Justlease maakt mobiliteit flexibeler, kostenverlagend en leuker

Romy Wielinga Romy Wielinga

Het klinkt vreemd: een leasemaatschappij dat de ambitie heeft om het aantal auto’s in een straat te verminderen. Want leeft een dergelijk bedrijf niet van een zo groot mogelijke vloot? Bij Justlease vinden ze dat een krampachtige ouderwetse gedachte. “Toen veel andere leasemaatschappijen nog niet toestonden dat een leaseauto met een share-app werd gedeeld, stimuleerden wij onze private leaseklanten van Justlease al om dit juist wel te doen: daarvoor gingen we een o.a. een samenwerking aan met Snappcar”, vertelt Jeroen van Denderen, manager (car)sharing en innovatie bij Justlease.

Goedkoper + duurzamer rijden

Het is een van de manieren waarop TBLG streeft naar het verminderen van het aantal auto’s in het straatbeeld en het verlagen van de kosten voor de particuliere klant. “We hebben voorbeelden van klanten die eerst 400 euro in de maand betaalden en door hun auto te delen nu nog maar 50 euro per maand betalen.  Dan houd je dus 4200 euro over per jaar…daar kan je echt wel andere leukere keuzes mee maken, toch?

Mobiliteit wordt door autodelen ook veel interessanter. Het is duurzaam, omdat voor elke deelauto vaak een oudere vervuilendere auto verdwijnt en er relatief minder auto’s worden gebruikt,” vervolgt Van Denderen. Het laatste half jaar worden dan ook steeds meer elektrische deelauto’s ingezet. In de komende jaren zal dat alleen maar versnellen met de verbeterde laadinfrastructuur en de hogere snellaadcapaciteit van de auto’s.

Persoonlijk mobiliteitsabonnement

Om haar klanten meer flexibiliteit te geven, biedt Justlease al kortere kooptijden aan: van drie, zes of negen maanden. “Sinds een half jaar hebben wij onze eigen Justgo-deelauto app waar wij tegoeden kunnen storten in de klant zijn “digitale wallet”, waarmee ook andere type vervoermiddelen kunnen worden ‘besteld’. “Dat kan een verhuisbusje zijn, maar ook een elektrische scooter of een E-bike.

Het model waar we naartoe gaan, is gebaseerd op een persoonlijk mobiliteitsabonnement. Het mobiliteitsgebruik van de klanten bepaalt hoeveel ze betalen en wat ze op dat moment nodig hebben,” aldus Van Denderen. “De tijd dat deelauto’s alleen maar “kleine stadsautootjes” waren met veel stickers erop ligt achter ons. Wij zien uit onze data en experimenten dat het aanbieden van diversiteit in mobiliteit steeds vaker gewenst is. Van een Mini Clubman, Tesla, E-bike of een stationwagon voor een weekendje weg.”

Gamification

Onder het mom dat mobiliteit vooral veel leuker zijn, heeft Justlease recentelijk elementen van gamification in de dienstverlening opgenomen. Bijvoorbeeld met het invoeren van een beloningssysteem: hoe vaker je jouw auto als klant deelt, hoe meer punten je krijgt. De punten kun je vervolgens verzilveren in de vorm van korting op uitjes, op het leasecontract zelf of voor het tijdelijk switchen naar een ander vervoermiddel. “Mensen vinden het toch leuk om af en toe een luxere of andere auto te kunnen rijden”, zegt Van Denderen. “Het is toch tof als je bijvoorbeeld met je vriend of vriendin een weekendje naar de Ardennen kan met een gespaarde camper”.

Justlease maakt mobiliteit flexibeler, kostenverlagend en leuker | Automotive Online

Justlease maakt mobiliteit flexibeler, kostenverlagend en leuker

Romy Wielinga Romy Wielinga

Het klinkt vreemd: een leasemaatschappij dat de ambitie heeft om het aantal auto’s in een straat te verminderen. Want leeft een dergelijk bedrijf niet van een zo groot mogelijke vloot? Bij Justlease vinden ze dat een krampachtige ouderwetse gedachte. “Toen veel andere leasemaatschappijen nog niet toestonden dat een leaseauto met een share-app werd gedeeld, stimuleerden wij onze private leaseklanten van Justlease al om dit juist wel te doen: daarvoor gingen we een o.a. een samenwerking aan met Snappcar”, vertelt Jeroen van Denderen, manager (car)sharing en innovatie bij Justlease.

Goedkoper + duurzamer rijden

Het is een van de manieren waarop TBLG streeft naar het verminderen van het aantal auto’s in het straatbeeld en het verlagen van de kosten voor de particuliere klant. “We hebben voorbeelden van klanten die eerst 400 euro in de maand betaalden en door hun auto te delen nu nog maar 50 euro per maand betalen.  Dan houd je dus 4200 euro over per jaar…daar kan je echt wel andere leukere keuzes mee maken, toch?

Mobiliteit wordt door autodelen ook veel interessanter. Het is duurzaam, omdat voor elke deelauto vaak een oudere vervuilendere auto verdwijnt en er relatief minder auto’s worden gebruikt,” vervolgt Van Denderen. Het laatste half jaar worden dan ook steeds meer elektrische deelauto’s ingezet. In de komende jaren zal dat alleen maar versnellen met de verbeterde laadinfrastructuur en de hogere snellaadcapaciteit van de auto’s.

Persoonlijk mobiliteitsabonnement

Om haar klanten meer flexibiliteit te geven, biedt Justlease al kortere kooptijden aan: van drie, zes of negen maanden. “Sinds een half jaar hebben wij onze eigen Justgo-deelauto app waar wij tegoeden kunnen storten in de klant zijn “digitale wallet”, waarmee ook andere type vervoermiddelen kunnen worden ‘besteld’. “Dat kan een verhuisbusje zijn, maar ook een elektrische scooter of een E-bike.

Het model waar we naartoe gaan, is gebaseerd op een persoonlijk mobiliteitsabonnement. Het mobiliteitsgebruik van de klanten bepaalt hoeveel ze betalen en wat ze op dat moment nodig hebben,” aldus Van Denderen. “De tijd dat deelauto’s alleen maar “kleine stadsautootjes” waren met veel stickers erop ligt achter ons. Wij zien uit onze data en experimenten dat het aanbieden van diversiteit in mobiliteit steeds vaker gewenst is. Van een Mini Clubman, Tesla, E-bike of een stationwagon voor een weekendje weg.”

Gamification

Onder het mom dat mobiliteit vooral veel leuker zijn, heeft Justlease recentelijk elementen van gamification in de dienstverlening opgenomen. Bijvoorbeeld met het invoeren van een beloningssysteem: hoe vaker je jouw auto als klant deelt, hoe meer punten je krijgt. De punten kun je vervolgens verzilveren in de vorm van korting op uitjes, op het leasecontract zelf of voor het tijdelijk switchen naar een ander vervoermiddel. “Mensen vinden het toch leuk om af en toe een luxere of andere auto te kunnen rijden”, zegt Van Denderen. “Het is toch tof als je bijvoorbeeld met je vriend of vriendin een weekendje naar de Ardennen kan met een gespaarde camper”.