De toegevoegde waarde van producttrainingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nieuwe technieken en nieuwe inzichten. Dat is waar het om draait bij het opzetten van trainingen, vertelt Wim Dierckx, salesmanager van Schaeffler – producent van onder meer Luk, INA, Ruville en FAG. Die trainingen worden aangeboden door Repxpert, het servicemerk van Schaeffler. Ze vinden plaats op locatie of bij de eigen vestigingen van Schaeffler. De onderwerpen gaan van heel generiek tot specialistisch. “Wij geven cursussen op het gebied van aandrijving, motor en chassis. De laatste jaren zijn onze trainingen omtrent de dubbele koppelingen populair. Het monteren en afstellen, maar ook het opsporen van storingen. Om ze te monteren moeten instelshims gebruikt worden en dat vergt oefening. In de basiscursus koppelingstechnieken worden de monteurs weer eens helemaal meegenomen naar de werking van de koppeling, vanaf het pedaal. Soms liggen storingen namelijk niet aan het materiaal van de koppeling zelf, maar aan een ander deel – bijvoorbeeld in de bediening.
Wij leren monteurs de tips and trucs en tonen ze de meest voorkomende problemen.”

Ook Sator verzorgt sinds anderhalf jaar technische en commerciële opleidingen, onder de vlag van haar eigen Automotive Academy. Met groot succes, want inmiddels zijn er zes opleidings-locaties in het land. Eind vorig jaar ging de opleiding van start om Brembo-expert te worden. “De bestaande Italiaanse cursus bestond enkel uit theorie en duurde maar anderhalf uur. Die hebben we flink uitgebreid en er samen met opleiders GMTO en Autoniveau veel meer praktijk ingebracht”, vertelt Fred Kamphuis, manager marketingconcepten van Sator. “Nu duurt de opleiding vier uur, waarin de deelnemers leren werken met de modernste remtechnieken. Er is enorm veel veranderd sinds de meeste monteurs de schoolbanken verlieten. ABS, ESR, noem maar op. Overal zit nu elektronica in en dat stelt geheel andere eisen dan vroeger. De cursisten leren bijvoorbeeld om op een verantwoorde manier de remklauw van een elektronische parkeerrem vrij te zetten. Voor een deel is dat herhaling, maar voor een deel ook echt nieuw vanwege de innovatieve technieken.”

Kennisniveau verhogen

Wat is het doel van al die trainingen? Dierckx is er heel stellig in: “Het verhogen van het kennisniveau. Natuurlijk zijn al die monteurs opgeleid, maar hoe lang is dat al geleden en welke technieken werden toen gebruikt? Wij merken dat er een enorme behoefte is om de kennis bij te spijkeren. En onze praktijktrainingen zijn toch heel wat anders dan de schoolbanken van vroeger.”

P14 versnellingsbakOok Kamphuis geeft het vergroten van kennis als eerste doel aan. “Ook fabrikanten hebben daar belang bij. Sommige fabrikanten geven zelfs alleen garantie op hun artikelen als de monteur een bepaalde training met goed gevolg heeft afgelegd.” Dierckx meldt nog dat er ook een uitwisseling van informatie tussen de deelnemers is. “Vooral tijdens de koffie en de lunch. Dat leereffect moet je niet onderschatten.” Er is veel belangstelling voor de opleidingen en trainingen. Kamphuis weet te melden dat de Brembo-opleiding dertig dagen vooruit volgeboekt is, met elke dag vijftien deelnemers. Zowel Sator als Schaeffler vragen een tarief dat alleen de kosten dekt. Is het daarmee ook een marketinginstrument? Dierckx herkent dat beeld niet. “Het heeft misschien wel positieve gevolgen voor de klantenbinding, maar het goed kunnen monteren van onze onderdelen is het belangrijkste.” Kamphuis signaleert wel marketingkansen: “Dat voordeel is natuurlijk voor de tussenhandel. Die werft de deelnemers, geeft kortingsvouchers weg en verstrekt deelnemers na afloop van de cursus een certificaat en een bordje met vermelding van deelname: ‘Brembo expert’.”

De ontwikkelingen bijhouden

Bij Peter Commijs van garage De Basis in Leeuwarden ging het beslist niet om het bordje, maar wel om de kennis. Hij volgde begin dit jaar de Brembo-training op uitnodiging van onderde-lenleverancier Koskamp. Commijs: “We werken regelmatig aan Italiaanse klassiekers en die hebben vaak remsystemen van Brembo. En ik moet zeggen: er zijn toch altijd punten waar je echt weer wat van opsteekt. We leren bijvoorbeeld om nieuwe remschijven na montage te controleren op slingering. En er kwam aan de orde dat we geen kopervet meer mogen gebruiken, want dat is geleidend en verstoort de werking van de elektronische systemen. We leerden ook om na schade aan de kleur of scheurtjes in het metaal te onderzoeken wat er is misgegaan. Ik doe vaker dit soort opleidingen en ik steek er elke keer wat van op. Bijvoorbeeld als het gaat om het detecteren van een draadbreuk of om storingen aan de nieuwste dieseltechnieken. Hoe moet je de storingsmeldingen interpreteren en hoe los je ze op? De ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk snel. Om dat bij te houden zijn opleidingen als deze echt een must.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De toegevoegde waarde van producttrainingen | Automotive Online

De toegevoegde waarde van producttrainingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nieuwe technieken en nieuwe inzichten. Dat is waar het om draait bij het opzetten van trainingen, vertelt Wim Dierckx, salesmanager van Schaeffler – producent van onder meer Luk, INA, Ruville en FAG. Die trainingen worden aangeboden door Repxpert, het servicemerk van Schaeffler. Ze vinden plaats op locatie of bij de eigen vestigingen van Schaeffler. De onderwerpen gaan van heel generiek tot specialistisch. “Wij geven cursussen op het gebied van aandrijving, motor en chassis. De laatste jaren zijn onze trainingen omtrent de dubbele koppelingen populair. Het monteren en afstellen, maar ook het opsporen van storingen. Om ze te monteren moeten instelshims gebruikt worden en dat vergt oefening. In de basiscursus koppelingstechnieken worden de monteurs weer eens helemaal meegenomen naar de werking van de koppeling, vanaf het pedaal. Soms liggen storingen namelijk niet aan het materiaal van de koppeling zelf, maar aan een ander deel – bijvoorbeeld in de bediening.
Wij leren monteurs de tips and trucs en tonen ze de meest voorkomende problemen.”

Ook Sator verzorgt sinds anderhalf jaar technische en commerciële opleidingen, onder de vlag van haar eigen Automotive Academy. Met groot succes, want inmiddels zijn er zes opleidings-locaties in het land. Eind vorig jaar ging de opleiding van start om Brembo-expert te worden. “De bestaande Italiaanse cursus bestond enkel uit theorie en duurde maar anderhalf uur. Die hebben we flink uitgebreid en er samen met opleiders GMTO en Autoniveau veel meer praktijk ingebracht”, vertelt Fred Kamphuis, manager marketingconcepten van Sator. “Nu duurt de opleiding vier uur, waarin de deelnemers leren werken met de modernste remtechnieken. Er is enorm veel veranderd sinds de meeste monteurs de schoolbanken verlieten. ABS, ESR, noem maar op. Overal zit nu elektronica in en dat stelt geheel andere eisen dan vroeger. De cursisten leren bijvoorbeeld om op een verantwoorde manier de remklauw van een elektronische parkeerrem vrij te zetten. Voor een deel is dat herhaling, maar voor een deel ook echt nieuw vanwege de innovatieve technieken.”

Kennisniveau verhogen

Wat is het doel van al die trainingen? Dierckx is er heel stellig in: “Het verhogen van het kennisniveau. Natuurlijk zijn al die monteurs opgeleid, maar hoe lang is dat al geleden en welke technieken werden toen gebruikt? Wij merken dat er een enorme behoefte is om de kennis bij te spijkeren. En onze praktijktrainingen zijn toch heel wat anders dan de schoolbanken van vroeger.”

P14 versnellingsbakOok Kamphuis geeft het vergroten van kennis als eerste doel aan. “Ook fabrikanten hebben daar belang bij. Sommige fabrikanten geven zelfs alleen garantie op hun artikelen als de monteur een bepaalde training met goed gevolg heeft afgelegd.” Dierckx meldt nog dat er ook een uitwisseling van informatie tussen de deelnemers is. “Vooral tijdens de koffie en de lunch. Dat leereffect moet je niet onderschatten.” Er is veel belangstelling voor de opleidingen en trainingen. Kamphuis weet te melden dat de Brembo-opleiding dertig dagen vooruit volgeboekt is, met elke dag vijftien deelnemers. Zowel Sator als Schaeffler vragen een tarief dat alleen de kosten dekt. Is het daarmee ook een marketinginstrument? Dierckx herkent dat beeld niet. “Het heeft misschien wel positieve gevolgen voor de klantenbinding, maar het goed kunnen monteren van onze onderdelen is het belangrijkste.” Kamphuis signaleert wel marketingkansen: “Dat voordeel is natuurlijk voor de tussenhandel. Die werft de deelnemers, geeft kortingsvouchers weg en verstrekt deelnemers na afloop van de cursus een certificaat en een bordje met vermelding van deelname: ‘Brembo expert’.”

De ontwikkelingen bijhouden

Bij Peter Commijs van garage De Basis in Leeuwarden ging het beslist niet om het bordje, maar wel om de kennis. Hij volgde begin dit jaar de Brembo-training op uitnodiging van onderde-lenleverancier Koskamp. Commijs: “We werken regelmatig aan Italiaanse klassiekers en die hebben vaak remsystemen van Brembo. En ik moet zeggen: er zijn toch altijd punten waar je echt weer wat van opsteekt. We leren bijvoorbeeld om nieuwe remschijven na montage te controleren op slingering. En er kwam aan de orde dat we geen kopervet meer mogen gebruiken, want dat is geleidend en verstoort de werking van de elektronische systemen. We leerden ook om na schade aan de kleur of scheurtjes in het metaal te onderzoeken wat er is misgegaan. Ik doe vaker dit soort opleidingen en ik steek er elke keer wat van op. Bijvoorbeeld als het gaat om het detecteren van een draadbreuk of om storingen aan de nieuwste dieseltechnieken. Hoe moet je de storingsmeldingen interpreteren en hoe los je ze op? De ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk snel. Om dat bij te houden zijn opleidingen als deze echt een must.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.