Column de Vries | Een vakantie vol excuses
Zelf ben ik een hybride vakantievierder, net als mijn familie: het kan zee en zon zijn of een mooie reis dwars door de Verenigde Staten. Het enige wat ik sowieso doe, is blijven werken. Ik kan mijzelf niet uit zetten. Wil ik ook niet, en ook mijn vrouw en mijn zoon verwachten het niet van mij. Niet dat ik continu aan het werk ben, maar een uurtje per dag de mail wegwerken, geeft mij rust in het hoofd.
Waar ik ook graag tijd voor maak op vakantie, is lezen. Geen romannetjes, maar businessboeken over onderwerpen waar ik meer over wil weten. Dat kunnen biografieën zijn van grote ondernemers of een salesboek. Tijdens een beetje vakantie verslind ik zomaar een boek of vijf, zes. Is dat werk of is dat vakantie?
Voor mij is het duidelijk: als professional moet je ergens beter in worden, en als verkoper wil je beter worden in het verkopen, wil je het verkoopvak beheersen. Dat kan niet door jarenlang hetzelfde te doen, je moet jezelf verbeteren.
Veel verkopers die ik spreek, zeggen geen tijd te hebben om beter te worden. Ze zijn te druk om een boek, bijvoorbeeld over het vak, te lezen. Is de vakantie aangebroken, dan is het niet gepast om het daar als werkgever over te hebben. De vraag is echter waar de verantwoordelijkheid om beter te worden van de sales professional in de automotive start. Het zijn excuses, ook op vakantie. Je werk, je vak is namelijk nooit op vakantie. Het ligt eraan hoe jij je eigen ontwikkeling ziet en hoe je het leerproces invult. Doe je dat in die 48 weken dat je aan het werk bent, of benut je die vier weken vrijaf?