Redactioneel | Waarheid

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Reorganisaties zijn ook altijd lastig. Die lees je liever niet terug in de pers, dat begrijpen wij van de pers. Liever stuur je persberichten over successen of over je visie. Ook de vereniging die met bovengenoemd statement kwam, is in de meeste gevallen zeer transparant.

Maar nu even niet. Waarom die kramp? Negatief nieuws onder de pet willen houden is een klassiek voorbeeld van een oude communicatiedoctrine die er vanuit gaat dat als je zelf iets niet naar buiten brengt, het ook niet wordt opgepikt. Of zelfs niet bestaat. Persoonlijk vind ik het niet melden van een reorganisatie een gebrek aan respect voor de mensen die zich jarenlang voor het betreffende bedrijf hebben ingezet en hun baan verliezen. Maar hoe communiceer je zoiets dan wel? Dat is lastig. Je kunt in elk geval beter zelf de regie houden over de berichtgeving dan ermee te worden geconfronteerd.

De slogan van communicatiebureau McCann geeft een eenvoudig maar doeltreffend antwoord: het gaat om ‘Truth well told’. Het gaat in 2021 om openheid en transparantie, want social media zijn je altijd een stap voor. En dan te bedenken dat het mantra van McCann al meer dan honderd jaar oud is.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Redactioneel | Waarheid | Automotive Online

Redactioneel | Waarheid

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Reorganisaties zijn ook altijd lastig. Die lees je liever niet terug in de pers, dat begrijpen wij van de pers. Liever stuur je persberichten over successen of over je visie. Ook de vereniging die met bovengenoemd statement kwam, is in de meeste gevallen zeer transparant.

Maar nu even niet. Waarom die kramp? Negatief nieuws onder de pet willen houden is een klassiek voorbeeld van een oude communicatiedoctrine die er vanuit gaat dat als je zelf iets niet naar buiten brengt, het ook niet wordt opgepikt. Of zelfs niet bestaat. Persoonlijk vind ik het niet melden van een reorganisatie een gebrek aan respect voor de mensen die zich jarenlang voor het betreffende bedrijf hebben ingezet en hun baan verliezen. Maar hoe communiceer je zoiets dan wel? Dat is lastig. Je kunt in elk geval beter zelf de regie houden over de berichtgeving dan ermee te worden geconfronteerd.

De slogan van communicatiebureau McCann geeft een eenvoudig maar doeltreffend antwoord: het gaat om ‘Truth well told’. Het gaat in 2021 om openheid en transparantie, want social media zijn je altijd een stap voor. En dan te bedenken dat het mantra van McCann al meer dan honderd jaar oud is.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.