‘Groei aantal suv’s nog niet op hoogtepunt’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Nissan Qashqai zette in 2006 een trend in gang

Dit voorspelt Autonews Europe (ANE) op basis van cijfers van Jato Dynamics. De alliantie Renault-Nissan kon dankzij zijn suv’s uitgroeien tot grootste autofabrikant van de wereld.

De stijgende verkoop van suv’s is de belangrijkste automobiele trend van de afgelopen tien jaar, stelt ANE. In 2006 kwam de Nissan Qashqai op de markt en dat was het begin. De auto werd bekritiseerd vanwege zijn omvang, zijn gewicht, het brandstofverbruik en het feit dat hij er wel uitzag als terreinwagen, maar dat helemaal niet was. Consumenten vonden dat allemaal geen probleem en maakten de Qashqai tot een verkoopsucces. Waarop alle andere fabrikanten snel volgden met een eigen suv.

Emotionele beslissing

SUV’s zijn zo populair omdat ze praktisch bruikbaar zijn voor kopers uit bijna alle segmenten, stelt Autonews. Daarbij zijn ze attractief en ‘begeerlijk’, zoals auto’s buiten het premiumsegment dat zelden zijn. Daarom is de beslissing om een suvte kopen meestal meer emotioneel dan rationeel. Voor de industrie houdt dat in, dat consumenten bereid zijn meer geld uit te geven aan een suv. “Het is een wereldwijd fenomeen dat begon in de VS, zich verspreidde over Europa en China en nu groeimarkten als Brazilië, India en Zuidoost-Azië verovert”, vertelt Felipe Munoz van Jato Dynamics aan Autonews.

Hoogtepunt nog niet bereikt

De site analyseert verkoopcijfers van Jato en constateert dat de trend nog lang niet op zijn hoogtepunt is. Het martaandeel van suv’s was in 2007 slechts 8 procent. Voor 2017 wordt een Europees marktaandeel van 28 procent verwacht, ofwel een verkoop van meer dan vier miljoen. Voor 2020 verwacht Jato dat er 5,7 miljoen suv’s in Europa worden verkocht, waarmee een marktaandeel van 34 procent wordt bereikt. 

Ook in Nederland heeft de suv een fors marktaandeel veroverd en de groei zit er nog stevig in. Volgens cijfers van RDC is het marktaandeel van suv’s over de eerste zeven maanden van 2017 twintig procent. Het segment van de mini-suv (L) is goed voor een marktaandeel van 17,8 procent. Vorig jaar was dit over dezelfde periode van het jaar gemeten nog maar 13 procent.  

Top 5 mini-suv in Nederland (januari – 10 augustus

 Merk/model  aantal geregistreerd  marktaandeel
 Renault Captur 4.550  1,71% 
 VW Tiguan 3.749  1,41% 
 Peugeot 2008 3.498  1,31%
 Toyota C-HR 3.252 1,22% 
 Peugeot 3008 3.210 1,20%

Bron: RDC, bewerking Automotive Kennisbank

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.