Volvo stopt op termijn met diesel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dat zegt Volvo-ceo Håkan Samuelsson in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Investeren in diesel is volgens de ceo op termijn niet langer commercieel rendabel. Daarbij speelt mee dat de milieunormen steeds strenger worden. “Uitgaande van de huidige stand van zaken ontwikkelen wij geen nieuwe generatie dieselmotoren meer”, aldus Samuelsson.

Financieel onhaalbaar

De meeste recente dieselmotoren van Volvo dateren uit 2013. Volgens de Volvo-topman wordt deze motor nog wel een jaar of tien doorontwikkeld om aan de normen te blijven voldoen. Samuelsson geeft aan dat de huidige norm voor CO2-uitstoot, die tot 2020 geldt, zonder diesels niet te halen is. Aan de andere kant worden de normen voor uitstoot van stikstof door diesels steeds strenger. De chemische behandeling van de uitlaatgassen wordt uiteindelijk zo duur dat dit zeker in de zwaardere voertuigen financieel niet meer haalbaar is. Daarom kiest Volvo voor elektrisch. Sinds het sjoemelschandaal met VW, waarbij de uitstoot van fijnstof in een testcyclus werd gemanipuleerd, staat de diesel er niet best meer op. Volkswagen ziet zich nu genoodzaakt om vooral in te zetten op elektrische aandrijving.Lees ook de column van Wim Oude Weernink over de toekomst van de diesel.

In de voetsporen van Tesla

De eerste volledig elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019 op de markt. Samuelsson wijst erop dat het Amerikaanse Tesla erin is geslaagd om zo’n model zo populair te maken dat mensen ervoor in de rij staan. “Op dat terrein zou dus ook ruimte voor ons moeten zijn, met een hoge kwaliteit en een aantrekkelijk ontwerp.” De opmerkingen van Samuelsson geven een heel andere richting aan dan die van Ian Robertson van BMW, die nog sterk in de toekomst van de diesel gelooft. 

Volvo stopt op termijn met diesel | Automotive Online

Volvo stopt op termijn met diesel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dat zegt Volvo-ceo Håkan Samuelsson in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Investeren in diesel is volgens de ceo op termijn niet langer commercieel rendabel. Daarbij speelt mee dat de milieunormen steeds strenger worden. “Uitgaande van de huidige stand van zaken ontwikkelen wij geen nieuwe generatie dieselmotoren meer”, aldus Samuelsson.

Financieel onhaalbaar

De meeste recente dieselmotoren van Volvo dateren uit 2013. Volgens de Volvo-topman wordt deze motor nog wel een jaar of tien doorontwikkeld om aan de normen te blijven voldoen. Samuelsson geeft aan dat de huidige norm voor CO2-uitstoot, die tot 2020 geldt, zonder diesels niet te halen is. Aan de andere kant worden de normen voor uitstoot van stikstof door diesels steeds strenger. De chemische behandeling van de uitlaatgassen wordt uiteindelijk zo duur dat dit zeker in de zwaardere voertuigen financieel niet meer haalbaar is. Daarom kiest Volvo voor elektrisch. Sinds het sjoemelschandaal met VW, waarbij de uitstoot van fijnstof in een testcyclus werd gemanipuleerd, staat de diesel er niet best meer op. Volkswagen ziet zich nu genoodzaakt om vooral in te zetten op elektrische aandrijving.Lees ook de column van Wim Oude Weernink over de toekomst van de diesel.

In de voetsporen van Tesla

De eerste volledig elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019 op de markt. Samuelsson wijst erop dat het Amerikaanse Tesla erin is geslaagd om zo’n model zo populair te maken dat mensen ervoor in de rij staan. “Op dat terrein zou dus ook ruimte voor ons moeten zijn, met een hoge kwaliteit en een aantrekkelijk ontwerp.” De opmerkingen van Samuelsson geven een heel andere richting aan dan die van Ian Robertson van BMW, die nog sterk in de toekomst van de diesel gelooft.