Een beter klimaat begint met trainen

Van taxicentrale naar aircoservice

Redactie Redactie
• Laatste update:

De basis voor Aircoservice Mijdrecht werd in 1996 gelegd met de oprichting van de Ronde Veense Taxicentrale (RVT). De taxiwerkplaats had geen eigen aircoservicestation en was voor airco-onderhoud op andere bedrijven aangewezen. Omdat de wachttijden in de zomer opliepen, investeerde RVT-eigenaar Jurgen Bader in een eigen aircomachine. “Toen autobedrijven en schadeherstellers in de buurt hoorden dat wij er een hadden, kwamen ze steeds vaker naar ons toe. Eerst alleen voor aircoservice, later ook voor diagnose en reparatie. Door de groeiende vraag zijn we ons in airconditioningsystemen gaan verdiepen en zo is het een apart bedrijf geworden.” Dat was in 2006. Bader en compagnon André Peul bedienen zowel particuliere als zakelijke klanten. “Voor particulieren bestaat het werk hoofdzakelijk uit standaard aircoservice. Auto’s die via ons zakelijke netwerk binnenkomen, zijn meestal probleemgevallen waar een werkplaats niet meer uit komt.” Opvallend genoeg zitten daar werkplaatsen tussen die zelf apparatuur hebben om een aircodiagnose te stellen. Toch wordt vaak de keuze gemaakt om lastige storingen of schades uit te besteden. “Een goed werkend aircosysteem volautomatisch leegmaken en vullen is niet moeilijk, maar voor het stellen van een diagnose is veel kennis en ervaring nodig”, zegt Bader. “Bovendien is het voor veel bedrijven ook een economische afweging om het door ons te laten doen.”

Slecht nieuws

Volgens Bader is een aircospecialist nogal eens de brenger van slecht nieuws. Als een aircocompressor stuk is, en het systeem is vervuild, dan lopen de reparatiekosten snel op. “Tenminste, als je het probleem serieus wilt oplossen. Je zit dan vast aan spoelen, een nieuwe filterdroger, een nieuw blokventiel en een nieuwe condensor omdat je die bijna niet kunt spoelen. Dat kan aardig in de papieren lopen.” Veel werkplaatsen vervangen in zulke situaties alleen de compressor, om klanten niet te veel op kosten te jagen. “Zonder diagnose is dat onverstandig. Als wij een kapotte compressor vervangen, doen we altijd een olieanalyse en spoelen we het systeem met koudemiddel of met vloeistof. Dat kost meer tijd en geld, maar het is goedkoper dan een klant die terugkomt omdat de nieuwe compressor is vastgelopen door achtergebleven slijpsel.” Bij de montage van nieuwe compressoren worden meer fouten gemaakt. Te veel olie toevoegen staat met stip op één. “Steeds meer autofabrikanten gebruiken dezelfde aircopomp voor verschillende automodellen”, vertelt André Peul. “Het enige verschil is de hoeveelheid compressorolie. Voor een Volkswagen Sharan wordt dezelfde aircopomp af-fabriek bijvoorbeeld afgevuld met 220 milliliter olie en voor een Volkswagen Polo met 120 milliliter. Bij de montage wordt regelmatig vergeten om de hoeveelheid olie aan te passen aan de auto. Te weinig olie is slecht, maar te veel is dat ook. Als je bedenkt dat er vaak oude olie in het aircosysteem achterblijft, is het niet vreemd dat een nieuwe pomp binnen de kortste keren stukloopt door vloeistofslag. We halen regelmatig 400 milliliter olie uit een systeem waar maximaal 175 milliliter in hoort.” 

Jurgen Bader
bouwjaar: 1975
opleiding: slagerij vakschool, middenstandsdiploma, div. taxi-opleidingen, airco-diploma, div. aircotrainingen 
loopbaan: Ronde Veense Taxicentrale, Aircoservice Mijdrecht 
thuis: alleenstaand

André Peul
bouwjaar: 1972
opleiding: vakdiploma loodgieter, eerste autotechnicus, apk keurmeester, airco-diploma, div. aircotrainingen 
loopbaan: autotechnicus Mercedes-Benz, Ronde Veense Taxicentrale, Aircoservice Mijdrecht
thuis: getrouwd, twee dochters

p17 dossier

Nauwkeurig

Voor het koudemiddel geldt hetzelfde: de afgevoerde en toegevoegde hoeveelheden moeten precies kloppen. “Vroeger ging er gemakkelijk 1.200 gram koudemiddel in een systeem. Dan maakt een paar procent meer of minder weinig verschil. Nu krijgen we airco’s waar maar 250 gram in gaat. Als je dan niet de juiste hoeveelheden aanhoudt, werkt het systeem nooit optimaal.”
Aircosystemen met kleinere inhoud en het kostbare nieuwe koudemiddel R1234yf vereisen een grotere nauwkeurigheid van zowel de airco-apparatuur als de mensen die deze bedienen. De mannen van Aircoservice Mijdrecht werken sinds jaar en dag met de machines van Dometic-Waeco. Bader: “We hebben met alle bekende merken gewerkt en dit bevalt ons het beste. Het zijn degelijke machines en wat wij erg belangrijk vinden, is dat de vulhoeveel-heden kloppen. We hebben het nagewogen, en wat de meter aangeeft, is precies wat eruit komt en wat erweer in gaat.” Tijdens de drukke zomerperiode worden de aircomachines intensief gebruikt. Gemiddeld worden ze elke drie jaar vervangen. “We hebben toevallig net een aantal nieuwe gekocht, vier stuks Waeco ACS 2000G en een Waeco RPG 5000 voor R1234yf. Op die laatste zit een analyzer om vermenging van koudemiddelen te voorkomen.” Voor lek-diagnose gebruikt Aircoservice Mijdrecht meerdere hulpmiddelen, van een eenvoudige druktester en een rookmachine tot gespecialiseerde apparatuur. “We hebben een Valeo Clim Test en een breed assortiment merkspecifieke uitlees- en diagnoseapparatuur, onder meer voor Mercedes-Benz, BMW/Mini, Renault en VAG. Voor universele diagnose hebben we een Bosch KTS 570, een Launch X431 Diagun en de nieuwe Launch X431 Plus Pro 3. We hebben alles om reparaties volgens de fabrieksvoorschriften uit te voeren. Maar met een druktester en een bakje zeepsop komen we ook een heel eind.” 

Veel rangeerruimte

Het uitgebreide arsenaal aan diagnose-apparatuur is geen over-bodige luxe. Bij sommige automodellen is het noodzakelijk om een nieuwe aircopomp elektronisch aan te melden in de stuureenheid. “Mercedes-Benz en BMW hebben een speciale inleer- of inloop-procedure als een nieuwe aircopomp wordt gemonteerd”, vertelt Peul. “Dat kunnen we allemaal zelf.” Opvallend genoeg staan in de werkplaats ook een draaibank en freesmachine. “Die gebruiken we om koppelingen en compressoren op maat te maken.” De inrichting en indeling van de werkplaatsinrichting heeft het duo zelf verzorgd. In de ruim opgezette hal ligt een smetteloze gietvloer, waarop veel rangeerruimte is gereserveerd. “Er passen maximaal acht auto’s in. De lastige gevallen staan achteraan, dichtbij de werkbank. Korte werkzaamheden, zoals een standaard aircoservice, doen we dicht bij de ingang.” Achterin de werkplaats staat een vierkoloms Koni-hefbrug die binnenkort gezelschap krijgt van een kleine poetsbrug. “Voor aircoservice is een kleine brug genoeg. Omdat we in de zomer piekdrukte hebben, is een tweede brug wel zo handig, want dan ligt het werk niet stil als de andere bezet is.” Bij de keuze voor nieuwe gereedschappen en equipment staan kwaliteit en duurzaamheid volgens Peul voorop. “In de eerste plaats omdat het gewoon goed moet zijn, in de tweede plaats omdat we allebei gereedschapsgek zijn. Bedrijfszekerheid vinden we het allerbelangrijkst. Als iets anderhalf keer zoveel geld kost en twee keer zo lang meegaat, is de keuze snel gemaakt.”

Nieuw leven voor R12

Naast aircoservice, -diagnose en -reparatie heeft Aircoservice Mijdrecht nog twee specialismen: het repareren van aircoleidingen en onderhoud aan oude R12-systemen. “Aircoleidingen en aircoslangen hebben meestal een lange levertijd en ze zijn duur”, zegt Jurgen Bader. “In veel gevallen kunnen we een beschadigde leiding of koppeling repareren. Dat is goedkoper en sneller.” Als voorbeeld noemt hij bepaalde VW-modellen die bij de condensor een leiding met een U-stuk en een springlockverbinding hebben. “Het gebeurt regelmatig dat daar een lekkage ontstaat. Een nieuwe leiding kost 300 euro, wij repareren het vanaf 70 euro, en de wachttijd voor de klant wordt tot een minimum beperkt.” Met het R12-specialisme trekt Aircoservice Mijdrecht klanten uit binnen- en buitenland. “Het probleem met de oude R12-systemen is dat ze minerale olie nodig hebben. Als je een R12-airconditioning goed wilt ombouwen naar R134a, moet je bijna alle onderdelen vervangen; ook de slangen en koppelingen, anders droogt de binnenkant binnen twee tot drie jaar uit door het synthetische smeermiddel. Wij vullen het systeem met R437a en esterolie die mengt met minerale olie. Dan heb je die problemen niet, en het is voordeliger dan ombouwen.”

Aircoservice Mijdrecht bestaat dit jaar precies tien jaar. Het bedrijf is gespecialiseerd in alles wat met automotive airconditioning te maken heeft en beschikt over een uitgebreid assortiment equipment, speciaalgereedschap en diagnose-apparatuur voor het onderhouden en repareren van alle soorten aircosystemen, van R12 tot R1234yf. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van taxicentrale naar aircoservice | Automotive Online
Een beter klimaat begint met trainen

Van taxicentrale naar aircoservice

Redactie Redactie
• Laatste update:

De basis voor Aircoservice Mijdrecht werd in 1996 gelegd met de oprichting van de Ronde Veense Taxicentrale (RVT). De taxiwerkplaats had geen eigen aircoservicestation en was voor airco-onderhoud op andere bedrijven aangewezen. Omdat de wachttijden in de zomer opliepen, investeerde RVT-eigenaar Jurgen Bader in een eigen aircomachine. “Toen autobedrijven en schadeherstellers in de buurt hoorden dat wij er een hadden, kwamen ze steeds vaker naar ons toe. Eerst alleen voor aircoservice, later ook voor diagnose en reparatie. Door de groeiende vraag zijn we ons in airconditioningsystemen gaan verdiepen en zo is het een apart bedrijf geworden.” Dat was in 2006. Bader en compagnon André Peul bedienen zowel particuliere als zakelijke klanten. “Voor particulieren bestaat het werk hoofdzakelijk uit standaard aircoservice. Auto’s die via ons zakelijke netwerk binnenkomen, zijn meestal probleemgevallen waar een werkplaats niet meer uit komt.” Opvallend genoeg zitten daar werkplaatsen tussen die zelf apparatuur hebben om een aircodiagnose te stellen. Toch wordt vaak de keuze gemaakt om lastige storingen of schades uit te besteden. “Een goed werkend aircosysteem volautomatisch leegmaken en vullen is niet moeilijk, maar voor het stellen van een diagnose is veel kennis en ervaring nodig”, zegt Bader. “Bovendien is het voor veel bedrijven ook een economische afweging om het door ons te laten doen.”

Slecht nieuws

Volgens Bader is een aircospecialist nogal eens de brenger van slecht nieuws. Als een aircocompressor stuk is, en het systeem is vervuild, dan lopen de reparatiekosten snel op. “Tenminste, als je het probleem serieus wilt oplossen. Je zit dan vast aan spoelen, een nieuwe filterdroger, een nieuw blokventiel en een nieuwe condensor omdat je die bijna niet kunt spoelen. Dat kan aardig in de papieren lopen.” Veel werkplaatsen vervangen in zulke situaties alleen de compressor, om klanten niet te veel op kosten te jagen. “Zonder diagnose is dat onverstandig. Als wij een kapotte compressor vervangen, doen we altijd een olieanalyse en spoelen we het systeem met koudemiddel of met vloeistof. Dat kost meer tijd en geld, maar het is goedkoper dan een klant die terugkomt omdat de nieuwe compressor is vastgelopen door achtergebleven slijpsel.” Bij de montage van nieuwe compressoren worden meer fouten gemaakt. Te veel olie toevoegen staat met stip op één. “Steeds meer autofabrikanten gebruiken dezelfde aircopomp voor verschillende automodellen”, vertelt André Peul. “Het enige verschil is de hoeveelheid compressorolie. Voor een Volkswagen Sharan wordt dezelfde aircopomp af-fabriek bijvoorbeeld afgevuld met 220 milliliter olie en voor een Volkswagen Polo met 120 milliliter. Bij de montage wordt regelmatig vergeten om de hoeveelheid olie aan te passen aan de auto. Te weinig olie is slecht, maar te veel is dat ook. Als je bedenkt dat er vaak oude olie in het aircosysteem achterblijft, is het niet vreemd dat een nieuwe pomp binnen de kortste keren stukloopt door vloeistofslag. We halen regelmatig 400 milliliter olie uit een systeem waar maximaal 175 milliliter in hoort.” 

Jurgen Bader
bouwjaar: 1975
opleiding: slagerij vakschool, middenstandsdiploma, div. taxi-opleidingen, airco-diploma, div. aircotrainingen 
loopbaan: Ronde Veense Taxicentrale, Aircoservice Mijdrecht 
thuis: alleenstaand

André Peul
bouwjaar: 1972
opleiding: vakdiploma loodgieter, eerste autotechnicus, apk keurmeester, airco-diploma, div. aircotrainingen 
loopbaan: autotechnicus Mercedes-Benz, Ronde Veense Taxicentrale, Aircoservice Mijdrecht
thuis: getrouwd, twee dochters

p17 dossier

Nauwkeurig

Voor het koudemiddel geldt hetzelfde: de afgevoerde en toegevoegde hoeveelheden moeten precies kloppen. “Vroeger ging er gemakkelijk 1.200 gram koudemiddel in een systeem. Dan maakt een paar procent meer of minder weinig verschil. Nu krijgen we airco’s waar maar 250 gram in gaat. Als je dan niet de juiste hoeveelheden aanhoudt, werkt het systeem nooit optimaal.”
Aircosystemen met kleinere inhoud en het kostbare nieuwe koudemiddel R1234yf vereisen een grotere nauwkeurigheid van zowel de airco-apparatuur als de mensen die deze bedienen. De mannen van Aircoservice Mijdrecht werken sinds jaar en dag met de machines van Dometic-Waeco. Bader: “We hebben met alle bekende merken gewerkt en dit bevalt ons het beste. Het zijn degelijke machines en wat wij erg belangrijk vinden, is dat de vulhoeveel-heden kloppen. We hebben het nagewogen, en wat de meter aangeeft, is precies wat eruit komt en wat erweer in gaat.” Tijdens de drukke zomerperiode worden de aircomachines intensief gebruikt. Gemiddeld worden ze elke drie jaar vervangen. “We hebben toevallig net een aantal nieuwe gekocht, vier stuks Waeco ACS 2000G en een Waeco RPG 5000 voor R1234yf. Op die laatste zit een analyzer om vermenging van koudemiddelen te voorkomen.” Voor lek-diagnose gebruikt Aircoservice Mijdrecht meerdere hulpmiddelen, van een eenvoudige druktester en een rookmachine tot gespecialiseerde apparatuur. “We hebben een Valeo Clim Test en een breed assortiment merkspecifieke uitlees- en diagnoseapparatuur, onder meer voor Mercedes-Benz, BMW/Mini, Renault en VAG. Voor universele diagnose hebben we een Bosch KTS 570, een Launch X431 Diagun en de nieuwe Launch X431 Plus Pro 3. We hebben alles om reparaties volgens de fabrieksvoorschriften uit te voeren. Maar met een druktester en een bakje zeepsop komen we ook een heel eind.” 

Veel rangeerruimte

Het uitgebreide arsenaal aan diagnose-apparatuur is geen over-bodige luxe. Bij sommige automodellen is het noodzakelijk om een nieuwe aircopomp elektronisch aan te melden in de stuureenheid. “Mercedes-Benz en BMW hebben een speciale inleer- of inloop-procedure als een nieuwe aircopomp wordt gemonteerd”, vertelt Peul. “Dat kunnen we allemaal zelf.” Opvallend genoeg staan in de werkplaats ook een draaibank en freesmachine. “Die gebruiken we om koppelingen en compressoren op maat te maken.” De inrichting en indeling van de werkplaatsinrichting heeft het duo zelf verzorgd. In de ruim opgezette hal ligt een smetteloze gietvloer, waarop veel rangeerruimte is gereserveerd. “Er passen maximaal acht auto’s in. De lastige gevallen staan achteraan, dichtbij de werkbank. Korte werkzaamheden, zoals een standaard aircoservice, doen we dicht bij de ingang.” Achterin de werkplaats staat een vierkoloms Koni-hefbrug die binnenkort gezelschap krijgt van een kleine poetsbrug. “Voor aircoservice is een kleine brug genoeg. Omdat we in de zomer piekdrukte hebben, is een tweede brug wel zo handig, want dan ligt het werk niet stil als de andere bezet is.” Bij de keuze voor nieuwe gereedschappen en equipment staan kwaliteit en duurzaamheid volgens Peul voorop. “In de eerste plaats omdat het gewoon goed moet zijn, in de tweede plaats omdat we allebei gereedschapsgek zijn. Bedrijfszekerheid vinden we het allerbelangrijkst. Als iets anderhalf keer zoveel geld kost en twee keer zo lang meegaat, is de keuze snel gemaakt.”

Nieuw leven voor R12

Naast aircoservice, -diagnose en -reparatie heeft Aircoservice Mijdrecht nog twee specialismen: het repareren van aircoleidingen en onderhoud aan oude R12-systemen. “Aircoleidingen en aircoslangen hebben meestal een lange levertijd en ze zijn duur”, zegt Jurgen Bader. “In veel gevallen kunnen we een beschadigde leiding of koppeling repareren. Dat is goedkoper en sneller.” Als voorbeeld noemt hij bepaalde VW-modellen die bij de condensor een leiding met een U-stuk en een springlockverbinding hebben. “Het gebeurt regelmatig dat daar een lekkage ontstaat. Een nieuwe leiding kost 300 euro, wij repareren het vanaf 70 euro, en de wachttijd voor de klant wordt tot een minimum beperkt.” Met het R12-specialisme trekt Aircoservice Mijdrecht klanten uit binnen- en buitenland. “Het probleem met de oude R12-systemen is dat ze minerale olie nodig hebben. Als je een R12-airconditioning goed wilt ombouwen naar R134a, moet je bijna alle onderdelen vervangen; ook de slangen en koppelingen, anders droogt de binnenkant binnen twee tot drie jaar uit door het synthetische smeermiddel. Wij vullen het systeem met R437a en esterolie die mengt met minerale olie. Dan heb je die problemen niet, en het is voordeliger dan ombouwen.”

Aircoservice Mijdrecht bestaat dit jaar precies tien jaar. Het bedrijf is gespecialiseerd in alles wat met automotive airconditioning te maken heeft en beschikt over een uitgebreid assortiment equipment, speciaalgereedschap en diagnose-apparatuur voor het onderhouden en repareren van alle soorten aircosystemen, van R12 tot R1234yf. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.