Bij occasiongigant Carvana blijven zowel omzet als verlies toenemen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Klanten kunnen hun auto ophalen op zestien locaties. (Foto: Carvana)

De Amerikaanse occasiongigant Carvana zag in het eerste kwartaal van dit jaar de omzet verdubbelen naar 683 miljoen dollar. Het nettoverlies nam echter ook toe, met 56 procent naar 82 miljoen dollar (73 miljoen euro). Dat meldt het bedrijf. Het is het 21e kwartaal op rij dat de omzet verdubbelde (ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder). In totaal verkocht het bedrijf in het eerste kwartaal ruim 36 duizend auto’s.

Carvana handelt bijna het gehele aan- en verkoopproces van een auto online af, maar klanten kunnen ervoor kiezen om een auto zelf te komen ophalen bij één van de 16 fysieke vestigingen. Carvana is inmiddels actief in 109 steden. Het bedrijf verwacht in heel 2019 tussen de 165 en 170 duizend auto’s te verkopen, goed voor ongeveer 3,5 miljard dollar.

De koers van Carvana sloot na bekendmaking van de cijfers 3,4 procent hoger op 75 dollar. Het bedrijf heeft nu een beurswaarde van 10,9 miljard dollar.

Carvana is alleen de VS actief. In Europa richt de grootste speler (Auto1 Groep) zich primair op verkoop aan de b2b-markt. Nederlandse spelers als Bynco en Auto.nl zijn vele malen kleiner en zijn vooral een extra afzetkantaal voor retailers waarmee het samenwerkt. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.