Vive le depannage

Op pad met de Wegenwacht in Frankrijk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ieder jaar stuurt de ANWB tijdens de zomervakantie een team van twaalf Wegenwachten naar Zuid-Frankrijk. Vanuit de ANWB-alarmcentrale in Lyon worden zij over de Routes nationales, péages en landwegen gestuurd. Mirko Lavaleije uit Purmerend brengt dit jaar voor de vijfde keer de zomervakantie door in zijn gele bus. Op het moment dat we hem spreken heeft hij net een Mazda 626 met een vastgelopen aircocompressor op weg geholpen. “Het lager in de vrijlooppoelie was volledig weggeslagen. Normaal gesproken los je zoiets op door een kortere riem te monteren waardoor de compressor buitenspel komt te staan, terwijl de overige componenten wel worden aangedreven. Daar was bij deze auto geen ruimte voor. Een losse poelie was ook nergens te krijgen.” Lavaleije liet daarom een nieuwe pomp komen (daar zit standaard een nieuwe poelie bij) en omdat er nergens een garagebedrijf te vinden was dat tijd had om de compressor te vervangen, gebruikte hij alleen die nieuwe poelie. De airco werkte weliswaar niet meer, maar de Mazda kon in ieder geval de weg weer op. “Eenmaal thuis kan de nieuwe pomp alsnog gemonteerd worden bij een garagebedrijf. Het voordeel is dat ik geen leidingen los heb hoeven maken en het koudemiddel in het systeem kon blijven zitten. Dat is wel zo vriendelijk voor het milieu.”

Geen Tijd

Volgens Lavaleije staat het geval van de Mazda, waarbij plaatselijke garagisten geen tijd hebben, niet op zichzelf en is het een van de belangrijkste redenen dat er Nederlandse Wegenwachten rondrijden in Frankrijk. Nederlandse hulpverleners op de Franse wegen worden door de plaatselijke garagisten niet als concurrenten gezien, zegt Lavaleije. “De relatie met de Fransen is over het algemeen erg goed. We ontlasten ze in de drukke vakantieperiode waarin ook veel van hun eigen personeel met vakantie is. Onze ervaring is dat Franse garagisten helemaal niet zitten te wachten op extra werk van gestrande toeristen. Ze hebben hun eigen werkplaatsplanning, die het opvangen van noodgevallen niet toelaat. Meestal kan een reparatie pas één tot drie weken later pas worden uitgevoerd. Daar zijn onze leden tijdens hun vakantie natuurlijk niet mee geholpen.” Verder heeft de ANWB in Frankrijk een netwerk van zogenaamde Vertrouwensgarages, waar Wegenwachten op kunnen terugvallen voor de meer ingrijpende klussen, gereedschap of onderdelen. “Grote reparaties doen we in overleg met deze Franse garages. Ik kan hier langs de weg geen motor of een bak wisselen. Maar een dynamo vervangen, een spruitstuk of een loshangende uitlaat vastzetten is geen probleem.“

Meest voorkomende pechgevallen in de zomer

1 Start niet 
2 Stottert / verliest vermogen 
3 Koelprobleem 
Koppeling / versnellingsbak 
5 Vreemde bijgeluiden

Achterstallig onderhoud

Een deel van de pechgevallen die de Wegenwacht in Frankrijk tegenkomt heeft te maken met achterstallig onderhoud. “We zien regelmatig remblokken die zo goed als helemaal versleten zijn. Ik heb het zelfs meegemaakt dat de zuigers vast waren gaan zitten in de klauwen door oververhitting.” Het ‘Nieuwe Rijden’ levert Lavaleije en zijn collega’s ook veel extra werk op, zegt hij. “Er zijn automobilisten die in de vijfde versnelling bergop gaan met een volgeladen kofferbak en een caravan achter de auto. Turbo’s gaan daardoor regelmatig in noodloop. Resetten is dan meestal genoeg, maar we geven de mensen dan een cursus hoe ze in de bergen moeten rijden. Het Nieuwe rijden is leuk in Nederland, maar in de bergen moet je de motor wel voldoende toeren laten maken.”

Verder zien de ‘Gele rijders’ veel diesels met EGR-problemen door vervuiling en inlaattrajecten die verstopt zitten. “Ik demonteer ieder jaar wel een aantal inlaatspruitstukken omdat ik ze schoon moet krabben. Gescheurde turboslangen zien we ook veel. We proberen ze meestal te vervangen, maar het lukt niet altijd om de juiste slang op tijd te vinden. Wat we dan doen, is goed dichtmaken met tape, omwikkelen met ijzerdraad en dan nog eens tapen, dan houden ze het wel weer een tijdje uit.” 

Grote afstanden

Met drie tot vier pechgevallen per dag ligt de productiviteit van een uitgezonden Wegenwacht aanzienlijk lager dan in Nederland. Niet vanwege een Zuid-Europees ritme of een vakantierooster, maar vooral vanwege de grote afstanden die er tussen ieder pechgeval zitten. “Gemiddeld liggen ze tussen de 80 en 90 kilometer uit elkaar. Vandaag heb ik er voor twee uur twee op zitten.” De eerste was een Opel Zafira met een steentje tussen de remschijf en de ankerplaat. De eigenaar had al een aantal garagebedrijven in de buurt bezocht, maar er was er geen een die tijd had om te zoeken naar de oorzaak van de onheilspellende geluiden die vanachter een van de wielen vandaan kwamen. Verder rijden leek het Nederlandse gezin geen goed idee. Lavaleije demonteerde remklauw en schijf, verwijderde het steentje en monteerde de boel weer. Probleem opgelost.

Aan onderdelen en gereedschap heeft de Wegenwacht in het buitenland hetzelfde bij zich als in Nederland: een standaard onderdelenpakket voor de meest voorkomende storingen. Denk aan penbobines, thermostaten, riemen en lagers. Niet iedere auto heeft hetzelfde aan boord, zodat de in het zuiden rondrijdende auto’s samen een bredere beschikbaarheid hebben.  “Voor het overige doen we vaak een beroep op AD-grossiers hier. In Frankrijk heeft AD een dicht netwerk met grote vestigingen die over brede en diepe voorraden beschikken. Ik kan daar op chassisnummer zoeken, wat ze niet in huis hebben is er de volgende dag.”

Vanos a la playa

Naast het voor de Wegenwacht standaard Maxidas uitleesapparaat heeft Lavaleije ook een Delphi-tester bij zich. “Het grote voordeel is dat ik er componenten mee kan aansturen. Op die manier heb ik een storing aan een onregelmatig stotterende en inhoudende BMW kunnen oplossen. Door het aansturen van de actuatoren van het Vanos-systeem (verstelbare nokkenas) kon ik de storing nabootsen. Het systeem bleek zo vervuild dat het niet goed meer werkte. Er bleek zwaar vervuilde of verkeerde olie in het blok te zitten.” Opnieuw een gevalletje van achterstallig onderhoud. Niet iedere automobilist laat een zomercheck uitvoeren. Maar in de praktijk blijkt ook dat deze checks niet altijd even zorgvuldig worden uitgevoerd. “Ik zie heel vaak aircocondensors of radiatoren waar de stukken aanhangen of waarvan de helft van de lamellen is weggeroest. Die hadden gewoon vervangen moeten worden. Een vet plekje op de condensor is een beginnende lekkage die tijdens de reis problemen gaat geven. Ook zien we veel aircosystemen waar te weinig PAG-olie inzit waardoor de boel vastloopt. Ik adviseer om verder te kijken en je niet te beperken tot het aansluiten van de servicekast, de boel leeg te pompen en weer te vullen. Dat is geen onderhoud en ook geen controle.” 

350 extra

Aan het begin van dit zomerseizoen telt de ANWB Alarmcentrale met zijn steunpunten in Lyon, Barcelona en München zo’n 850 hulpverleners. Dat zijn er 350 meer dan normaal. Mirko Lavaleije en zijn twaalf collega-wegenwachten worden aangestuurd vanuit het steunpunt in Lyon. Daarnaast zijn er nog vier wegenwachten actief in Italië, drie rondom het Gardameer en één in Toscane. Het naar Frankrijk sturen van eigen mensen om auto’s te repareren is voor de ANWB een goedkopere oplossing dan het repatriëren van gestrande auto’s en het inzetten van vervangende auto’s. Daarnaast zijn de ANWB-leden op deze manier vaak ook sneller geholpen. Het enige nadeel is dat er tijdelijk minder wegenwachten beschikbaar zijn in Nederland.  “Je zou zeggen in Nederland is het rustiger, want veel mensen zijn op vakantie in het buitenland”, zegt Lavaleije. “Maar in Nederland hebben we natuurlijk ook buitenlandse toeristen die met pech komen te staan en via buitenlandse zusterclubs een beroep op ons doen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.