Private lease: vooral A-segment in trek

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

VNA meldde in februari al aan Automotive dat het aantal private leasecontracten een enorme groei kent: van 8.500 in 2013 is het gestegen naar 64.000 in 2016. Afgelopen jaar kwamen er maar liefst 28.000 nieuwe contracten bij. Gisteren werden de cijfers uit het jaarverslag verder gespecificeerd, waarbij vooral is gekeken naar de private leasemarkt.

Top 5

De top 5 van meest gecontracteerde private leasemodellen in 2016 bestaat uit vier modellen in het A-segment en één compact in het B-segment (VW Polo). Afgezet tegen de nieuwverkoop in 2016, blijkt dat deze aantallen een serieuze opsteker zijn voor de markt (het percentage geeft de verhouding aan tussen de privateleasecontracten van het model en de nieuwverkoop).

  • Fiat 500: 2.380 auto’s (32% van totaal)
  • Peugeot 108: 2.100 auto’s (25% van totaal)
  • VW Up: 1.930 auto’s (22% van totaal)
  • Opel Karl: 1.300 auto’s (17% van totaal)
  • VW Polo: 1.300 auto’s (13% van totaal).

    Deze cijfers zijn indicatief omdat niet alle leaseauto’s in de nieuwregistratiecijfers zijn opgenomen. 

Forse groei

Het is echter wel de vraag in hoeverre de Nederlandse importeurs en dealers profiteren van deze groei. Er is, zo melden diverse branchepartijen aan Automotive, ook een behoorlijke grijze stroom van voorraadauto’s uit het buitenland die in bulk naar Nederland worden gehaald voor private leaseacties. Floris Liebrand, woordvoerder van RAI Vereniging, herkent de trend. “We zien dat het marktaandeel van het A-segment in de totale verkoop van nieuwe personenauto’s vooral eind 2015, begin 2016 flink is gestegen.” Wanneer de registratiecijfers van de eerste kwartalen van 2015 en 2016 met elkaar worden vergeleken, stijgt het zakelijk aandeel van het A-segment met 21 procent, terwijl in die periode de totale zakelijke markt 11 procent daalde.”

a segment zakelijk 2017

Consumentenacties

Vooral de acties bij retailketens lijken de private leasemarkt aan te jagen, zoals bij Albert Heijn en de Mediamarkt. “Deze acties zijn volumegedreven; het automerk of de leasemaatschappij biedt via consumentenacties tegen een scherpe prijs auto’s aan waar veel voorraad van is”, zegt VNA-directeur Renate Hemerik. “Ik vermoed dat de enorme verkopen van bepaalde modellen hiermee te verklaren zijn. Maar wij zien dat er ook steeds meer contracten op maat worden afgesloten, waarbij de consument precies uitzoekt welke auto, kleur en uitvoering hij wil. Daarbij zien we ook een voorzichtige groei naar wat duurdere en grotere auto’s. Ik denk dat die trend zich de komende jaren zal voortzetten.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.