P+R Podcast: Paul Dietz

P+R Podcast •
In de P+R Podcast spreken we met Paul Dietz, algemeen directeur van ARN – Autorecycling Nederland. We gaan het onder andere hebben over waarom er miljoenen gebruikte auto-onderdelen gedemonteerd op de schappen liggen. Die voor een groot deel online te koop staan. Maar er nagenoeg geen bewustwording is bij de consument en de garagist om die gebruikte auto-onderdelen in plaats van nieuwe onderdelen te monteren.
William Widjaja William Widjaja

Wie is Paul Dietz?

Paul Dietz is een doorgewinterd professional in de autosector met een indrukwekkende loopbaan. Hij begon zijn carrière als autotechnicus bij Mercedes-Benz Liam na zijn opleiding aan de ATS Apeldoorn. Vervolgens trad hij in dienst bij de RDW, waar hij diverse rollen bekleedde, waaronder technisch medewerker, projectmanager typegoedkeuring en hoofd van toezicht op de Nederlandse automarkt. Tijdens zijn 25-jarige dienstverband bij de RDW heeft hij zo’n 10.000 auto’s gekeurd, variërend van steekproeven tot importkeuringen. Paul bekleedt momenteel de functie van algemeen directeur bij Auto Recycling Nederland (ARN).

Wat is ARN?

ARN is dertig jaar geleden opgericht om milieuproblemen aan te pakken, waaronder de overvloed aan autokerkhoven in Nederland. ARN werd in het leven geroepen door diverse brancheorganisaties na de oproep van de toenmalige minister om de industrie zelfregulerend te maken. De afgelopen drie decennia heeft ARN een aanzienlijke daling van het aantal sloperijen in Nederland van 5000 naar 500 gezien.

Het bedrijf hanteert een regeling van producentenverantwoordelijkheid, die in 2000 werd geïntroduceerd. Hierbij is de producent verantwoordelijk voor de volledige levenscyclus van zijn product, van productie tot verwijdering. ARN fungeert als de uitvoerder van deze regeling voor Nederlandse importeurs en rapporteert de resultaten aan de overheid en de Europese Unie.

Hoe ziet het huidige recycle proces van een auto eruit?

Het recycleproces van een auto start met de aankoop en de ontheffing via de RDW door het demontagebedrijf. Vervolgens worden gevaarlijke stoffen zoals olie en banden verwijderd. Na demontage van eventuele nuttige onderdelen, wordt de carrosserie verwerkt in een van de 8 à 9 shredders in Nederland. De overblijfselen worden vervolgens gefilterd op bruikbare materialen zoals metaal en aluminium, waarna enkel shredder residu overblijft. Wat weer gefilterd wordt en opnieuw kan worden gebruikt door andere bedrijven.

De demontage bedrijven verkopen geen onderdelen van de buren

De autodemontagebedrijven hebben elk hun eigen bedrijfsvoering, van traditionele tot technologisch geavanceerde benaderingen zoals een bol.com. De uitdaging voor deze bedrijven ligt echter in de samenwerking. Onderdelen die te lang blijven liggen, worden uiteindelijk ook geshredderd. Enkele bedrijven zien een oplossing in de vorm van overnames van lokale bedrijven om zo een groot netwerk te creëren, maar de vraag blijft of dit de beste oplossing is.

Luister de volledige podcast hier: