Van klantenbinder tot fullservice concept

Dossier garageformules: Vakgarage bestaat 25 jaar

Redactie Redactie

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat een van Nederlands oudste garageformules werd opgericht: Vakgarage is met 250 franchisenemers ook nog een van de grootste. Directeur en voorzitter Christien den Uil was er weliswaar niet vanaf het begin bij, maar stond wel aan het roer van Vakgarage in de periode dat het zijn grootste ontwikkeling doormaakte. Na een snelle groei in de beginjaren was de klad er een beetje in gekomen. Van de 226 franchisenemers die de formule had op zijn hoogtepunt in de jaren negentig, waren er nog 107 over. “Lasaulec (onderdeel van Kroymans, red.) was in die tijd de grootste grossiersgroep van Nederland en had veel Vakgarages aangesloten of de levering aan bestaande Vakgarages overgenomen. Dat gaf wat spanning in de markt en zorgde er indertijd voor dat andere grossiers minder energie in Vakgarage wilden steken en met eigen concepten kwamen. De boel moest draaiende worden gehouden door de bestuursleden, die daarnaast ook hun eigen autobedrijven hadden. Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Uiteindelijk besloot men een nieuwe
voorzitter en manager aan te nemen en dat ben ik geworden.”

Huisstijl en krant

Vakgarage was tot 2008 een concept met een logo en een krant. In 2005 was al wel begonnen met een mailing voor apk- en kleine beurt. Ook was er onder de naam Vakplan een ISO-gerelateerde kwaliteitsmeting opgezet, waarin onder meer de bewaking van de huisstijl, kwaliteit en milieudoelstellingen waren opgenomen. Den Uil kreeg de taak om de formule weer te laten groeien. Meer franchisenemers vergroten immers het marketingbudget en daarmee kon  de naamsbekendheid worden uitgebreid, wat weer voor meer werkplaatsomzet zorgt. 

“Ik heb eerst ons reclamebureau gevraagd iets te doen aan onze online zichtbaarheid; de marketing van Vakgarage was vooral gebaseerd op papieren media. We hebben trouwens nog steeds een eigen actiekrant en direct mails, maar ik geloof dat juist een effectieve online marketing de reden is voor autobedrijven om zich aan te sluiten bij een concept. Er zijn enorme investeringen mee gemoeid die je als individuele ondernemer nauwelijks kunt opbrengen. Laat staan dat je tijd hebt om je in die materie te verdiepen. Wij scoren erg goed op zoekmachinevindbaarheid; we zorgen er voor dat we vindbaar zijn via steekwoorden waar consumenten op zoeken als het over auto-onderhoud of reparatie gaat. Daarbij gaan we altijd voor de regionale aanpak, waarbij de dichtstbijzijnde Vakgarage in beeld verschijnt, zowel in banners op verschillende consumentensites, als op Facebook bijvoorbeeld.” Die aanpak zorgt naast meer naamsbekendheid voor Vakgarage ook voor een directe sturing naar de dichtstbijzijnde franchisenemer. Daarbij zorgen acties met bijvoorbeeld winterbanden voor het laatste duwtje richting de garagist.

Rechten en plichten

Vakgarage is volgens Den Uil een soft franchiseconcept, maar er geldt wel een aantal strikte voorwaarden. “We bemoeien ons niet met de interne bedrijfsvoering. Over zaken als personeel en financiën gaan wij niet. Maar we verplichten Vakgarages bijvoorbeeld wel om twee trainingen per jaar te volgen, daar betalen we zelfs wat aan mee.” Verder moet de huisstijl door Vakgarage worden geleverd. Een belangrijke component blijven de onderdelen. 80 procent daarvan moet worden afgenomen via een grossier uit het netwerk van Sator of Van Heck-nazaat Fource. “De grossiers doen een afdracht aan de stichting die ten goede komt aan ons marketingbudget. Daar staat een vaste onderdelenomzet per monteur tegenover (40 duizend euro per jaar red.). Wordt er minder onderdelenomzet via een Fource-grossier gerealiseerd, dan moet de garagist het restant betalen als extra marketingbijdrage. Doet hij meer, dan krijgt hij een bonus. “We willen op deze manier ontmoedigen dat franchisenemers ergens anders bestellen. Dankzij de bijdrage van de grossiers kunnen we de franchise fee laag houden. En dat is weer in het belang van de Vakgarages.”

We hebben een verstands­huwelijk met Sator, maar wel een dat met veel liefde is gesloten.

Liefde

Volgens Den Uil is de relatie met Fource een verstandshuwelijk. “Maar wel met veel liefde gesloten hoor. Natuurlijk hebben we wel eens discussies, maar ik verwacht niet dat er snel een einde zal komen aan onze samenwerking. Wat mij betreft zijn er in Nederland weinig partijen die ons hetzelfde kunnen bieden. Sator heeft zijn ict en assortiment gewoon erg goed voor elkaar.”

Naast de inspanningen in online marketing kwam er in 2014 een opleidingsprogramma bij dat in samenwerking met Exponentia en Innovam werd ingericht. Inmiddels is Exponentia ter ziele en heeft Innovam het programma voortgezet. Den Uil verwacht echter dat er in de nabije toekomst een samenwerking zal volgen met de Automotive Academy van Sator. “We zijn hierover met hen in gesprek en kijken hoe we zaken verder kunnen integreren.” Verder kent Vakgarage nu zijn eigen occasionlabel, private lease, verzekeringen en financieringen en werd vorig jaar gestart met de inrichting van Vakgarage Professional: een nieuw label waarmee Vakgarages die aan de eisen voldoen ook leaserijders kunnen servicen. “We hebben Service Level Agreements met zo’n elf leasemaatschappijen. Inmiddels zijn er 110 Vakgarages aangesloten. We zijn sterk in de particuliere markt, maar we kunnen de zakelijke markt ook goed bedienen. We hebben er alleen nooit zo de nadruk op gelegd. Circa 11 procent van het Nederlandse wagenpark wordt vooral zakelijk ingezet, 7 procent daarvan is geleased en daarvan gaat het grootste deel naar de dealer. Het is dus een relatief kleine markt, maar wel een heel interessante, want er worden veel kilometers gereden. Uit ons netwerk kwam dan ook de vraag om ons ook te richten op de zakelijke markt.” 

Toekomst

Hoe de komende 25 jaar eruit zullen zien, durft Den Uil niet te voorspellen. “Over tien jaar zal de markt ten opzichte van nu helemaal veranderd zijn. De online autoverkoop neemt een vlucht, net als private lease via andere partijen dan het reguliere kanaal. Ik denk echter dat er maar weinig ontwikkelingen zijn die wij niet kunnen volgen. Vakgarage hoeft niet trendsettend te zijn, maar we kijken wel heel goed naar wat er om ons heen gebeurt en hoe we daarop kunnen anticiperen. We zoeken de juiste partners voor dingen die we zelf niet kunnen, zoals Hiltermann voor leasing bijvoorbeeld en kijken waar we nog kunnen groeien. In 2015 groeide onze totale omzet met 16,6 procent en haalden we 30 procent meer omzet uit banden. Simpelweg door er meer aandacht aan te besteden.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier garageformules: Vakgarage bestaat 25 jaar | Automotive Online
Van klantenbinder tot fullservice concept

Dossier garageformules: Vakgarage bestaat 25 jaar

Redactie Redactie

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat een van Nederlands oudste garageformules werd opgericht: Vakgarage is met 250 franchisenemers ook nog een van de grootste. Directeur en voorzitter Christien den Uil was er weliswaar niet vanaf het begin bij, maar stond wel aan het roer van Vakgarage in de periode dat het zijn grootste ontwikkeling doormaakte. Na een snelle groei in de beginjaren was de klad er een beetje in gekomen. Van de 226 franchisenemers die de formule had op zijn hoogtepunt in de jaren negentig, waren er nog 107 over. “Lasaulec (onderdeel van Kroymans, red.) was in die tijd de grootste grossiersgroep van Nederland en had veel Vakgarages aangesloten of de levering aan bestaande Vakgarages overgenomen. Dat gaf wat spanning in de markt en zorgde er indertijd voor dat andere grossiers minder energie in Vakgarage wilden steken en met eigen concepten kwamen. De boel moest draaiende worden gehouden door de bestuursleden, die daarnaast ook hun eigen autobedrijven hadden. Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Uiteindelijk besloot men een nieuwe
voorzitter en manager aan te nemen en dat ben ik geworden.”

Huisstijl en krant

Vakgarage was tot 2008 een concept met een logo en een krant. In 2005 was al wel begonnen met een mailing voor apk- en kleine beurt. Ook was er onder de naam Vakplan een ISO-gerelateerde kwaliteitsmeting opgezet, waarin onder meer de bewaking van de huisstijl, kwaliteit en milieudoelstellingen waren opgenomen. Den Uil kreeg de taak om de formule weer te laten groeien. Meer franchisenemers vergroten immers het marketingbudget en daarmee kon  de naamsbekendheid worden uitgebreid, wat weer voor meer werkplaatsomzet zorgt. 

“Ik heb eerst ons reclamebureau gevraagd iets te doen aan onze online zichtbaarheid; de marketing van Vakgarage was vooral gebaseerd op papieren media. We hebben trouwens nog steeds een eigen actiekrant en direct mails, maar ik geloof dat juist een effectieve online marketing de reden is voor autobedrijven om zich aan te sluiten bij een concept. Er zijn enorme investeringen mee gemoeid die je als individuele ondernemer nauwelijks kunt opbrengen. Laat staan dat je tijd hebt om je in die materie te verdiepen. Wij scoren erg goed op zoekmachinevindbaarheid; we zorgen er voor dat we vindbaar zijn via steekwoorden waar consumenten op zoeken als het over auto-onderhoud of reparatie gaat. Daarbij gaan we altijd voor de regionale aanpak, waarbij de dichtstbijzijnde Vakgarage in beeld verschijnt, zowel in banners op verschillende consumentensites, als op Facebook bijvoorbeeld.” Die aanpak zorgt naast meer naamsbekendheid voor Vakgarage ook voor een directe sturing naar de dichtstbijzijnde franchisenemer. Daarbij zorgen acties met bijvoorbeeld winterbanden voor het laatste duwtje richting de garagist.

Rechten en plichten

Vakgarage is volgens Den Uil een soft franchiseconcept, maar er geldt wel een aantal strikte voorwaarden. “We bemoeien ons niet met de interne bedrijfsvoering. Over zaken als personeel en financiën gaan wij niet. Maar we verplichten Vakgarages bijvoorbeeld wel om twee trainingen per jaar te volgen, daar betalen we zelfs wat aan mee.” Verder moet de huisstijl door Vakgarage worden geleverd. Een belangrijke component blijven de onderdelen. 80 procent daarvan moet worden afgenomen via een grossier uit het netwerk van Sator of Van Heck-nazaat Fource. “De grossiers doen een afdracht aan de stichting die ten goede komt aan ons marketingbudget. Daar staat een vaste onderdelenomzet per monteur tegenover (40 duizend euro per jaar red.). Wordt er minder onderdelenomzet via een Fource-grossier gerealiseerd, dan moet de garagist het restant betalen als extra marketingbijdrage. Doet hij meer, dan krijgt hij een bonus. “We willen op deze manier ontmoedigen dat franchisenemers ergens anders bestellen. Dankzij de bijdrage van de grossiers kunnen we de franchise fee laag houden. En dat is weer in het belang van de Vakgarages.”

We hebben een verstands­huwelijk met Sator, maar wel een dat met veel liefde is gesloten.

Liefde

Volgens Den Uil is de relatie met Fource een verstandshuwelijk. “Maar wel met veel liefde gesloten hoor. Natuurlijk hebben we wel eens discussies, maar ik verwacht niet dat er snel een einde zal komen aan onze samenwerking. Wat mij betreft zijn er in Nederland weinig partijen die ons hetzelfde kunnen bieden. Sator heeft zijn ict en assortiment gewoon erg goed voor elkaar.”

Naast de inspanningen in online marketing kwam er in 2014 een opleidingsprogramma bij dat in samenwerking met Exponentia en Innovam werd ingericht. Inmiddels is Exponentia ter ziele en heeft Innovam het programma voortgezet. Den Uil verwacht echter dat er in de nabije toekomst een samenwerking zal volgen met de Automotive Academy van Sator. “We zijn hierover met hen in gesprek en kijken hoe we zaken verder kunnen integreren.” Verder kent Vakgarage nu zijn eigen occasionlabel, private lease, verzekeringen en financieringen en werd vorig jaar gestart met de inrichting van Vakgarage Professional: een nieuw label waarmee Vakgarages die aan de eisen voldoen ook leaserijders kunnen servicen. “We hebben Service Level Agreements met zo’n elf leasemaatschappijen. Inmiddels zijn er 110 Vakgarages aangesloten. We zijn sterk in de particuliere markt, maar we kunnen de zakelijke markt ook goed bedienen. We hebben er alleen nooit zo de nadruk op gelegd. Circa 11 procent van het Nederlandse wagenpark wordt vooral zakelijk ingezet, 7 procent daarvan is geleased en daarvan gaat het grootste deel naar de dealer. Het is dus een relatief kleine markt, maar wel een heel interessante, want er worden veel kilometers gereden. Uit ons netwerk kwam dan ook de vraag om ons ook te richten op de zakelijke markt.” 

Toekomst

Hoe de komende 25 jaar eruit zullen zien, durft Den Uil niet te voorspellen. “Over tien jaar zal de markt ten opzichte van nu helemaal veranderd zijn. De online autoverkoop neemt een vlucht, net als private lease via andere partijen dan het reguliere kanaal. Ik denk echter dat er maar weinig ontwikkelingen zijn die wij niet kunnen volgen. Vakgarage hoeft niet trendsettend te zijn, maar we kijken wel heel goed naar wat er om ons heen gebeurt en hoe we daarop kunnen anticiperen. We zoeken de juiste partners voor dingen die we zelf niet kunnen, zoals Hiltermann voor leasing bijvoorbeeld en kijken waar we nog kunnen groeien. In 2015 groeide onze totale omzet met 16,6 procent en haalden we 30 procent meer omzet uit banden. Simpelweg door er meer aandacht aan te besteden.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.