Column de Vries | Manusje-van-alles

Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries

Veel van die besparingen zitten in de mensen en de werkzaamheden die zij verrichten. Met minder mensen meer doen dus. De vraag die je dan kunt stellen is of de verkoper de verkoopadministratie er niet bij kan doen.

Inmiddels zijn we echter in de situatie beland waarbij de verkoper geen verkoper meer is, maar een Manusje-van-alles. Foto’s maken, factureren, auto’s op internet zetten, in ontvangst nemen, enzovoort. Randzaken die het vak ingewikkeld maken. Bijkomend probleem is dat de verkoper door al die werkzaamheden de hoofdzaken niet meer van de bijzaken kan scheiden en zelf prioriteiten gaat stellen. En die prioriteiten stellen de meeste mensen nu eenmaal bij de leuke dingen. En guess what, daar hoort leadopvolging meestal niet bij.

Importeurs die veel leads generen, gaan dus op zoek naar alternatieve oplossingen voor leadopvolging, bijvoorbeeld door het inzetten van een KCC. Zo’n ingreep blijkt vervolgens, na een paar jaar proberen, geen conversie verhogend effect te hebben. Logisch, de oplossing en het probleem liggen namelijk bij de verkoper. Hij moet terug naar zijn basistaken. Hij dient alleen maar bezig te zijn met het verkopen van auto’s. En dat mag online, telefonisch of gewoon lekker in de showroom. Alle andere werkzaamheden behoren tot de categorie ‘ruis’ en maken aantoonbaar duidelijk waarom de aantallen niet worden gehaald.

Gues what: leadopvolging hoort niet bij de leuke dingen

Belangrijke les is dus dat vooral de randzaken en niet de hoofdzaken moeten worden afgestoten. Dat is best ingewikkeld, want voor veel verkopers behoren de randzaken tot de leukste werkzaamheden die ze doen, omdat die taken zo lekker afwisselend zijn. Dat minder verkopen uiteindelijk leidt tot minder winst, verlies en nog erger, daaraan wordt meestal voorbijgegaan. Is er een oplossing voor dit probleem? Jazeker, een heel simpele bovendien: de rol van de autoverkoper moet weer belangrijker gemaakt worden. Inderdaad, belangrijk als verkoper, niet als Manusje-van-alles.

Paul de Vries is eigenaar/oprichter van dealerplatform #DCDW en woordvoerder van Marktplaats. Maandelijks schrijft hij in Automotive een column over de online automotive wereld.

Column de Vries | Manusje-van-alles | Automotive Online

Column de Vries | Manusje-van-alles

Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries

Veel van die besparingen zitten in de mensen en de werkzaamheden die zij verrichten. Met minder mensen meer doen dus. De vraag die je dan kunt stellen is of de verkoper de verkoopadministratie er niet bij kan doen.

Inmiddels zijn we echter in de situatie beland waarbij de verkoper geen verkoper meer is, maar een Manusje-van-alles. Foto’s maken, factureren, auto’s op internet zetten, in ontvangst nemen, enzovoort. Randzaken die het vak ingewikkeld maken. Bijkomend probleem is dat de verkoper door al die werkzaamheden de hoofdzaken niet meer van de bijzaken kan scheiden en zelf prioriteiten gaat stellen. En die prioriteiten stellen de meeste mensen nu eenmaal bij de leuke dingen. En guess what, daar hoort leadopvolging meestal niet bij.

Importeurs die veel leads generen, gaan dus op zoek naar alternatieve oplossingen voor leadopvolging, bijvoorbeeld door het inzetten van een KCC. Zo’n ingreep blijkt vervolgens, na een paar jaar proberen, geen conversie verhogend effect te hebben. Logisch, de oplossing en het probleem liggen namelijk bij de verkoper. Hij moet terug naar zijn basistaken. Hij dient alleen maar bezig te zijn met het verkopen van auto’s. En dat mag online, telefonisch of gewoon lekker in de showroom. Alle andere werkzaamheden behoren tot de categorie ‘ruis’ en maken aantoonbaar duidelijk waarom de aantallen niet worden gehaald.

Gues what: leadopvolging hoort niet bij de leuke dingen

Belangrijke les is dus dat vooral de randzaken en niet de hoofdzaken moeten worden afgestoten. Dat is best ingewikkeld, want voor veel verkopers behoren de randzaken tot de leukste werkzaamheden die ze doen, omdat die taken zo lekker afwisselend zijn. Dat minder verkopen uiteindelijk leidt tot minder winst, verlies en nog erger, daaraan wordt meestal voorbijgegaan. Is er een oplossing voor dit probleem? Jazeker, een heel simpele bovendien: de rol van de autoverkoper moet weer belangrijker gemaakt worden. Inderdaad, belangrijk als verkoper, niet als Manusje-van-alles.

Paul de Vries is eigenaar/oprichter van dealerplatform #DCDW en woordvoerder van Marktplaats. Maandelijks schrijft hij in Automotive een column over de online automotive wereld.