als in de voorgaande jaren waren er enkele overnames, waaronder in België. Hierdoor is het bedrijf de grootste leasemaatschappij van Nederland ge­worden die niet in handen is van een bank, investerings­maatschappij of fabrikant. Groei zal ­volgens Eric Berkhof (dga van moeder Van Mossel Automotive Groep)vooral nog in het buitenland ­gerealiseerd worden.

Lees hier het laatste nieuws over ICLH.

 6. (6) Arval Eigenaar BNP Paribas

Algemeen directeur: Liam Donnelly
Vloot (2016): 35.000 (35.000)
Waarvan Private lease (2016): 450 (0)
Naamsbekendheid* (2016): 4,3% (3,7%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers (75%), Profile, Bosch Car Service, James
Banden: Kwikfit (33%), Euromaster (33%) en Profile Car & Tyreservice (33%)
Schade: Schadenet (50%), ASN (50%)
Ruiten: Kwikfit (50%), Autotaalglas (50%)
Remarketing: Verkoop gebruikte auto’s via Motortrade (eigen veilingsite), berijders en particulieren
Plannen voor komend jaar: In een complexer wordende markt, waarin steeds meer mobiliteitsproducten worden aangeboden en de inzet van het mobiliteitsbudget toeneemt, zet Arval in op een groeiende vraag naar advies. De toegevoegde waarde van Arval Consulting moet hiermee groeien. Daarnaast staat de verdere integratie Arval Mobility Link en Arval Active Link op het programma. Arval wil ook klanten die met andere leasemaatschappijen werken gaan servicen. Het online platform Total Fleet biedt bedrijven die werken met meerdere leasemaatschappijen een geconsolideerd overzicht van de prestaties van hun complete wagenpark.

Lees hier het laatste nieuws over Arval.

 6. (7) ALD Automotive

Eigenaar: Société Générale
Algemeen directeur: Carel Bal
Vloot (2016): 35.000 (29.000)
Waarvan Private lease (2016): 5.000 (2.500)
Naamsbekendheid* (2016): 1,9% (1,9%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Kwik-Fit, Euromaster, Dealers
Schade: Schadenet
Ruiten: Autotaalglas, Carglass, Kwik-Fit
Remarketing: Autohandel, dealers en export. Online veiling via Carmarket en jaarlijks een fysieke veiling
Plannen voor komend jaar: ALD Automotive groeide opnieuw fors dankzij private lease en nieuwe producten als ALD choice en ALD free. De leasemaatschappij behaalde vorig jaar de hoogste klanttevredenheid in de Conclusr benchmark en blijft zich richten op innovaties voor zowel de particuliere als zakelijke klant. Het Mobility Experience Centre trok tot dusver meer dan 2.000 bezoekers en wordt nu internationaal uitgerold.

Lees hier het laatste nieuws over ALD Automotive.

8. (9) Business Lease Nederland

Eigenaar: Autobinck Group
Algemeen directeur: Diederik Barten
Vloot (2016): 26.000 (20.000)
Waarvan Private lease (2016): 3.500 (geen opgaaf)
Naamsbekendheid* (2016): 1,8% (1,4%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Kwik-Fit
Banden: Euromaster, Profile Car & Tyreservice
Schade: Dealers, Schadenet
Ruiten: Dealers, Carglass, Autotaalglas
Remarketing: Eigen online veiling
Plannen voor komend jaar: Business Lease Nederland kwam dit jaar met een nieuw product; dochter privatelease.com en Snappcar ontwikkelden een private leaseconstructie waarbij klanten hun auto via Snappcar kunnen verhuren aan anderen. Doen ze dat twee dagen per maand, dan daalt de leaseprijs naar 99 euro.

Lees hier het laatste nieuws over Business Lease.

9. (8) Terberg Leasing

Eigenaar: Terberg
Algemeen directeur: Rogier van Ewijk
Vloot (2016): 23.500 (20.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 6,0% (4,4%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Profile
Banden: Dealers, Euromaster
Schade: Schadenet
Ruiten: Carglass, Autotaalglas
Remarketing: Autohandel, veiling, dealers
Plannen voor komend jaar: Vorig jaar greep Terberg net naast de Automotive Company of the Year Award, maar dit jaar was het wel raak en won het een prestigieuze Family award. Directeur Rogier van Ewijk liet vorig jaar weten dat het bedrijf sterk gaat inzetten op het verzamelen en vermarkten van big data.

Lees hier het laatste nieuws over Terberg Leasing.

 10. (10) Hiltermann Lease Groep

Eigenaar: Hilterman Lease Groep
Algemeen directeur: Norbert Karthaus & Michel Akerboom
Vloot (2016): 18.886 (15.268)
Waarvan Private lease (2016): 491 (geen opgaaf)
Naamsbekendheid* (2016): 0,6%(0,8%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Vakgarage,
Banden: Dealers en Euromaster
Schade: ASN Ruiten Autotaalglas
Remarketing: Autohandel, export en autoveiling
Plannen voor komend jaar: Onder Hiltermann Lease Groep vallen Strix Lease Service, Auto Lease Company en The Lease Factory. Voor de komende jaren heeft Hiltermann Lease Groep de ambitie om door te groeien naar 32.500 contracten. Recentelijk meldde het bedrijf de benodigde financiering geregeld te hebben.

Lees hier het laatste nieuws over de Hiltermann Lease Groep.

11. (12) Stern Mobility Solutions

Eigenaar: Stern
Algemeen directeur: Marco Vlaar
Vloot (2016): 13.149 (12.031)
Waarvan Private lease (2016): 2.059 (1.474)
Naamsbekendheid* (2016): 3,0% (2,2%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Dealers
Schade: Sternpoint
Ruiten: Dealergroep Stern, Sternpoint
Remarketing: Dealergroep Stern, handel
Plannen voor komend jaar: De leasetak is het paradepaardje van Stern-topman Henk van der Kwast. Hij wil de komende jaren fors groeien met Stern Financial Services. Door het beperkte aantal leasemaatschappijen dat op de markt is, zal deze groei voornamelijk autonoom zijn.

Lees hier het laatste nieuws over Stern Mobility Solutions.

Automotive Leaseenquête: grote leasemaatschappijen zijn tevreden

Automotive vraagt ieder jaar de directeuren van de grootste 25 leasemaatschappijen om deel te nemen aan onze lease-enquête. Dit jaar deden bijna alle directeuren mee (op basis van anonimiteit). De afgelopen twaalf maanden waren goed, maar het was wel iets minder dan het jaar ervoor en dat zorgt ervoor dat het gemiddelde rapport-cijfers met drie tiende procentpunt daalde.

00 enquete1

Private leasemarkt verdubbelt

00 enquete2Van de negentien leasemaatschappijen die meededen aan het onderzoek zijn er maar twee die geen private lease aanbieden. Vorig jaar waren dat er nog vier. Momenteel vormen private leasecontracten tussen de 2 en 5 procent vande vloot. En dat zal binnen vijf jaar een veel groter deel zijn, denken de ondervraagden. Die zijn het onderling echter behoorlijk oneens over hoe groot dat percentage wordt. 10 procent van hen denkt dat het percentage private lease groeit tot boven de 30, terwijl een vijfde van de respondenten denkt dat het onder de 5 procent blijft. De groei is van veel factoren afhankelijk (zoals de rentestand en de mate waarin geld verdiend is op de eerste auto’s die zijn ingezet).

Trouw aan het merkkanaal

00 enquete3We hebben dit jaar voor het eerst de vraag gesteld of er een deel van de leaseauto’s buiten het reguliere kanaal om betrokken wordt. Een aantal grote partijen, zoals Wevi en Network4Cars, maar ook enkele dealerholdings importeren parallel nieuwe auto’s. De meeste leasemaatschappijen kopen echter gewoon bij de Nederlandse dealer/importeur en betrekken hooguit enkele auto’s – die in Nederland niet leverbaar of te duur zijn – bij andere partijen. Toch is het de vraag of dit beleid de komende jaren niet verandert. Bij de grote leasemaatschappijen (>25 duizend auto’s) is er al een die meer dan 10 procent inkoopt buiten het reguliere netwerk. Bij de middelgrote zijn er twee die tussen de 5 en 10 procent ‘grijs’ in­kopen. Los van wat de leasemaatschappijen vragen, zal het aanbod de komende jaren naar verwachting alleen maar toenemen. Een partij als Autobinck (moeder van Business Lease) meldde dit jaar dat het ook restpartijen van fabrikanten wil gaan inkopen en aanbieden. En naarmate het aanbod stijgt, ligt het voor de hand dat de vraag dat ook doet. Want de prijsverschillen kunnen groter zijn dan de ­loyaliteit aan leveranciers waard is voor de ­dealer. 

Verrast door restwaarde

De afgelopen vier jaar zijn de restwaarden bijna structureel hoger dan verwacht. En dankzij de tegenvallende nieuwverkoop lagen in 00 enquete42016 de restwaardes opnieuw erg hoog. Zo hoog dat het zelfs als een meevaller beschouwd werd voor bijna twee derde van de ondervraagden. Komend jaar is het vooral de vraag hoe de restwaarde uitvalt van de eerste ladingen private lease-auto’s die uit contract komen. Er zijn grote hoeveelheden A-segmentauto’s ingezet. Een populair segment, maar dat krijgt nu wel enorme extra aantallen te verwerken. Leasemaatschappijen proberen ze daarom gefaseerd uit te laten stromen.

Auto in de verdrukking

De afgelopen twaalf maanden zijn de directeuren zich wat meer zorgen gaan maken over de telematica-ontwikkelingen. Daarbij gaat het vooral om de middelgrote leasemaatschappijen, want van de grootste (>25 duizend) is er maar eentje die zich zorgen maakt over vraag hoe telematica-data de markt gaat beïnvloeden. Veel maatschappijen ontplooien nieuwe activiteiten op dit gebied, dit vergt veel investeringen en de resultaten zijn onzeker. Een andere verschuiving vindt plaats bij de stelling over mobiliteitsbudgetten. In een jaar tijd is het aantal directeuren dat denkt dat mobiliteitsbudgetten de leaseauto gaan verdringen meer dan verdubbeld. De auto was altijd heilig, maar de opkomst van Mobility as a Service en Transport as a Service, lijken de rol van de auto toch kleiner te gaan maken.

00 enquete5

*Uitleg naamsbekendheid: Dit is op basis van onderzoek van onderzoeksbureau Kien in opdracht van Automotive. In 2016 en 2017 is in totaal aan 2.207 autobezitters is gevraagd of ze de leasemaatschappij van naam kennen.

De grootste leasemaatschappijen op een rij | Automotive Online

De grootste leasemaatschappijen op een rij

Automotive biedt al sinds jaar en dag een overzicht van de grootste leasemaatschappijen in Nederland, inclusief een overzicht van het netwerkpartners en de plannen voor komend jaar. Hier vindt u de Top 11, de overige staan in het rapport Automotive Leasemaatschappij top 60.

1. (1) Leaseplan Nederland

Eigenaar: LP Group
Algemeen directeur: Erik Henstra
Vloot (2016): 158.000 (142.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 33,6% (34%)

Leveranciers

Onderhoud: Merkdealers, Profile Car & Tyreservice, Bosch Car Service.
Banden: Kwik-fit, Euromaster, Profile Car & Tyreservice
Schade: Schadenet, ABS Autoherstel
Ruiten: Autotaalglas
Remarketing: Veiling, handel en export
Plannen voor komend jaar: Leaseplan gooide het afgelopen jaar het roer behoorlijk om. Wereldwijd werd de organisatie gecentraliseerd (wat in het kader van de geplande beursgang goed uitkomt) en vond er een enorme management-reshuffle plaats. De Nederlandse directeur Berno Kleinherenbrink verhuisde naar de corporation en werd vervangen door Erik Henstra. In Nederland wil Leaseplan blijven groeien in het mkb-segment en de private leasemarkt. Ook investeert het bedrijf in nieuwe mobiliteitsoplossingen.

Lees hier het laatste nieuws over Leaseplan. 

2. (2) Athlon

Eigenaar: Daimler Financial Services
Algemeen directeur: Marchel Koops
Vloot (2016): 108000 (108.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 22,6 (21%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Athlon Service Centers
Banden: Kwik-Fit, Euromaster, Athlon Service Centers, dealers
Schade: Schadenet
Ruiten: Carglass, Autotaalglas
Remarketing: Athlon Car Trader, 2 consumenten outlets, berijders
Plannen voor komend jaar: Athlon was vorig jaar groot nieuws door de overname door Daimler Financial Services. Daarbij vierde het bedrijf in 2016 zijn 100-jarig bestaan. Athlon zet in op digitale service concepten en bredere mobiliteit en denkt daar langzaam maar zeker ook geld mee te ­kunnen verdienen. De integratie met de nieuwe ­moeder biedt hierbij volop kansen.

Lees hier het laatste nieuws over Athlon Car Lease.

3. (3) Alphabet Nederland

Eigenaar: BMW Group
Algemeen directeur: Jorge Bautista
Vloot (2016): 81.000 (80.000)
Waarvan Private lease (2016): 2.000 (1.000)
Naamsbekendheid* (2016): 7,7% (6,2%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Dealers, Profile
Schade: Dealers (25%), Schadenet, ABS Autoherstel, ASN, UAS
Ruiten: Dealers (5%), Autotaalglas, Carglass, Schadenet
Remarketing: Alphabet Remarketing, Alphabet Occasion Centers
Plannen voor komend jaar: Alphabet werkt hard aan mobiliteitsoplossingen die flexibel kunnen worden aangepast aan de specifieke klantbehoeften. Alphabet focust daarbij op het toe­passen van haar expertise en technologie bij de ontwikkeling van nieuwe, geavanceerde mobiliteits-oplossingen, zoals AlphaElectric (uitgebreide con­sultancy rondom elektrisch rijden), AlphaCity (het zakelijk delen van auto’s), AlphaFlex (end-to-end mobiliteitsbeleid) en Private Lease (eenvoudig online leasing voor particulieren).

Lees hier het laatste nieuws over Alphabet.

 4. (4) Volkswagen Pon Financial Services

Eigenaar: Volkswagen Financial Services/Pon Holdings
Algemeen directeur: Mas van Steenis
Vloot (2016): 80.412 (72.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 8,7% (8,9%)

Leveranciers 

Onderhoud: Dealers
Banden:
Dealers
Schade: Dealers
Ruiten: Dealers
Remarketing: Dealers
Plannen voor komend jaar: Dit jaar is het rustig rond de joint venture van Volkswagen Financial Services (60 procent) en Pon Holdings (40 procent).Vorig jaar werd de verkoop overgeheveld naar de verantwoordelijke dealers en introduceerde VWPFS mobiliteitskaart Shuttel.

Lees hier het laatste nieuws over VWPFS.

 5. (5) International Car Lease Holding

Eigenaar: Van Mossel / Mandemakers Groep
Algemeen directeur: Armand van Veen
Vloot (2016): 56.400 (‘45.500)
Waarvan Private lease (2016): 4.000 (n.b.)
Naamsbekendheid* (2016): 8,7% (9%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Dealers, Euromaster (klein deel)
Schade: Dealers, eigen schadebedrijven, Schadenet
Ruiten: Eigen schadebedrijf, Autotaalglas
Remarketing: Eigen veiling
Plannen voor komend jaar: De International Car Lease Holding groeit hard door. Net als in de voorgaande jaren waren er enkele overnames, waaronder in België. Hierdoor is het bedrijf de grootste leasemaatschappij van Nederland ge­worden die niet in handen is van een bank, investerings­maatschappij of fabrikant. Groei zal ­volgens Eric Berkhof (dga van moeder Van Mossel Automotive Groep)vooral nog in het buitenland ­gerealiseerd worden.

Lees hier het laatste nieuws over ICLH.

 6. (6) Arval Eigenaar BNP Paribas

Algemeen directeur: Liam Donnelly
Vloot (2016): 35.000 (35.000)
Waarvan Private lease (2016): 450 (0)
Naamsbekendheid* (2016): 4,3% (3,7%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers (75%), Profile, Bosch Car Service, James
Banden: Kwikfit (33%), Euromaster (33%) en Profile Car & Tyreservice (33%)
Schade: Schadenet (50%), ASN (50%)
Ruiten: Kwikfit (50%), Autotaalglas (50%)
Remarketing: Verkoop gebruikte auto’s via Motortrade (eigen veilingsite), berijders en particulieren
Plannen voor komend jaar: In een complexer wordende markt, waarin steeds meer mobiliteitsproducten worden aangeboden en de inzet van het mobiliteitsbudget toeneemt, zet Arval in op een groeiende vraag naar advies. De toegevoegde waarde van Arval Consulting moet hiermee groeien. Daarnaast staat de verdere integratie Arval Mobility Link en Arval Active Link op het programma. Arval wil ook klanten die met andere leasemaatschappijen werken gaan servicen. Het online platform Total Fleet biedt bedrijven die werken met meerdere leasemaatschappijen een geconsolideerd overzicht van de prestaties van hun complete wagenpark.

Lees hier het laatste nieuws over Arval.

 6. (7) ALD Automotive

Eigenaar: Société Générale
Algemeen directeur: Carel Bal
Vloot (2016): 35.000 (29.000)
Waarvan Private lease (2016): 5.000 (2.500)
Naamsbekendheid* (2016): 1,9% (1,9%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Kwik-Fit, Euromaster, Dealers
Schade: Schadenet
Ruiten: Autotaalglas, Carglass, Kwik-Fit
Remarketing: Autohandel, dealers en export. Online veiling via Carmarket en jaarlijks een fysieke veiling
Plannen voor komend jaar: ALD Automotive groeide opnieuw fors dankzij private lease en nieuwe producten als ALD choice en ALD free. De leasemaatschappij behaalde vorig jaar de hoogste klanttevredenheid in de Conclusr benchmark en blijft zich richten op innovaties voor zowel de particuliere als zakelijke klant. Het Mobility Experience Centre trok tot dusver meer dan 2.000 bezoekers en wordt nu internationaal uitgerold.

Lees hier het laatste nieuws over ALD Automotive.

8. (9) Business Lease Nederland

Eigenaar: Autobinck Group
Algemeen directeur: Diederik Barten
Vloot (2016): 26.000 (20.000)
Waarvan Private lease (2016): 3.500 (geen opgaaf)
Naamsbekendheid* (2016): 1,8% (1,4%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Kwik-Fit
Banden: Euromaster, Profile Car & Tyreservice
Schade: Dealers, Schadenet
Ruiten: Dealers, Carglass, Autotaalglas
Remarketing: Eigen online veiling
Plannen voor komend jaar: Business Lease Nederland kwam dit jaar met een nieuw product; dochter privatelease.com en Snappcar ontwikkelden een private leaseconstructie waarbij klanten hun auto via Snappcar kunnen verhuren aan anderen. Doen ze dat twee dagen per maand, dan daalt de leaseprijs naar 99 euro.

Lees hier het laatste nieuws over Business Lease.

9. (8) Terberg Leasing

Eigenaar: Terberg
Algemeen directeur: Rogier van Ewijk
Vloot (2016): 23.500 (20.000)
Waarvan Private lease (2016): Geen opgaaf
Naamsbekendheid* (2016): 6,0% (4,4%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Profile
Banden: Dealers, Euromaster
Schade: Schadenet
Ruiten: Carglass, Autotaalglas
Remarketing: Autohandel, veiling, dealers
Plannen voor komend jaar: Vorig jaar greep Terberg net naast de Automotive Company of the Year Award, maar dit jaar was het wel raak en won het een prestigieuze Family award. Directeur Rogier van Ewijk liet vorig jaar weten dat het bedrijf sterk gaat inzetten op het verzamelen en vermarkten van big data.

Lees hier het laatste nieuws over Terberg Leasing.

 10. (10) Hiltermann Lease Groep

Eigenaar: Hilterman Lease Groep
Algemeen directeur: Norbert Karthaus & Michel Akerboom
Vloot (2016): 18.886 (15.268)
Waarvan Private lease (2016): 491 (geen opgaaf)
Naamsbekendheid* (2016): 0,6%(0,8%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers, Vakgarage,
Banden: Dealers en Euromaster
Schade: ASN Ruiten Autotaalglas
Remarketing: Autohandel, export en autoveiling
Plannen voor komend jaar: Onder Hiltermann Lease Groep vallen Strix Lease Service, Auto Lease Company en The Lease Factory. Voor de komende jaren heeft Hiltermann Lease Groep de ambitie om door te groeien naar 32.500 contracten. Recentelijk meldde het bedrijf de benodigde financiering geregeld te hebben.

Lees hier het laatste nieuws over de Hiltermann Lease Groep.

11. (12) Stern Mobility Solutions

Eigenaar: Stern
Algemeen directeur: Marco Vlaar
Vloot (2016): 13.149 (12.031)
Waarvan Private lease (2016): 2.059 (1.474)
Naamsbekendheid* (2016): 3,0% (2,2%)

Leveranciers

Onderhoud: Dealers
Banden: Dealers
Schade: Sternpoint
Ruiten: Dealergroep Stern, Sternpoint
Remarketing: Dealergroep Stern, handel
Plannen voor komend jaar: De leasetak is het paradepaardje van Stern-topman Henk van der Kwast. Hij wil de komende jaren fors groeien met Stern Financial Services. Door het beperkte aantal leasemaatschappijen dat op de markt is, zal deze groei voornamelijk autonoom zijn.

Lees hier het laatste nieuws over Stern Mobility Solutions.

Automotive Leaseenquête: grote leasemaatschappijen zijn tevreden

Automotive vraagt ieder jaar de directeuren van de grootste 25 leasemaatschappijen om deel te nemen aan onze lease-enquête. Dit jaar deden bijna alle directeuren mee (op basis van anonimiteit). De afgelopen twaalf maanden waren goed, maar het was wel iets minder dan het jaar ervoor en dat zorgt ervoor dat het gemiddelde rapport-cijfers met drie tiende procentpunt daalde.

00 enquete1

Private leasemarkt verdubbelt

00 enquete2Van de negentien leasemaatschappijen die meededen aan het onderzoek zijn er maar twee die geen private lease aanbieden. Vorig jaar waren dat er nog vier. Momenteel vormen private leasecontracten tussen de 2 en 5 procent vande vloot. En dat zal binnen vijf jaar een veel groter deel zijn, denken de ondervraagden. Die zijn het onderling echter behoorlijk oneens over hoe groot dat percentage wordt. 10 procent van hen denkt dat het percentage private lease groeit tot boven de 30, terwijl een vijfde van de respondenten denkt dat het onder de 5 procent blijft. De groei is van veel factoren afhankelijk (zoals de rentestand en de mate waarin geld verdiend is op de eerste auto’s die zijn ingezet).

Trouw aan het merkkanaal

00 enquete3We hebben dit jaar voor het eerst de vraag gesteld of er een deel van de leaseauto’s buiten het reguliere kanaal om betrokken wordt. Een aantal grote partijen, zoals Wevi en Network4Cars, maar ook enkele dealerholdings importeren parallel nieuwe auto’s. De meeste leasemaatschappijen kopen echter gewoon bij de Nederlandse dealer/importeur en betrekken hooguit enkele auto’s – die in Nederland niet leverbaar of te duur zijn – bij andere partijen. Toch is het de vraag of dit beleid de komende jaren niet verandert. Bij de grote leasemaatschappijen (>25 duizend auto’s) is er al een die meer dan 10 procent inkoopt buiten het reguliere netwerk. Bij de middelgrote zijn er twee die tussen de 5 en 10 procent ‘grijs’ in­kopen. Los van wat de leasemaatschappijen vragen, zal het aanbod de komende jaren naar verwachting alleen maar toenemen. Een partij als Autobinck (moeder van Business Lease) meldde dit jaar dat het ook restpartijen van fabrikanten wil gaan inkopen en aanbieden. En naarmate het aanbod stijgt, ligt het voor de hand dat de vraag dat ook doet. Want de prijsverschillen kunnen groter zijn dan de ­loyaliteit aan leveranciers waard is voor de ­dealer. 

Verrast door restwaarde

De afgelopen vier jaar zijn de restwaarden bijna structureel hoger dan verwacht. En dankzij de tegenvallende nieuwverkoop lagen in 00 enquete42016 de restwaardes opnieuw erg hoog. Zo hoog dat het zelfs als een meevaller beschouwd werd voor bijna twee derde van de ondervraagden. Komend jaar is het vooral de vraag hoe de restwaarde uitvalt van de eerste ladingen private lease-auto’s die uit contract komen. Er zijn grote hoeveelheden A-segmentauto’s ingezet. Een populair segment, maar dat krijgt nu wel enorme extra aantallen te verwerken. Leasemaatschappijen proberen ze daarom gefaseerd uit te laten stromen.

Auto in de verdrukking

De afgelopen twaalf maanden zijn de directeuren zich wat meer zorgen gaan maken over de telematica-ontwikkelingen. Daarbij gaat het vooral om de middelgrote leasemaatschappijen, want van de grootste (>25 duizend) is er maar eentje die zich zorgen maakt over vraag hoe telematica-data de markt gaat beïnvloeden. Veel maatschappijen ontplooien nieuwe activiteiten op dit gebied, dit vergt veel investeringen en de resultaten zijn onzeker. Een andere verschuiving vindt plaats bij de stelling over mobiliteitsbudgetten. In een jaar tijd is het aantal directeuren dat denkt dat mobiliteitsbudgetten de leaseauto gaan verdringen meer dan verdubbeld. De auto was altijd heilig, maar de opkomst van Mobility as a Service en Transport as a Service, lijken de rol van de auto toch kleiner te gaan maken.

00 enquete5

*Uitleg naamsbekendheid: Dit is op basis van onderzoek van onderzoeksbureau Kien in opdracht van Automotive. In 2016 en 2017 is in totaal aan 2.207 autobezitters is gevraagd of ze de leasemaatschappij van naam kennen.