‘Audi-topman Schot: Nieuwe auto’s worden duurder’

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Bij Audi bezuinigde Schot al ruim 17 miljard euro. (Foto: Audi)

Consumenten gaan de komende jaren duizenden euro’s meer neerleggen voor een nieuwe auto in de showroom. De reden van de prijsstijging is dat autobouwers uit de winst van benzine- en dieselauto’s de investeringen in elektrisch rijden moeten betalen, terwijl de verkoop van traditioneel aangedreven auto’s juist daalt. Dat zegt Bram Schot, topman bij Audi, in een interview met de Telegraaf.

“Een elektrische auto is nu duurder, maar de prijzen van benzine- en dieselauto’s gaan ook omhoog. Binnen nu en een jaar of vier gaat het om 3.000 tot 5.000 euro”, zegt Schot. “Dat wordt een uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet tot nauwelijks. Ook investeren we veel in elektrische auto’s, maar de winst op EV’s ligt veel lager dan op fossiel aangedreven auto’s. We zitten nu in een periode dat we de productie van EV’s betalen met de winst die we maken op benzine- en dieselauto’s, terwijl we weten dat we in 2030 helemaal naar elektrisch moeten. De uitdaging is dat we nog moeten investeren in verbrandingsmotoren, terwijl we weten dat het aandeel van deze motoren in het totaal portfolio een steeds kleinere rol gaat spelen. Het aantal modellen per merk zal ook verminderen”, aldus Schot, die ook een rol zal spelen op het Nationaal Automotive Congres dat op 21 april plaatsvindt.

Clusteren 

Schot, die per 1 april stopt hij als ceo, heeft in anderhalf jaar tijd voor 17,7 miljard euro bezuinigd bij Audi. “We moeten bij Audi de komende vijf jaar 40 miljard euro investeren, waarvan 15 miljard euro direct in elektrische auto’s, de rest vooral in digitalisering. We moeten wel veranderen, willen we de emissienormen van 2025 halen. Zonder elektrificeren redden we dat niet.”

Schot verwacht verder dat een aantal merken gaat verdwijnen, omdat ze de overgang naar elektrisch rijden niet kunnen betalen. Automakers zijn nu al op zoek naar partners om deze investeringen het hoofd te bieden. Vooral partijen die nu een achterstand hebben in de overgang naar elektrisch rijden, gaan clusteren. Fiat Chrysler fuseert bijvoorbeeld met het Franse PSA. Ongebruikelijke samenwerkingen zijn ook niet meer ondenkbaar. Volkswagen helpt Ford met elektrificering en als tegendienst helpt Ford het Duitse merk op de Amerikaanse markt. Daimler en BMW werken verder samen in het platform Free Now aan mobiliteitsoplossingen.

‘Audi-topman Schot: Nieuwe auto’s worden duurder’ | Automotive Online

‘Audi-topman Schot: Nieuwe auto’s worden duurder’

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Bij Audi bezuinigde Schot al ruim 17 miljard euro. (Foto: Audi)

Consumenten gaan de komende jaren duizenden euro’s meer neerleggen voor een nieuwe auto in de showroom. De reden van de prijsstijging is dat autobouwers uit de winst van benzine- en dieselauto’s de investeringen in elektrisch rijden moeten betalen, terwijl de verkoop van traditioneel aangedreven auto’s juist daalt. Dat zegt Bram Schot, topman bij Audi, in een interview met de Telegraaf.

“Een elektrische auto is nu duurder, maar de prijzen van benzine- en dieselauto’s gaan ook omhoog. Binnen nu en een jaar of vier gaat het om 3.000 tot 5.000 euro”, zegt Schot. “Dat wordt een uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet tot nauwelijks. Ook investeren we veel in elektrische auto’s, maar de winst op EV’s ligt veel lager dan op fossiel aangedreven auto’s. We zitten nu in een periode dat we de productie van EV’s betalen met de winst die we maken op benzine- en dieselauto’s, terwijl we weten dat we in 2030 helemaal naar elektrisch moeten. De uitdaging is dat we nog moeten investeren in verbrandingsmotoren, terwijl we weten dat het aandeel van deze motoren in het totaal portfolio een steeds kleinere rol gaat spelen. Het aantal modellen per merk zal ook verminderen”, aldus Schot, die ook een rol zal spelen op het Nationaal Automotive Congres dat op 21 april plaatsvindt.

Clusteren 

Schot, die per 1 april stopt hij als ceo, heeft in anderhalf jaar tijd voor 17,7 miljard euro bezuinigd bij Audi. “We moeten bij Audi de komende vijf jaar 40 miljard euro investeren, waarvan 15 miljard euro direct in elektrische auto’s, de rest vooral in digitalisering. We moeten wel veranderen, willen we de emissienormen van 2025 halen. Zonder elektrificeren redden we dat niet.”

Schot verwacht verder dat een aantal merken gaat verdwijnen, omdat ze de overgang naar elektrisch rijden niet kunnen betalen. Automakers zijn nu al op zoek naar partners om deze investeringen het hoofd te bieden. Vooral partijen die nu een achterstand hebben in de overgang naar elektrisch rijden, gaan clusteren. Fiat Chrysler fuseert bijvoorbeeld met het Franse PSA. Ongebruikelijke samenwerkingen zijn ook niet meer ondenkbaar. Volkswagen helpt Ford met elektrificering en als tegendienst helpt Ford het Duitse merk op de Amerikaanse markt. Daimler en BMW werken verder samen in het platform Free Now aan mobiliteitsoplossingen.