Wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Autotrust

Op 27 april is de periode van omgekeerde bewijslast (ook wel “wettelijke garantietermijn” genoemd) gewijzigd van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat u – in de nieuwe situatie -als ondernemer twaalf maanden moet kunnen aantonen dat het geleverde voertuig conform redelijke verwachting van de consument is. Natuurlijk wilt u deze situatie het liefst voorkomen. Dat kan door een goede garantie te geven aan de consument.

Omgekeerde bewijslast (non-conformiteit): wat houdt dit in?

Wanneer een occasion wordt verkocht, dient deze te voldoen aan de verwachtingen die de koper redelijkerwijs mag hebben. Wat een koper mag verwachten van een occasion staat nergens vastgelegd, dit is uiteindelijk aan een rechter om per geval te beslissen. Onder andere de prijs, leeftijd en kilometerstand van de occasion, maar ook uitingen van de verkoper, zowel schriftelijk als mondeling hebben invloed op wat een koper redelijkerwijs mag verwachten. Het is aan de verkoper om binnen 12 maanden na aankoopdatum aan te tonen dat hij een product heeft geleverd dat wel aan de verwachtingen voldoen die de consument redelijkerwijs mocht hebben

Wat zijn de risico’s?

De periode waarin u als verkoper van de auto, in het geval van een gebrek, moet aantonen dat u een conform product heeft geleverd wordt aangepast van 6 naar 12 maanden. Dat betekent dat u als verkoper voor een langere periode het risico op garantiekosten zal moeten dragen. Uit de praktijk blijkt dat de gemiddelde kosten per defect in de tweede 6 maanden significant hoger zijn dan de gemiddelde kosten in de eerste 6 maanden.

Daar komt bij dat consumenten tegenwoordig meer onderzoek doen voor de aanschaf van een auto. Bovendien zijn consumenten steeds beter op de hoogte van hun rechten en de wetgeving rondom non-conformiteit. Ook indien u geen garantie geeft, kan de consument beroep doen op de ‘wettelijke garantie’. En dat betekent dat eventuele reparaties alsnog voor uw rekening komen als verkoper.

Wat zijn de oplossingen?

We begrijpen dat het best spannend kan zijn om 12 maanden lang risico te dragen voor garantiekosten als gevolg van non-conformiteit. Daarnaast kost het veel tijd en moeite om voor elke verkochte auto voor een periode van 12 maanden defecten te repareren of te zorgen dat deze gerepareerd worden en consumenten te woord te staan. Wist u dat u dit risico kunt afdekken en u ook de service rondom garantie volledig kunt uitbesteden?

Autotrust, heeft verschillende garantieoplossingen van 12 maanden. Neem voor meer informatie contact op met Autotrust via 0592-340018 of vraag direct een vrijblijvend demo-account aan via onze website: www.autotrust.nl.

Wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden | Automotive Online

Wettelijke garantie van 6 naar 12 maanden

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Autotrust

Op 27 april is de periode van omgekeerde bewijslast (ook wel “wettelijke garantietermijn” genoemd) gewijzigd van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat u – in de nieuwe situatie -als ondernemer twaalf maanden moet kunnen aantonen dat het geleverde voertuig conform redelijke verwachting van de consument is. Natuurlijk wilt u deze situatie het liefst voorkomen. Dat kan door een goede garantie te geven aan de consument.

Omgekeerde bewijslast (non-conformiteit): wat houdt dit in?

Wanneer een occasion wordt verkocht, dient deze te voldoen aan de verwachtingen die de koper redelijkerwijs mag hebben. Wat een koper mag verwachten van een occasion staat nergens vastgelegd, dit is uiteindelijk aan een rechter om per geval te beslissen. Onder andere de prijs, leeftijd en kilometerstand van de occasion, maar ook uitingen van de verkoper, zowel schriftelijk als mondeling hebben invloed op wat een koper redelijkerwijs mag verwachten. Het is aan de verkoper om binnen 12 maanden na aankoopdatum aan te tonen dat hij een product heeft geleverd dat wel aan de verwachtingen voldoen die de consument redelijkerwijs mocht hebben

Wat zijn de risico’s?

De periode waarin u als verkoper van de auto, in het geval van een gebrek, moet aantonen dat u een conform product heeft geleverd wordt aangepast van 6 naar 12 maanden. Dat betekent dat u als verkoper voor een langere periode het risico op garantiekosten zal moeten dragen. Uit de praktijk blijkt dat de gemiddelde kosten per defect in de tweede 6 maanden significant hoger zijn dan de gemiddelde kosten in de eerste 6 maanden.

Daar komt bij dat consumenten tegenwoordig meer onderzoek doen voor de aanschaf van een auto. Bovendien zijn consumenten steeds beter op de hoogte van hun rechten en de wetgeving rondom non-conformiteit. Ook indien u geen garantie geeft, kan de consument beroep doen op de ‘wettelijke garantie’. En dat betekent dat eventuele reparaties alsnog voor uw rekening komen als verkoper.

Wat zijn de oplossingen?

We begrijpen dat het best spannend kan zijn om 12 maanden lang risico te dragen voor garantiekosten als gevolg van non-conformiteit. Daarnaast kost het veel tijd en moeite om voor elke verkochte auto voor een periode van 12 maanden defecten te repareren of te zorgen dat deze gerepareerd worden en consumenten te woord te staan. Wist u dat u dit risico kunt afdekken en u ook de service rondom garantie volledig kunt uitbesteden?

Autotrust, heeft verschillende garantieoplossingen van 12 maanden. Neem voor meer informatie contact op met Autotrust via 0592-340018 of vraag direct een vrijblijvend demo-account aan via onze website: www.autotrust.nl.