BMW: wij worden leidend in autonoom en elektrisch rijden

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt Automotive News Europe (ANE).

Afgelopen jaar bouwde BMW het recordaantal van 2,37 miljoen BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces. Elektrische auto’s vormden daarvan maar een klein deel: er werden 25 duizend i3’s verkocht en 37 duizend hybrides. BMW wil dit jaar in totaal 100 duizend hybrides en elektrische auto’s verkopen.

Brandstofcel

Volgens de huidige plannen moet de totale productie verder groeien tot 3 miljoen auto’s in 2020, stelt Automotive News. Harald Krüger geeft echter aan dat er voor de jaren na 2020 geen harde doelen zijn gesteld op het gebied van verkoopaantallen. De focus komt te liggen op elektrisch rijden en connectivity. Ook brandstofcellen krijgen de aandacht van BMW. “Elektrisch aangedreven auto’s zijn niet de enige manier om voertuigen te bouwen met lage uitstoot. Met Toyota werken we aan een nieuwe generatie voertuigen met brandstofcellen. Zo hebben we vorig jaar een klein aantal testwagens uit de 5-serie voorzien van een brandstofcel. In 2021 willen we daar de volgende stap in zetten.”

Partners

BMW werkt met diverse partners samen om autonoom rijdende auto’s te realiseren, vertelt Krüger. “Wij zijn niet de beste in het bouwen van radars en zichtsystemen, dus werken we samen met Mobileye. We maken geen chips, dus werken we samen met intel. En we zijn net een samenwerking gestart met Delphi op het gebied van software en systeembeheer.” Die samenwerking is cruciaal, ook voor de toeleveranciers. “Om een zelfstandig rijdende auto te bouwen die de handling heeft van een Mini of BMW, of die het ‘vliegend tapijt’-gevoel van een Rolls Royce geeft, heb je de ervaring van een autofabriek nodig”, stelt de ceo van BMW.

Er zal nooit een BMW komen zonder stuurwiel

“Maar er zal nooit een BMW komen zonder stuurwiel”, aldus Krüger tegen Automotive News. “Er zal nooit een robo-taxi komen van BMW. Wij laten het aan de bestuurder over of hij of zij zelf wil rijden of niet.”

De uitspraken van Krüger zijn verrassend omdat het bedrijf de indruk wekt uitsluitend te mikken op expansie, bijvoorbeeld door het openen van een nieuwe fabriek in Mexico. Ook hebben diverse topmannen van BMW de laatste maanden een lans gebroken voor de dieselmotor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

BMW: wij worden leidend in autonoom en elektrisch rijden | Automotive Online

BMW: wij worden leidend in autonoom en elektrisch rijden

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt Automotive News Europe (ANE).

Afgelopen jaar bouwde BMW het recordaantal van 2,37 miljoen BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces. Elektrische auto’s vormden daarvan maar een klein deel: er werden 25 duizend i3’s verkocht en 37 duizend hybrides. BMW wil dit jaar in totaal 100 duizend hybrides en elektrische auto’s verkopen.

Brandstofcel

Volgens de huidige plannen moet de totale productie verder groeien tot 3 miljoen auto’s in 2020, stelt Automotive News. Harald Krüger geeft echter aan dat er voor de jaren na 2020 geen harde doelen zijn gesteld op het gebied van verkoopaantallen. De focus komt te liggen op elektrisch rijden en connectivity. Ook brandstofcellen krijgen de aandacht van BMW. “Elektrisch aangedreven auto’s zijn niet de enige manier om voertuigen te bouwen met lage uitstoot. Met Toyota werken we aan een nieuwe generatie voertuigen met brandstofcellen. Zo hebben we vorig jaar een klein aantal testwagens uit de 5-serie voorzien van een brandstofcel. In 2021 willen we daar de volgende stap in zetten.”

Partners

BMW werkt met diverse partners samen om autonoom rijdende auto’s te realiseren, vertelt Krüger. “Wij zijn niet de beste in het bouwen van radars en zichtsystemen, dus werken we samen met Mobileye. We maken geen chips, dus werken we samen met intel. En we zijn net een samenwerking gestart met Delphi op het gebied van software en systeembeheer.” Die samenwerking is cruciaal, ook voor de toeleveranciers. “Om een zelfstandig rijdende auto te bouwen die de handling heeft van een Mini of BMW, of die het ‘vliegend tapijt’-gevoel van een Rolls Royce geeft, heb je de ervaring van een autofabriek nodig”, stelt de ceo van BMW.

Er zal nooit een BMW komen zonder stuurwiel

“Maar er zal nooit een BMW komen zonder stuurwiel”, aldus Krüger tegen Automotive News. “Er zal nooit een robo-taxi komen van BMW. Wij laten het aan de bestuurder over of hij of zij zelf wil rijden of niet.”

De uitspraken van Krüger zijn verrassend omdat het bedrijf de indruk wekt uitsluitend te mikken op expansie, bijvoorbeeld door het openen van een nieuwe fabriek in Mexico. Ook hebben diverse topmannen van BMW de laatste maanden een lans gebroken voor de dieselmotor.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.