Wereld van De Jong | Wie volgt?

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

`Met diep respect – hoe naïef kun je in je jonge jaren zijn…` 

Ooit startte mijn carrière in de autobranche als duvelstoejager bij “Mighty GM” in Antwerpen. Herinner me als de dag van gisteren, hoe ik blozend de Board Room op de bovenste verdieping binnenstrompelde om de Goden uit Detroit iets aan te reiken. Met diep respect – hoe naïef kun je in je jonge jaren zijn …

Toegegeven, het heeft even geduurd, maar inmiddels weet ik beter waar autoproducenten te vinden zijn met een perfecte productkwaliteit en een heldere lange termijn strategie – met evenveel aandacht voor dealerrendement als voor klanttevredenheid. En dat is zeker niet in USA, Frankrijk of Italië, om maar een paar auto producerende naties te noemen.

Wat GM nu flikt met Chevrolet in Europa is te danken aan het ontbreken van alle eigenschappen die ik hierboven noem. Na het Kroymans Cadillac drama en het Saab debacle is dit binnen vijf jaar het derde trieste voorbeeld van falend GM management. Niet geplaagd door enige kennis van de Europese markt en zonder enig respect voor Chevrolet medewerkers en klanten. `Nu maar hopen dat die GM cowboys de deur van hun geldverslindende European HQ voorgoed achter zich dichttrekken en met elkaar een enkeltje Frankfurt – Detroit nemen.`

Daarbij is het GM-idee dat alle blijde Chevroletrijders nu overstappen naar Opel natuurlijk een natte droom van Girsky. Deze klanten kopen uit ongenoegen nooit meer een GM product, maar een leuke Kia, Hyundai, Skoda of Dacia.

Nu maar hopen dat die GM cowboys de deur van hun geldverslindende European HQ voorgoed achter zich dichttrekken en met elkaar een enkeltje Frankfurt – Detroit nemen. Dan kan Karl-Thomas Neumann – een professional uit de VAG school – rustig zijn werk doen en Opel/Vauxhall weer op de kaart gaan zetten.

Valt het dealernet van Chevrolet ten prooi aan Chinese toetreders op de Europese markt? Want deze organisatie is zeker sterker dan die van Daihatsu. Of kunnen de Chinezen nog beter even wachten op wat Honda in Europa gaat doen?

Arjen de Jong, executive search NMC Nijsse en ex alg. directeur BMW Group NL, arjenwdejong@gmail.com.

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 11-2013.