Omzetverdubbeling voor zwaar verlieslatend Carvana
De Amerikaanse occasionverkoper Carvana heeft in het tweede kwartaal 22.570 occasions verkocht; goed voor een omzet van 475 miljoen dollar. Het bedrijf zag de brutomarge per verkochte auto toenemen tot 2.173 dollar, een stijging van 43 procent. Het totale verlies kwam uit op 51,3 miljoen dollar. Dat meldt het bedrijf in een brief aan zijn investeerders.
Carvana ging in het tweede kwartaal in negen nieuwe markten van start (allemaal in de VS) en opende vier nieuwe afhaalpunten en een nieuw inspectie- en reconditioningcentrum. Het bedrijf handelt bijna het hele aan- en verkoopproces van een auto online af, maar klanten kunnen ervoor kiezen om een auto zelf te komen ophalen bij één van de 13 fysieke vestigingen. Mocht een klant daarvoor een vliegticket boeken, dan vergoedt Carvana 200 dollar van de ticketprijs. Vorig jaar werd occasionplatform Carlypso gekocht, een bedrijf dat zich richt op het inzichtelijk maken van de occasionmarkt.
Het bedrijf verwacht dit jaar tegen de 95 duizend auto’s te verkopen, goed voor een omzet van bijna twee miljard dollar. Het bedrijf is dan in ongeveer 57 procent van de Amerikaanse markt vertegenwoordigd.
Lees hier hoe Leaseplan met Carnext denkt de occasionmarkt op te schudden.