Leaseplan-ceo legt prioriteit bij grote vlootklanten

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat zegt ceo Tex Gunning in een interview met het internationale fleetmagazine Fleet Europe.

Gunning, die in september vorig jaar Vahid Daemi opvolgde als topman van Leaseplan, is bezig om het bedrijf te centraliseren. De nationale Leaseplan-organisaties hadden een hoge mate van autonomie. Gunning centraliseert nu alle macht in de holding en wil dat er wereldwijd met dezelfde producten en systemen gewerkt wordt. “Het voordeel van het oude systeem was dat de lokale organisatie dichtbij de markt stond en erg ondernemend was. Maar er waren ook beperkingen. Ieder land had zijn eigen systemen, zijn eigen leiderschapsstijl en er was geen centraal platform om best practises te bespreken”, aldus Gunning tegen Fleet Europe.

De ombouw naar een centraal aangestuurde organisatie gaat twee tot drie jaar duren. In die tijd staat expansie naar andere landen op een laag pitje. “We willen eerst intern de boel op orde krijgen.” Over een mogelijke beursgang wordt in het interview niet gesproken.

No sexy story

Gunning denkt dat groei vooral komt van grote internationale klanten. Die worden nu centraal opgepakt. “Voorheen gebeurde dat bij de lokale organisaties, nu pakken wij ze op. We geven ze de aandacht die ze verdienen. Het aantal internationale klanten blijft groeien, dus we richten daar nu de organisatie op in en zijn teams aan het samenstellen die zich daar op focussen.”

In de komende jaren hoeft de markt geen uitgebreide mobiliteitsinitiatieven van Leaseplan te verwachten. “We blijven dicht bij wat al vijftig jaar de kern van het bedrijf is en dat is vloten servicen. Ik weet dat mensen graag praten over mobiliteit, maar there is no sexy story here en we gaan geen scooters en fietsen bieden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Leaseplan-ceo legt prioriteit bij grote vlootklanten | Automotive Online

Leaseplan-ceo legt prioriteit bij grote vlootklanten

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat zegt ceo Tex Gunning in een interview met het internationale fleetmagazine Fleet Europe.

Gunning, die in september vorig jaar Vahid Daemi opvolgde als topman van Leaseplan, is bezig om het bedrijf te centraliseren. De nationale Leaseplan-organisaties hadden een hoge mate van autonomie. Gunning centraliseert nu alle macht in de holding en wil dat er wereldwijd met dezelfde producten en systemen gewerkt wordt. “Het voordeel van het oude systeem was dat de lokale organisatie dichtbij de markt stond en erg ondernemend was. Maar er waren ook beperkingen. Ieder land had zijn eigen systemen, zijn eigen leiderschapsstijl en er was geen centraal platform om best practises te bespreken”, aldus Gunning tegen Fleet Europe.

De ombouw naar een centraal aangestuurde organisatie gaat twee tot drie jaar duren. In die tijd staat expansie naar andere landen op een laag pitje. “We willen eerst intern de boel op orde krijgen.” Over een mogelijke beursgang wordt in het interview niet gesproken.

No sexy story

Gunning denkt dat groei vooral komt van grote internationale klanten. Die worden nu centraal opgepakt. “Voorheen gebeurde dat bij de lokale organisaties, nu pakken wij ze op. We geven ze de aandacht die ze verdienen. Het aantal internationale klanten blijft groeien, dus we richten daar nu de organisatie op in en zijn teams aan het samenstellen die zich daar op focussen.”

In de komende jaren hoeft de markt geen uitgebreide mobiliteitsinitiatieven van Leaseplan te verwachten. “We blijven dicht bij wat al vijftig jaar de kern van het bedrijf is en dat is vloten servicen. Ik weet dat mensen graag praten over mobiliteit, maar there is no sexy story here en we gaan geen scooters en fietsen bieden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.