Tyrenet: Elke band voor het grijpen

Oliebollenspecial • Tyrenet helpt klanten ook met het prijsbeleid. “Wat moet je voor een band vragen? Wat is een redelijke marge?”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Arno Filippini: "Software-koppelingen besparen je veel tijd.” (foto: Promedia)

Tyrenet is de landelijk dekkende verkooporganisatie van zeven regionale bandengrossiers, met dertien vestigingen. De klanten – dealers, universelen en bandenservicebedrijven – worden drie tot vier keer per dag beleverd.

“We hebben afgelopen jaar flink geïnvesteerd in onze TIC, de Tyrenet Internet Catalogus”, vertelt Arno Filippini, algemeen directeur van Tyrenet. “Daardoor zijn nu geautomatiseerde koppelingen mogelijk met ERP en DMS software, onder meer met Autoline en Carsys. Dat heeft enorme praktische voordelen voor onze klanten. Want als je een band opzoekt op onze site, wordt die direct toegevoegd aan de werkorder in het DMS. De banden komen ook op de digitale pakbon en factuur te staan. Nu moeten gegevens soms wel drie keer van het ene in het andere systeem worden overgenomen. Dankzij ons systeem kunnen onze klanten nu efficiënt inkopen en zijn vergissingen uitgesloten.”

Banden vergelijken

Een andere belangrijke ontwikkeling op de site is de achterliggende informatie over de banden. Filippini: “Niet iedereen heeft evenveel verstand van banden. Maar toch vragen consumenten om advies, als ze twee nieuwe banden nodig hebben. Op onze site staat in de verkoopmodule zeer uitgebreide productinformatie. Ook zijn heel makkelijk vergelijkingen te maken tussen verschillende merken. Zo kun je bijvoorbeeld in één oogopslag een vergelijking maken tussen banden van drie A-merken, of tussen een A- en een B-merk. Receptionist, aftersales manager of klantcontactcentrum kunnen daar vrij gebruik van maken. Zo kun je je klant snel en deskundig adviseren en dat wordt gewaardeerd.” Daarbij is het goed om te weten dat ieder autobedrijf bij Tyrenet zijn eigen merkenbeleid kan voeren. Enkel de geselecteerde merken komen in de eerder genoemde vergelijking naar voren. “Als klanten willen dat we bepaalde merken en maten op voorraad houden doen we dat ook. Zodat een specifieke band voor jouw auto’s altijd razendsnel geleverd kan worden.” Naast nieuwe banden heeft Tyrenet in de dertien vestigingen ook bandenhotels voor de zomer- en winterbanden. Een belangrijke extra service die het autobedrijf weer aan zijn klanten kan aanbieden. “Ook die banden zijn door koppelingen met DBB en Syntec eenvoudig en foutloos via ons systeem te registreren.”

Prijsbeleid

Tyrenet helpt klanten die dat willen ook met het prijsbeleid. “Wat moet je voor een band vragen? Wat is een redelijke marge? Wij voeren een beknopte concurrentieanalyse uit en weten daardoor welke prijzen in een bepaalde regio gangbaar zijn. Dan weet je als ondernemer welke vraag marktconform is en kun je daar je prijsbeleid op afstemmen”, licht Filippini deze service toe. “Met de komst van elektrische auto’s worden banden een steeds belangrijker verdienmodel voor dealers en universelen. Dan is het goed om te weten dat wij de vele nieuwe bandenmaten voor elektrische auto’s vanaf de allereerste dag op voorraad hebben. Wij hebben echt banden-DNA.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tyrenet: Elke band voor het grijpen | Automotive Online

Tyrenet: Elke band voor het grijpen

Oliebollenspecial • Tyrenet helpt klanten ook met het prijsbeleid. “Wat moet je voor een band vragen? Wat is een redelijke marge?”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Arno Filippini: "Software-koppelingen besparen je veel tijd.” (foto: Promedia)

Tyrenet is de landelijk dekkende verkooporganisatie van zeven regionale bandengrossiers, met dertien vestigingen. De klanten – dealers, universelen en bandenservicebedrijven – worden drie tot vier keer per dag beleverd.

“We hebben afgelopen jaar flink geïnvesteerd in onze TIC, de Tyrenet Internet Catalogus”, vertelt Arno Filippini, algemeen directeur van Tyrenet. “Daardoor zijn nu geautomatiseerde koppelingen mogelijk met ERP en DMS software, onder meer met Autoline en Carsys. Dat heeft enorme praktische voordelen voor onze klanten. Want als je een band opzoekt op onze site, wordt die direct toegevoegd aan de werkorder in het DMS. De banden komen ook op de digitale pakbon en factuur te staan. Nu moeten gegevens soms wel drie keer van het ene in het andere systeem worden overgenomen. Dankzij ons systeem kunnen onze klanten nu efficiënt inkopen en zijn vergissingen uitgesloten.”

Banden vergelijken

Een andere belangrijke ontwikkeling op de site is de achterliggende informatie over de banden. Filippini: “Niet iedereen heeft evenveel verstand van banden. Maar toch vragen consumenten om advies, als ze twee nieuwe banden nodig hebben. Op onze site staat in de verkoopmodule zeer uitgebreide productinformatie. Ook zijn heel makkelijk vergelijkingen te maken tussen verschillende merken. Zo kun je bijvoorbeeld in één oogopslag een vergelijking maken tussen banden van drie A-merken, of tussen een A- en een B-merk. Receptionist, aftersales manager of klantcontactcentrum kunnen daar vrij gebruik van maken. Zo kun je je klant snel en deskundig adviseren en dat wordt gewaardeerd.” Daarbij is het goed om te weten dat ieder autobedrijf bij Tyrenet zijn eigen merkenbeleid kan voeren. Enkel de geselecteerde merken komen in de eerder genoemde vergelijking naar voren. “Als klanten willen dat we bepaalde merken en maten op voorraad houden doen we dat ook. Zodat een specifieke band voor jouw auto’s altijd razendsnel geleverd kan worden.” Naast nieuwe banden heeft Tyrenet in de dertien vestigingen ook bandenhotels voor de zomer- en winterbanden. Een belangrijke extra service die het autobedrijf weer aan zijn klanten kan aanbieden. “Ook die banden zijn door koppelingen met DBB en Syntec eenvoudig en foutloos via ons systeem te registreren.”

Prijsbeleid

Tyrenet helpt klanten die dat willen ook met het prijsbeleid. “Wat moet je voor een band vragen? Wat is een redelijke marge? Wij voeren een beknopte concurrentieanalyse uit en weten daardoor welke prijzen in een bepaalde regio gangbaar zijn. Dan weet je als ondernemer welke vraag marktconform is en kun je daar je prijsbeleid op afstemmen”, licht Filippini deze service toe. “Met de komst van elektrische auto’s worden banden een steeds belangrijker verdienmodel voor dealers en universelen. Dan is het goed om te weten dat wij de vele nieuwe bandenmaten voor elektrische auto’s vanaf de allereerste dag op voorraad hebben. Wij hebben echt banden-DNA.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.