VW en Bosch werken samen aan zelfrijdende auto

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Autonoom rijden kan binnen enkele jaren ook in een Volkswagen (foto: Shutterstock)

Bosch en Cariad, de softwaregroep van Volkswagen Group, kondigden al eerder aan dat zij samen willen werken aan de ontwikkeling van systemen die (deels) autonoom rijdende auto’s mogelijk maken. Deze week gaf de Duitse kartelwaakhond toestemming voor de samenwerking. 

Zonder handen op de snelweg

Cariad en Bosch willen om te beginnen systemen ontwikkelen om autonoom rijden op level 2 mogelijk te maken. Dit gaat bijvoorbeeld om adaptive cruise control, waarbij de bestuurder wel altijd alert moet blijven en de handen aan het stuur houden. Deze systemen moeten al volgend jaar op voertuigen van Volkswagen Group worden geïnstalleerd. In het vervolg daarvan worden level 3-functionaliteiten ontwikkeld voor handsfree rijden op de snelweg. Dat is net een stap verder, want bij level 3 neemt de auto het onder bepaalde (snelweg-) omstandigheden over van de bestuurder, die dan ook niet meer hoeft op te letten. Dat is wettelijk echter nog niet toegestaan.

Volledig autonoom

Eerder dit jaar kondigde VW aan dat het in 2030 een auto wil leveren die op level 4 autonoom kan rijden. Dan is er nog wel een stuur, maar de bestuurder heeft het in feite niet meer nodig. 

Vooral Mercedes-Benz is al erg ver met de ontwikkeling van level 3-systemen. Volkswagen wil samen met Bosch de achterstand inlopen. “Geautomatiseerd rijden is de sleutel tot de toekomst van onze industrie”, zegt Dirk Hilgenberg, ceo van Cariad. “Dit onderstreept onze ambitie om zo snel mogelijk de best mogelijke oplossingen aan onze klanten te leveren.”

Autonoom rijden gaat niet zonder hindernissen. Zo ligt de (level 2)  Autopilot van Tesla wegens diverse ongevallen zwaar onder vuur van de Amerikaanse autoriteiten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

VW en Bosch werken samen aan zelfrijdende auto | Automotive Online

VW en Bosch werken samen aan zelfrijdende auto

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Autonoom rijden kan binnen enkele jaren ook in een Volkswagen (foto: Shutterstock)

Bosch en Cariad, de softwaregroep van Volkswagen Group, kondigden al eerder aan dat zij samen willen werken aan de ontwikkeling van systemen die (deels) autonoom rijdende auto’s mogelijk maken. Deze week gaf de Duitse kartelwaakhond toestemming voor de samenwerking. 

Zonder handen op de snelweg

Cariad en Bosch willen om te beginnen systemen ontwikkelen om autonoom rijden op level 2 mogelijk te maken. Dit gaat bijvoorbeeld om adaptive cruise control, waarbij de bestuurder wel altijd alert moet blijven en de handen aan het stuur houden. Deze systemen moeten al volgend jaar op voertuigen van Volkswagen Group worden geïnstalleerd. In het vervolg daarvan worden level 3-functionaliteiten ontwikkeld voor handsfree rijden op de snelweg. Dat is net een stap verder, want bij level 3 neemt de auto het onder bepaalde (snelweg-) omstandigheden over van de bestuurder, die dan ook niet meer hoeft op te letten. Dat is wettelijk echter nog niet toegestaan.

Volledig autonoom

Eerder dit jaar kondigde VW aan dat het in 2030 een auto wil leveren die op level 4 autonoom kan rijden. Dan is er nog wel een stuur, maar de bestuurder heeft het in feite niet meer nodig. 

Vooral Mercedes-Benz is al erg ver met de ontwikkeling van level 3-systemen. Volkswagen wil samen met Bosch de achterstand inlopen. “Geautomatiseerd rijden is de sleutel tot de toekomst van onze industrie”, zegt Dirk Hilgenberg, ceo van Cariad. “Dit onderstreept onze ambitie om zo snel mogelijk de best mogelijke oplossingen aan onze klanten te leveren.”

Autonoom rijden gaat niet zonder hindernissen. Zo ligt de (level 2)  Autopilot van Tesla wegens diverse ongevallen zwaar onder vuur van de Amerikaanse autoriteiten. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.