DCDW Podcast 250: Berend Jan Hoekman van XBUS Nederland

William Widjaja William Widjaja
Beeld: DCDW

Voorstellen Berend Jan Hoekman

Mijn naam is Berend Jan en ik ben 48 jaar. Ik heb hiervoor bijna 17 jaar bij PON, daarna een kleine 3 jaar bij FIAT en recentelijk 3 jaar bij Hyundai gewerkt. Sinds maart ben ik met XBUS Nederland actief. Hier heb ik voornamelijk aan de dealer kant gewerkt. Toen ben ik ook geland in de business development hoek. Eigenlijk was er slechts één ding waarin ik nog een beetje onderontwikkeld was en dat was marketing. Dat heb ik in de afgelopen jaren zeker kunnen bijspijkeren.

Passie in de automotive

Als ik het heb over de meest interessante banen die ik heb gehad dan moet ik een tweedeling maken. De meest leerzame vond ik dat ik anderhalf jaar verantwoordelijk was voor de supply chain binnen PON’s Automobielhandel. Daar moest ik volledig uit mijn comfort en leidinggeven aan logistieke en ICT personeel. Zo moest ik vooral leren vertrouwen op de competenties en kennis en kunde van mensen. Dat was zeer complex maar super leerzaam. De leukste baan vond ik de tijd die ik heb gehad bij PON, FIAT en Hyundai maar dan in de Network & Business Development. Met ondernemers aan de slag en van niets iets maken. Ik vind het namelijk super leuk om iets helemaal op te bouwen en dat is precies wat ik vandaag de dag aan het doen ben.

XBUS

In principe positioneren ze zichzelf als een lego autootje. Dat autootje is eigenlijk al misplaatst om de simpele reden dat het een auto is die niet zoals de voertuigen is die we allemaal kennen. De auto wordt straks gewoon neergezet als een “driewielerige” vierwieler. Dat klinkt wat gek maar het is vergelijkbaar met wat een trike is of een quad. Het is een elektrische auto die met zijn lengte heel dicht tegen een normaal personenvoertuig aan zit maar dat is het uiteindelijk niet. De auto wordt daardoor dusdanig ontworpen en ontwikkeld dat het kan variëren van een camper tot een pick-up. Binnen een uur kun je tussen deze varianten switchen door hem simpelweg met twee personen om te bouwen. De auto kan tot 100 km/u en mag je met een normaal rijbewijs rijden.

https://www.dcdw.nl/podcast/berend-jan-hoekman-van-xbus/

DCDW Podcast 250: Berend Jan Hoekman van XBUS Nederland | Automotive Online

DCDW Podcast 250: Berend Jan Hoekman van XBUS Nederland

William Widjaja William Widjaja
Beeld: DCDW

Voorstellen Berend Jan Hoekman

Mijn naam is Berend Jan en ik ben 48 jaar. Ik heb hiervoor bijna 17 jaar bij PON, daarna een kleine 3 jaar bij FIAT en recentelijk 3 jaar bij Hyundai gewerkt. Sinds maart ben ik met XBUS Nederland actief. Hier heb ik voornamelijk aan de dealer kant gewerkt. Toen ben ik ook geland in de business development hoek. Eigenlijk was er slechts één ding waarin ik nog een beetje onderontwikkeld was en dat was marketing. Dat heb ik in de afgelopen jaren zeker kunnen bijspijkeren.

Passie in de automotive

Als ik het heb over de meest interessante banen die ik heb gehad dan moet ik een tweedeling maken. De meest leerzame vond ik dat ik anderhalf jaar verantwoordelijk was voor de supply chain binnen PON’s Automobielhandel. Daar moest ik volledig uit mijn comfort en leidinggeven aan logistieke en ICT personeel. Zo moest ik vooral leren vertrouwen op de competenties en kennis en kunde van mensen. Dat was zeer complex maar super leerzaam. De leukste baan vond ik de tijd die ik heb gehad bij PON, FIAT en Hyundai maar dan in de Network & Business Development. Met ondernemers aan de slag en van niets iets maken. Ik vind het namelijk super leuk om iets helemaal op te bouwen en dat is precies wat ik vandaag de dag aan het doen ben.

XBUS

In principe positioneren ze zichzelf als een lego autootje. Dat autootje is eigenlijk al misplaatst om de simpele reden dat het een auto is die niet zoals de voertuigen is die we allemaal kennen. De auto wordt straks gewoon neergezet als een “driewielerige” vierwieler. Dat klinkt wat gek maar het is vergelijkbaar met wat een trike is of een quad. Het is een elektrische auto die met zijn lengte heel dicht tegen een normaal personenvoertuig aan zit maar dat is het uiteindelijk niet. De auto wordt daardoor dusdanig ontworpen en ontwikkeld dat het kan variëren van een camper tot een pick-up. Binnen een uur kun je tussen deze varianten switchen door hem simpelweg met twee personen om te bouwen. De auto kan tot 100 km/u en mag je met een normaal rijbewijs rijden.

https://www.dcdw.nl/podcast/berend-jan-hoekman-van-xbus/