Lagerspecialist NTN-SNR mikt op vervangingsmarkt

Vliegende start in de aftermarket

Redactie Redactie
• Laatste update:

Productie voor eerste montage vormt het leeuwendeel van de omzet van de Japans-Franse lagerfabrikant NTN-SNR. De grootste OE-leverancier van wiellagers en de tweede grootste OE-leverancier van aandrijfassen ter wereld is huisleverancier voor uiteenlopende merken als BMW, Dacia, Lotus, Mini, Range Rover, Renault, Suzuki, Toyota en Volvo. Aan ervaring en een indrukwekkend cv ontbreekt het dus bepaald niet, maar in verhouding tot het OEM-marktaandeel is het merk op de aftermarket een relatief bescheiden speler. Daar moet echter snel verandering in komen. De wiellagers van NTN-SNR zijn in brede kring bekend, en met de andere productlijnen wil het merk dezelfde naamsbekendheid en het bijbehorende marktaandeel behalen. Het aftermarketoffensief begint met de lancering van drie nieuwe productgroepen: complete aandrijfassen, homokinetische koppelingen en ashoezen, die worden verkocht onder de merknaam SNR.

Veiligheid

Werkplaatsen die een versleten aandrijfas of homokineet moeten vervangen, hebben de keuze uit talloze soorten en merken producten, variërend van gebruikt en imitatie tot revisie en nieuw. NTN-SNR kiest binnen de vervangingsmarkt doelbewust voor een hoge marktpositionering, vertelt Eric Malavasi tijdens een rondleiding door de fabriek in het Franse Allonnes. Malavasi is bij NTN-SNR verantwoordelijk voor de automotive aftermarket. “Werkplaatsen die onze producten monteren, krijgen exact dezelfde onderdelen die wij voor eerste montage leveren. Het enige verschil is de verpakking.” Gebruikte delen, revisiedelen of imitatiedelen brengen voor de werkplaats altijd een bepaalde mate van onzekerheid met zich mee, stelt hij. “Sommige vervangende delen voldoen niet aan de originele specificaties of gaan minder lang mee. Zeker met veiligheidsonderdelen zoals aandrijfassen en homokineten is dat een risico.” In de fabrieken van NTN-SNR wordt dan ook veel aandacht besteed aan uitgebreide kwaliteitscontroles. Duurtests, belastingtests, temperatuurtests, statische en dynamische tests, controles op onbalans en geluidsproductie: alles wat een aandrijfas, homokineet of wiellager tijdens een autoleven kan meemaken, en de prestaties beïnvloedt, wordt getest, net zo lang totdat het onderdeel stuk gaat. “Onze normen liggen bijna altijd hoger dan die van autofabrikanten.”

Betrouwbaar

Naast originele kwaliteit belooft NTN-SNR maximaal gemak voor de klant tijdens het uitvoeren van de reparatie, want de onderdelen worden zo compleet mogelijk aangeleverd. Aandrijfassen zijn rechtstreeks vanuit de doos klaar voor montage, inclusief voorgemonteerde hoezen, klemmen en vet. Ook de homokineetsets zijn klaar voor gebruik. Indien van toepassing zijn aanvullende delen zoals de abs-ring, moeren, bouten, klemmen, borgring, ashoezen, ashoesklemmen en vet allemaal inbegrepen. “Alles wat vernieuwd of vervangen moet worden, zit er bij. Op die manier voorkomen we dat oude onderdelen, zoals bouten en moeren, worden hergebruikt, en dat minimaliseert de kans op montagefouten of herhalingsbezoeken omdat er tijdens de reparatie iets mis is gegaan.”

p26 ntn

Kleiner is fijner

Autofabrikanten zijn voortdurend op zoek naar manieren om nieuwe modellen lichter, efficiënter en zuiniger te maken. De trend van downsizing is zeker niet meer voorbehouden aan ver brandingsmotoren. In het streven naar gewichtsbesparing en verminderde rolweerstand, wat voor een lager verbruik en lagere co2-emissies zorgt, worden ook wentellagers, homokineten en aandrijfassen kleiner en lichter. Voor het prototype Peugeot 208 Hybrid FE slaagde NTN-SNR er in een om gewichtsbesparing van 6,6 kilo te behalen, puur door toepassing van compactere en efficiëntere lagers. Om diezelfde reden worden in OE-wiellagertoepassingen tegenwoordig regelmatig acht in plaats van zes kogellagers gebruikt. Een lager met acht kogels heeft dezelfde sterkte, maar neemt minder ruimte in, en is lichter en stiller. Met het aftermarketprogramma maakt NTN-SNR deze eerste montage technologie voor de vervangingsmarkt beschikbaar. Andere innovaties van het bedrijf zijn de ontwikkeling van een elektrische wielnaafmotor, voor hybride en elektrische aandrijving, en de PCS naafkoppeling. PCS, wat staat voor ‘Press Connected Splines’, is een compacte en spelingvrije spieverbinding van de homokineet en de wielnaaf, die stiller, sterker en vooral lichter is dan een traditionele constructie. Voor deze innovatie kreeg NTN-SNR in 2015 een innovatieprijs tijdens vakbeurs Equip Auto in Parijs.

Over NTN-SNR

NTN-SNR is ontstaan uit de samenvoeging van het Japanse NTN en het Franse SNR, dat jarenlang onderdeel was van de Renault-groep. De multinational, met het hoofdkantoor in Japan, haalt 70 procent van de omzet uit de automotive sector en is ontwikkelingspartner en eerste montage leverancier van vrijwel alle autofabrikanten. De nadruk ligt op de productgebieden chassis, motor en transmissie, met productlijnen als wiellagers, aandrijfassen, wentellagers, loop- en spanrollen, poelies, koppelingsdruklagers, versnellingsbaklagers en remschijven met geïntegreerde wiellagers. Wereldwijd heeft NTN-SNR 71 fabrieken, 23.000 medewerkers en een omzet van 5,4 miljard euro. 24 procent van de omzet, zo’n 1,4 miljard euro, komt uit Europa, dat daarmee de vierde markt voor het bedrijf is. Het Europese hoofdkantoor staat in Annecy, de grootste Europese fabriek staat in Allonnes bij Le Mans. De band met het legendarische circuit is niet alleen geografisch, want NTN-SNR sponsort verschillende raceteams en gebruikt de autosport als testomgeving voor nieuwe technologie. 

Meer kennis

Als gevolg van deze nieuwe technologie neemt het vereiste kennisniveau in de werkplaats toe, vertelt Marcus Hähner, sales manager automotive aftermarket voor de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. “Vroeger was het vervangen van een wiellager een betrekkelijk eenvoudige handeling. Bij een moderne auto komt daar veel meer bij kijken. Moderne lagers zien er van buiten misschien hetzelfde uit, maar er zit complexe techniek in. Voor een goede reparatie is speciaal  gereedschap nodig, en het is noodzakelijk dat de montage-instructies nauwkeurig worden opgevolgd.” Omdat de producten ingewikkelder worden, investeert NTN-SNR in uitgebreide productondersteuning, in de vorm van technische brochures, Tech’Info informatiebladen en de onlangs vernieuwde Techscan’r-app. “De informatiebladen bevatten tips om veelgemaakte montagefouten te voorkomen”, aldus Hähner. “Ook de nieuwe smartphone-app is handig. Even het artikelnummer op de verpakking scannen en de app stuurt je door naar een website met technische productinformatie, een montagehandleiding en een installatievideo. De app herkent meer dan 6.000 referentienummers.”

Ambitieus

De focus van NTN-SNR lag jarenlang bij eerste montage. Tien jaar geleden zette het merk de eerste stappen op de vervangingsmarkt en in Nederland is het merk pas een paar jaar actief. Toch ontbreekt het niet aan ambitie, vertelt Hähner: “Op de Nederlandse vervangingsmarkt zijn we relatief nieuw, daarom is ons marktaandeel in aandrijfassen, homokineten en wiellagers nu nog klein. Maar daar willen we snel verandering in brengen. We breiden ons aftermarketprogramma snel uit met nieuwe productgroepen en nieuwe referentienummers. Veel werkplaatsen kennen onze merknaam van onze wiellagersets en remschijven met geïntegreerde wiellagers die we via Fource/Sator-LKQ en GroupAuto verkopen. Met deze productgroepen zijn we marktleider, en met onze wielophangingsdelen en motoronderdelen willen we dat ook worden. Met de voornoemde onderdelen hebben we al een dekkingsgraad van 95 procent van het wagenpark. Met het nieuwe gamma aandrijfassen en homokineten willen we binnen drie tot vier jaar hetzelfde bereiken. Dankzij onze ruime OEM-ervaring verwachten we dat we daar een vliegende start mee kunnen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Vliegende start in de aftermarket | Automotive Online
Lagerspecialist NTN-SNR mikt op vervangingsmarkt

Vliegende start in de aftermarket

Redactie Redactie
• Laatste update:

Productie voor eerste montage vormt het leeuwendeel van de omzet van de Japans-Franse lagerfabrikant NTN-SNR. De grootste OE-leverancier van wiellagers en de tweede grootste OE-leverancier van aandrijfassen ter wereld is huisleverancier voor uiteenlopende merken als BMW, Dacia, Lotus, Mini, Range Rover, Renault, Suzuki, Toyota en Volvo. Aan ervaring en een indrukwekkend cv ontbreekt het dus bepaald niet, maar in verhouding tot het OEM-marktaandeel is het merk op de aftermarket een relatief bescheiden speler. Daar moet echter snel verandering in komen. De wiellagers van NTN-SNR zijn in brede kring bekend, en met de andere productlijnen wil het merk dezelfde naamsbekendheid en het bijbehorende marktaandeel behalen. Het aftermarketoffensief begint met de lancering van drie nieuwe productgroepen: complete aandrijfassen, homokinetische koppelingen en ashoezen, die worden verkocht onder de merknaam SNR.

Veiligheid

Werkplaatsen die een versleten aandrijfas of homokineet moeten vervangen, hebben de keuze uit talloze soorten en merken producten, variërend van gebruikt en imitatie tot revisie en nieuw. NTN-SNR kiest binnen de vervangingsmarkt doelbewust voor een hoge marktpositionering, vertelt Eric Malavasi tijdens een rondleiding door de fabriek in het Franse Allonnes. Malavasi is bij NTN-SNR verantwoordelijk voor de automotive aftermarket. “Werkplaatsen die onze producten monteren, krijgen exact dezelfde onderdelen die wij voor eerste montage leveren. Het enige verschil is de verpakking.” Gebruikte delen, revisiedelen of imitatiedelen brengen voor de werkplaats altijd een bepaalde mate van onzekerheid met zich mee, stelt hij. “Sommige vervangende delen voldoen niet aan de originele specificaties of gaan minder lang mee. Zeker met veiligheidsonderdelen zoals aandrijfassen en homokineten is dat een risico.” In de fabrieken van NTN-SNR wordt dan ook veel aandacht besteed aan uitgebreide kwaliteitscontroles. Duurtests, belastingtests, temperatuurtests, statische en dynamische tests, controles op onbalans en geluidsproductie: alles wat een aandrijfas, homokineet of wiellager tijdens een autoleven kan meemaken, en de prestaties beïnvloedt, wordt getest, net zo lang totdat het onderdeel stuk gaat. “Onze normen liggen bijna altijd hoger dan die van autofabrikanten.”

Betrouwbaar

Naast originele kwaliteit belooft NTN-SNR maximaal gemak voor de klant tijdens het uitvoeren van de reparatie, want de onderdelen worden zo compleet mogelijk aangeleverd. Aandrijfassen zijn rechtstreeks vanuit de doos klaar voor montage, inclusief voorgemonteerde hoezen, klemmen en vet. Ook de homokineetsets zijn klaar voor gebruik. Indien van toepassing zijn aanvullende delen zoals de abs-ring, moeren, bouten, klemmen, borgring, ashoezen, ashoesklemmen en vet allemaal inbegrepen. “Alles wat vernieuwd of vervangen moet worden, zit er bij. Op die manier voorkomen we dat oude onderdelen, zoals bouten en moeren, worden hergebruikt, en dat minimaliseert de kans op montagefouten of herhalingsbezoeken omdat er tijdens de reparatie iets mis is gegaan.”

p26 ntn

Kleiner is fijner

Autofabrikanten zijn voortdurend op zoek naar manieren om nieuwe modellen lichter, efficiënter en zuiniger te maken. De trend van downsizing is zeker niet meer voorbehouden aan ver brandingsmotoren. In het streven naar gewichtsbesparing en verminderde rolweerstand, wat voor een lager verbruik en lagere co2-emissies zorgt, worden ook wentellagers, homokineten en aandrijfassen kleiner en lichter. Voor het prototype Peugeot 208 Hybrid FE slaagde NTN-SNR er in een om gewichtsbesparing van 6,6 kilo te behalen, puur door toepassing van compactere en efficiëntere lagers. Om diezelfde reden worden in OE-wiellagertoepassingen tegenwoordig regelmatig acht in plaats van zes kogellagers gebruikt. Een lager met acht kogels heeft dezelfde sterkte, maar neemt minder ruimte in, en is lichter en stiller. Met het aftermarketprogramma maakt NTN-SNR deze eerste montage technologie voor de vervangingsmarkt beschikbaar. Andere innovaties van het bedrijf zijn de ontwikkeling van een elektrische wielnaafmotor, voor hybride en elektrische aandrijving, en de PCS naafkoppeling. PCS, wat staat voor ‘Press Connected Splines’, is een compacte en spelingvrije spieverbinding van de homokineet en de wielnaaf, die stiller, sterker en vooral lichter is dan een traditionele constructie. Voor deze innovatie kreeg NTN-SNR in 2015 een innovatieprijs tijdens vakbeurs Equip Auto in Parijs.

Over NTN-SNR

NTN-SNR is ontstaan uit de samenvoeging van het Japanse NTN en het Franse SNR, dat jarenlang onderdeel was van de Renault-groep. De multinational, met het hoofdkantoor in Japan, haalt 70 procent van de omzet uit de automotive sector en is ontwikkelingspartner en eerste montage leverancier van vrijwel alle autofabrikanten. De nadruk ligt op de productgebieden chassis, motor en transmissie, met productlijnen als wiellagers, aandrijfassen, wentellagers, loop- en spanrollen, poelies, koppelingsdruklagers, versnellingsbaklagers en remschijven met geïntegreerde wiellagers. Wereldwijd heeft NTN-SNR 71 fabrieken, 23.000 medewerkers en een omzet van 5,4 miljard euro. 24 procent van de omzet, zo’n 1,4 miljard euro, komt uit Europa, dat daarmee de vierde markt voor het bedrijf is. Het Europese hoofdkantoor staat in Annecy, de grootste Europese fabriek staat in Allonnes bij Le Mans. De band met het legendarische circuit is niet alleen geografisch, want NTN-SNR sponsort verschillende raceteams en gebruikt de autosport als testomgeving voor nieuwe technologie. 

Meer kennis

Als gevolg van deze nieuwe technologie neemt het vereiste kennisniveau in de werkplaats toe, vertelt Marcus Hähner, sales manager automotive aftermarket voor de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. “Vroeger was het vervangen van een wiellager een betrekkelijk eenvoudige handeling. Bij een moderne auto komt daar veel meer bij kijken. Moderne lagers zien er van buiten misschien hetzelfde uit, maar er zit complexe techniek in. Voor een goede reparatie is speciaal  gereedschap nodig, en het is noodzakelijk dat de montage-instructies nauwkeurig worden opgevolgd.” Omdat de producten ingewikkelder worden, investeert NTN-SNR in uitgebreide productondersteuning, in de vorm van technische brochures, Tech’Info informatiebladen en de onlangs vernieuwde Techscan’r-app. “De informatiebladen bevatten tips om veelgemaakte montagefouten te voorkomen”, aldus Hähner. “Ook de nieuwe smartphone-app is handig. Even het artikelnummer op de verpakking scannen en de app stuurt je door naar een website met technische productinformatie, een montagehandleiding en een installatievideo. De app herkent meer dan 6.000 referentienummers.”

Ambitieus

De focus van NTN-SNR lag jarenlang bij eerste montage. Tien jaar geleden zette het merk de eerste stappen op de vervangingsmarkt en in Nederland is het merk pas een paar jaar actief. Toch ontbreekt het niet aan ambitie, vertelt Hähner: “Op de Nederlandse vervangingsmarkt zijn we relatief nieuw, daarom is ons marktaandeel in aandrijfassen, homokineten en wiellagers nu nog klein. Maar daar willen we snel verandering in brengen. We breiden ons aftermarketprogramma snel uit met nieuwe productgroepen en nieuwe referentienummers. Veel werkplaatsen kennen onze merknaam van onze wiellagersets en remschijven met geïntegreerde wiellagers die we via Fource/Sator-LKQ en GroupAuto verkopen. Met deze productgroepen zijn we marktleider, en met onze wielophangingsdelen en motoronderdelen willen we dat ook worden. Met de voornoemde onderdelen hebben we al een dekkingsgraad van 95 procent van het wagenpark. Met het nieuwe gamma aandrijfassen en homokineten willen we binnen drie tot vier jaar hetzelfde bereiken. Dankzij onze ruime OEM-ervaring verwachten we dat we daar een vliegende start mee kunnen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.