Automotive Deelauto Overzicht

Concept EV-deelauto Amber One.

Het aanbod van deelauto’s is dit jaar met 55 procent gestegen in vergelijking met 2015. Er rijden inmiddels ruim 25 duizend deelauto’s rond in ons land. De zakelijke markt blijft wat achter met een bescheiden wagenpark van tweeduizend auto’s. Waar kun je eigenlijk terecht voor zakelijk autodelen? Automotive maakte een overzicht van het aanbod van autodeelnetwerken.

Kennisplatform Crow-Kpvv doet in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu jaarlijks onderzoek naar de markt voor autodelen. Uit dit onderzoek blijkt dat Snappcar het grootst blijft op de particuliere deelmarkt: op deze online community voor peer2peer-autodelen is 68 procent van alle deelauto’s te vinden. Vorig jaar lag het marktaandeel van Snappcar nog op 57 procent. In de categorie deelauto’s met vaste standplaats is Greenwheels de grootste aanbieder.

Vijf segmenten

Crow-Kpvv verdeelt de markt in vijf segmenten, waarvan peer-to-peer-delen via een online community verreweg het grootste is met zo’n 19 duizend beschikbare auto’s. Met deze manier van delen is het als bedrijf dan ook het makkelijkst scoren. Snappcar, waar Autobinck vorig jaar nog 2 miljoen in investeerde, beheerst met een aandeel van 85 procent de markt. Mywheels is tweede met 14 procent.

Na peer-to-peer volgt het klassieke autodelen (bijvoorbeeld Greenwheels), waarbij auto’s op een vaste plek staan. Die vorm is in 2016 licht gegroeid, net als zakelijk autodelen. Beide concepten zijn goed voor iets meer dan tweeduizend auto’s. Volgens het kennisplatform heeft Greenwheels driekwart van de ‘klassieke’ markt in handen, gevolgd door Connectcar met 12 procent. Van klassiek autodelen wordt wel intensiever gebruikgemaakt dan van de peer-to-peerconcepten.

Minder populair, maar wel groeiend, is particulier autodelen waarbij buren of vrienden onderling auto’s delen. De teller staat in dat segment op ruim duizend auto’s. Van oneway carsharing, waarbij de deelauto voor enkele reizen kan worden gebruikt, wordt nog maar mondjesmaat gebruik gemaakt. In die vorm is Car2go de grootste, met 350 elektrische Smarts in Amsterdam.

Zakelijk autodelen

Op zakelijk vlak zijn er diverse mogelijkheden. Op deze pagina’s zetten we de zakelijke deelautoconcepten met hun voorwaarden op een rij. Naast deze concepten zijn er nog een aantal softwareoplossingen in de markt, zoals Mobishare en Fleetster. Die bieden werkgevers een eigen systeem waarin medewerkers auto’s kunnen boeken.

Beamrz, waar Athlon dit voorjaar een aandeel in heeft genomen, is een nieuw concept dat binnenkort in de regio Eindhoven start. In die regio draait nu ook een pilot van Amber Mobility, ook wel P33 genoemd en waar Athlon ook bij betrokken is. Zij werken aan een eigen elektrische deelauto, waarvan de conceptcar Amber One heet.

Daarnaast is er nog de onlangs geïntroduceerde app Toogether, die werknemers kunnen gebruiken om te kijken of ze met collega’s een woon-werkrit kunnen delen. ABN Amro vertelde in een interview met Fleet&Mobility dat zij de eerste deelnemer van Toogether zijn.

De autodeelmarkt komt traag op gang, maar grote partijen als Leaseplan, Arval en ALD verwachten dat autodelen in het bedrijfsleven een veel prominentere rol gaat spelen en op termijn de rol van de traditionele leaseauto gaat overnemen. Uit een paneldiscussie tijdens het Fleet Europe Forum in Barcelona bleek ook al dat alle grote internationale leasemaatschappijen in de toekomst veel van autodelen verwachten.

 Bekijk en vergelijk hieronder de voorwaarden van de zeven grootste aanbieders van zakelijke deelauto’s. 


Automotive Deelauto Overzicht | Automotive Online

Automotive Deelauto Overzicht

Concept EV-deelauto Amber One.

Het aanbod van deelauto’s is dit jaar met 55 procent gestegen in vergelijking met 2015. Er rijden inmiddels ruim 25 duizend deelauto’s rond in ons land. De zakelijke markt blijft wat achter met een bescheiden wagenpark van tweeduizend auto’s. Waar kun je eigenlijk terecht voor zakelijk autodelen? Automotive maakte een overzicht van het aanbod van autodeelnetwerken.

Kennisplatform Crow-Kpvv doet in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu jaarlijks onderzoek naar de markt voor autodelen. Uit dit onderzoek blijkt dat Snappcar het grootst blijft op de particuliere deelmarkt: op deze online community voor peer2peer-autodelen is 68 procent van alle deelauto’s te vinden. Vorig jaar lag het marktaandeel van Snappcar nog op 57 procent. In de categorie deelauto’s met vaste standplaats is Greenwheels de grootste aanbieder.

Vijf segmenten

Crow-Kpvv verdeelt de markt in vijf segmenten, waarvan peer-to-peer-delen via een online community verreweg het grootste is met zo’n 19 duizend beschikbare auto’s. Met deze manier van delen is het als bedrijf dan ook het makkelijkst scoren. Snappcar, waar Autobinck vorig jaar nog 2 miljoen in investeerde, beheerst met een aandeel van 85 procent de markt. Mywheels is tweede met 14 procent.

Na peer-to-peer volgt het klassieke autodelen (bijvoorbeeld Greenwheels), waarbij auto’s op een vaste plek staan. Die vorm is in 2016 licht gegroeid, net als zakelijk autodelen. Beide concepten zijn goed voor iets meer dan tweeduizend auto’s. Volgens het kennisplatform heeft Greenwheels driekwart van de ‘klassieke’ markt in handen, gevolgd door Connectcar met 12 procent. Van klassiek autodelen wordt wel intensiever gebruikgemaakt dan van de peer-to-peerconcepten.

Minder populair, maar wel groeiend, is particulier autodelen waarbij buren of vrienden onderling auto’s delen. De teller staat in dat segment op ruim duizend auto’s. Van oneway carsharing, waarbij de deelauto voor enkele reizen kan worden gebruikt, wordt nog maar mondjesmaat gebruik gemaakt. In die vorm is Car2go de grootste, met 350 elektrische Smarts in Amsterdam.

Zakelijk autodelen

Op zakelijk vlak zijn er diverse mogelijkheden. Op deze pagina’s zetten we de zakelijke deelautoconcepten met hun voorwaarden op een rij. Naast deze concepten zijn er nog een aantal softwareoplossingen in de markt, zoals Mobishare en Fleetster. Die bieden werkgevers een eigen systeem waarin medewerkers auto’s kunnen boeken.

Beamrz, waar Athlon dit voorjaar een aandeel in heeft genomen, is een nieuw concept dat binnenkort in de regio Eindhoven start. In die regio draait nu ook een pilot van Amber Mobility, ook wel P33 genoemd en waar Athlon ook bij betrokken is. Zij werken aan een eigen elektrische deelauto, waarvan de conceptcar Amber One heet.

Daarnaast is er nog de onlangs geïntroduceerde app Toogether, die werknemers kunnen gebruiken om te kijken of ze met collega’s een woon-werkrit kunnen delen. ABN Amro vertelde in een interview met Fleet&Mobility dat zij de eerste deelnemer van Toogether zijn.

De autodeelmarkt komt traag op gang, maar grote partijen als Leaseplan, Arval en ALD verwachten dat autodelen in het bedrijfsleven een veel prominentere rol gaat spelen en op termijn de rol van de traditionele leaseauto gaat overnemen. Uit een paneldiscussie tijdens het Fleet Europe Forum in Barcelona bleek ook al dat alle grote internationale leasemaatschappijen in de toekomst veel van autodelen verwachten.

 Bekijk en vergelijk hieronder de voorwaarden van de zeven grootste aanbieders van zakelijke deelauto’s.