Redactioneel | Waarheid
Reorganisaties zijn ook altijd lastig. Die lees je liever niet terug in de pers, dat begrijpen wij van de pers. Liever stuur je persberichten over successen of over je visie. Ook de vereniging die met bovengenoemd statement kwam, is in de meeste gevallen zeer transparant.
Maar nu even niet. Waarom die kramp? Negatief nieuws onder de pet willen houden is een klassiek voorbeeld van een oude communicatiedoctrine die er vanuit gaat dat als je zelf iets niet naar buiten brengt, het ook niet wordt opgepikt. Of zelfs niet bestaat. Persoonlijk vind ik het niet melden van een reorganisatie een gebrek aan respect voor de mensen die zich jarenlang voor het betreffende bedrijf hebben ingezet en hun baan verliezen. Maar hoe communiceer je zoiets dan wel? Dat is lastig. Je kunt in elk geval beter zelf de regie houden over de berichtgeving dan ermee te worden geconfronteerd.
De slogan van communicatiebureau McCann geeft een eenvoudig maar doeltreffend antwoord: het gaat om ‘Truth well told’. Het gaat in 2021 om openheid en transparantie, want social media zijn je altijd een stap voor. En dan te bedenken dat het mantra van McCann al meer dan honderd jaar oud is.