'Laat de keuze voor gebruikte onderdelen aan de markt'

Verplicht hergebruik

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voorschade komt het meeste voor. Aan gebruikt plaatwerk voor de voorzijde is daardoor tekort.

TEKST: PAUL VAN DEN BOGAARD

Een van de manieren om als autobedrijf duurzaam te ondernemen is het versleutelen van gebruikte onderdelen. Met name het gebruik van de technische delen zoals motoren en versnellingsbakken maakte in de afgelopen jaren een opmars. Meestal is het drukken van de werkplaatsfactuur daarbij de voornaamste drijfveer in plaats van de wens van bedrijf of klant om een duurzame oplossing. Vooral leasemaatschappijen maken graag gebruik van de diensten van demontage- en revisiebedrijven als Rhenoy en Ronald Morien om auto’s met dure technische schades te laten repareren. Vooral wanneer het om auto’s gaat die tegen het einde van de contractduur lopen. Minder snel dan bij de technische delen verloopt de groei bij gebruikt plaatwerk en verlichtingsdelen. Waar het monteren van aftermarket of gebruikt plaatwerk in de Verenigde Staten volledig isi ngeburgerd, worden in Nederland nog vooral nieuwe, originele delen gebruikt. Volgens Arco Struik, marketingmanager bij Rhenoy, heeft dat niet zo zeer te maken met de achterblijvende vraag, maar met het gebrek aan aanbod. “Schadedelen zijn altijd lastig te vinden. De vraag is het grootst naar plaatwerk voor de voorzijde; daar worden de meeste schades aan gereden. Dat betekent dus ook dat bij de meeste schadeauto’s die wij binnen krijgen ook schade aan de voorzijde hebben. En die delen zijn dan niet meer bruikbaar. Bij technische delen is het veel makkelijker. We kunnen de beschikbaarheid zelf sturen door meer core in te kopen en te reviseren.” Ook bij Automotive Ronald Morien merken ze dat de vraag naar plaatwerk achterblijft. Vaak wordt er pas gekozen voor een gebruikt deel als nieuwe onderdelen in backorder staan en tijdsdruk vraagt om een alternatieve oplossing.

Lobby

In Frankrijk heeft de overheid inmiddels maatregelen genomen om hergebruik van auto-onderdelen te stimuleren. Daar werd dit jaar een wet aangenomen die autobedrijven vanaf 2017 verplicht om bij een reparatie naast een offerte op basis van nieuwe onderdelen ook een aanbieding te doen op basis van gebruikte delen. Wie dit achterwege laat, riskeert een boete die kan oplopen tot 15 duizend euro. De wet beperkt zich wel tot plaatwerk, verlichtingsdelen, interieurdelen en (niet verlijmd) glas. Bij de mechanische of elektronische onderdelen is er een uitzondering voor ophangings-, rem-, en stuurdelen. Branchevereniging Bovag zegt niet van plan te zijn om een lobbby starten voor soortgelijke wetgeving in Nederland. “Een verplichting gaat wat ons betreft te ver”, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “We hebben binnen onze afdeling Revisie bedrijven die de markt prima kunnen bedienen. Maar een verplichting druist in tegen het principe van marktwerking. Als garagist moet je zelf kunnen bepalen wat je een klant aanbiedt.” Marianne Tromp van Automotive Ronald Morien is wel een voorstander van de Franse aanpak. “Natuurlijk zijn wij daar als demontagebedrijf voor. Er is nog veel onwetendheid onder consumenten, maar ook onder autobedrijven, over de mogelijkheden van gebruikte onderdelen. Door de optie voor gebruikte onderdelen verplicht aan te bieden, maakt de klant in ieder geval een bewuste keuze. Ze zien dan ook het prijsverschil.” Robbert Vijgeboom, directeur bij softwareleverancier voor de demontagebranche Promasy, vindt net als Bovag dat een verplichting te ver gaat. “Het zou misschien goed zijn, maar als ondernemer houd ik niet zo van ‘moeten’. Het lijkt me beter wanneer autobedrijven gebruikte delen uit eigen beweging aanbieden. Er zijn voordelen genoeg. Doordat ze minimaal de helft goedkoper zijn dan nieuw, kun je er een betere marge op maken.” Volgens Vijgeboom is er nog een wereld te winnen als het gaat om de toepassing van gebruikte onderdelen. “Autobedrijven zijn gewend om nieuwe onderdelen te bestellen. Uit gemak of vanwege garantievoorwaarden en bonussen die er aan vast hangen.” Vijgenboom werkt zelf aan een nieuw webplatform waarop consumenten en garagisten op chassisnummer de juiste gebruikte onderdelen kunnen vinden. Naar verwachting gaat dit in september live. 

Garantie

Met een laagdrempelig bestelsysteem en duidelijke voorwaarden moeten bedrijven over de streep getrokken worden om voor gebruikt te kiezen, vindt ook Tromp. Automotive Ronald Morien en vier andere demontagebedrijven riepen daarom vorig jaar Prefect Green in het leven, een samenwerkingsverband waarbij alle aangesloten bedrijven een jaar garantie bieden op de door hen verkochte onderdelen. Ook hier moet het koppelen systemen en een gedetailleerde database zorgen voor maximale vindbaarheid en een minimale foutmarge. Onder garagisten zelf is het enthousiasme voor gebruikte onderdelen en stimulerende maatregelen vanuit de overheid minder groot. “We monteren negen van de tien keer nieuw”, zegt Michiel Nieuwenhuijsen van de gelijknamige James-vestiging in Rijswijk. “Vooral vanwege de snelheid waarmee nieuwe onderdelen bezorgd worden. De tijd die het kost om een gebruikt onderdeel te vinden en op te halen bij de sloper hebben we niet. Daarnaast weet je nooit zeker of het past en nog heel is.” Volgens Nieuwenhuijsen speelt ook mee dat het prijsverschil tussen een nieuw onderdeel van een B-merk en een gebruikt onderdeel klein is. “Het verplicht aanbieden zoals in Frankrijk zie ik ik dan ook niet zitten.” 

Total loss

Marien van Leeuwen, van Autobedrijf van Leeuwen in Delft, is positiever. “Op zich een goed idee. Het is niet altijd nodig om een nieuw onderdeel te monteren. Als het goed en heel is en het kan hier snel genoeg zijn, waarom niet?” Op dit moment bestelt Van Leeuwen al regelmatig onderdelen via online portalen als de Onderdelenlijn. “Een versnellingsbak of een velg bijvoorbeeld, daar kan een klant veel geld mee besparen.” Bij Autototaalservice Oudshoorn & Ruygt in Pijnacker worden er sporadisch gebruikte delen gemonteerd. De eigen schadeafdeling monteert wel eens gebruikt plaatwerk. Vooral op oudere auto’s die total loss zijn verklaard. Ook Henk van Twist, schademanager bij Ford-dealer Van de Burgt, zegt in dat geval voor tweedehands te kiezen. “Maar dat komt niet vaker dan twee keer per jaar voor.” Een andere stimulans voor toepassing van tweedehands materialen zou druk vanuit verzekeraars kunnen zijn. Er was ooit een ‘groene autoverzekering’ van Centraal Beheer. Hierbij werden schades waar mogelijk met gebruikte onderdelen hersteld. Bij gebrek aan belangstelling, maar ook haalbaarheid is deze verzekering inmiddels uit het assortiment gehaald.

Autobedrijven zijn gewend nieuw te bestellen, uit gemak of vanwege de bonus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verplicht hergebruik | Automotive Online
'Laat de keuze voor gebruikte onderdelen aan de markt'

Verplicht hergebruik

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voorschade komt het meeste voor. Aan gebruikt plaatwerk voor de voorzijde is daardoor tekort.

TEKST: PAUL VAN DEN BOGAARD

Een van de manieren om als autobedrijf duurzaam te ondernemen is het versleutelen van gebruikte onderdelen. Met name het gebruik van de technische delen zoals motoren en versnellingsbakken maakte in de afgelopen jaren een opmars. Meestal is het drukken van de werkplaatsfactuur daarbij de voornaamste drijfveer in plaats van de wens van bedrijf of klant om een duurzame oplossing. Vooral leasemaatschappijen maken graag gebruik van de diensten van demontage- en revisiebedrijven als Rhenoy en Ronald Morien om auto’s met dure technische schades te laten repareren. Vooral wanneer het om auto’s gaat die tegen het einde van de contractduur lopen. Minder snel dan bij de technische delen verloopt de groei bij gebruikt plaatwerk en verlichtingsdelen. Waar het monteren van aftermarket of gebruikt plaatwerk in de Verenigde Staten volledig isi ngeburgerd, worden in Nederland nog vooral nieuwe, originele delen gebruikt. Volgens Arco Struik, marketingmanager bij Rhenoy, heeft dat niet zo zeer te maken met de achterblijvende vraag, maar met het gebrek aan aanbod. “Schadedelen zijn altijd lastig te vinden. De vraag is het grootst naar plaatwerk voor de voorzijde; daar worden de meeste schades aan gereden. Dat betekent dus ook dat bij de meeste schadeauto’s die wij binnen krijgen ook schade aan de voorzijde hebben. En die delen zijn dan niet meer bruikbaar. Bij technische delen is het veel makkelijker. We kunnen de beschikbaarheid zelf sturen door meer core in te kopen en te reviseren.” Ook bij Automotive Ronald Morien merken ze dat de vraag naar plaatwerk achterblijft. Vaak wordt er pas gekozen voor een gebruikt deel als nieuwe onderdelen in backorder staan en tijdsdruk vraagt om een alternatieve oplossing.

Lobby

In Frankrijk heeft de overheid inmiddels maatregelen genomen om hergebruik van auto-onderdelen te stimuleren. Daar werd dit jaar een wet aangenomen die autobedrijven vanaf 2017 verplicht om bij een reparatie naast een offerte op basis van nieuwe onderdelen ook een aanbieding te doen op basis van gebruikte delen. Wie dit achterwege laat, riskeert een boete die kan oplopen tot 15 duizend euro. De wet beperkt zich wel tot plaatwerk, verlichtingsdelen, interieurdelen en (niet verlijmd) glas. Bij de mechanische of elektronische onderdelen is er een uitzondering voor ophangings-, rem-, en stuurdelen. Branchevereniging Bovag zegt niet van plan te zijn om een lobbby starten voor soortgelijke wetgeving in Nederland. “Een verplichting gaat wat ons betreft te ver”, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “We hebben binnen onze afdeling Revisie bedrijven die de markt prima kunnen bedienen. Maar een verplichting druist in tegen het principe van marktwerking. Als garagist moet je zelf kunnen bepalen wat je een klant aanbiedt.” Marianne Tromp van Automotive Ronald Morien is wel een voorstander van de Franse aanpak. “Natuurlijk zijn wij daar als demontagebedrijf voor. Er is nog veel onwetendheid onder consumenten, maar ook onder autobedrijven, over de mogelijkheden van gebruikte onderdelen. Door de optie voor gebruikte onderdelen verplicht aan te bieden, maakt de klant in ieder geval een bewuste keuze. Ze zien dan ook het prijsverschil.” Robbert Vijgeboom, directeur bij softwareleverancier voor de demontagebranche Promasy, vindt net als Bovag dat een verplichting te ver gaat. “Het zou misschien goed zijn, maar als ondernemer houd ik niet zo van ‘moeten’. Het lijkt me beter wanneer autobedrijven gebruikte delen uit eigen beweging aanbieden. Er zijn voordelen genoeg. Doordat ze minimaal de helft goedkoper zijn dan nieuw, kun je er een betere marge op maken.” Volgens Vijgeboom is er nog een wereld te winnen als het gaat om de toepassing van gebruikte onderdelen. “Autobedrijven zijn gewend om nieuwe onderdelen te bestellen. Uit gemak of vanwege garantievoorwaarden en bonussen die er aan vast hangen.” Vijgenboom werkt zelf aan een nieuw webplatform waarop consumenten en garagisten op chassisnummer de juiste gebruikte onderdelen kunnen vinden. Naar verwachting gaat dit in september live. 

Garantie

Met een laagdrempelig bestelsysteem en duidelijke voorwaarden moeten bedrijven over de streep getrokken worden om voor gebruikt te kiezen, vindt ook Tromp. Automotive Ronald Morien en vier andere demontagebedrijven riepen daarom vorig jaar Prefect Green in het leven, een samenwerkingsverband waarbij alle aangesloten bedrijven een jaar garantie bieden op de door hen verkochte onderdelen. Ook hier moet het koppelen systemen en een gedetailleerde database zorgen voor maximale vindbaarheid en een minimale foutmarge. Onder garagisten zelf is het enthousiasme voor gebruikte onderdelen en stimulerende maatregelen vanuit de overheid minder groot. “We monteren negen van de tien keer nieuw”, zegt Michiel Nieuwenhuijsen van de gelijknamige James-vestiging in Rijswijk. “Vooral vanwege de snelheid waarmee nieuwe onderdelen bezorgd worden. De tijd die het kost om een gebruikt onderdeel te vinden en op te halen bij de sloper hebben we niet. Daarnaast weet je nooit zeker of het past en nog heel is.” Volgens Nieuwenhuijsen speelt ook mee dat het prijsverschil tussen een nieuw onderdeel van een B-merk en een gebruikt onderdeel klein is. “Het verplicht aanbieden zoals in Frankrijk zie ik ik dan ook niet zitten.” 

Total loss

Marien van Leeuwen, van Autobedrijf van Leeuwen in Delft, is positiever. “Op zich een goed idee. Het is niet altijd nodig om een nieuw onderdeel te monteren. Als het goed en heel is en het kan hier snel genoeg zijn, waarom niet?” Op dit moment bestelt Van Leeuwen al regelmatig onderdelen via online portalen als de Onderdelenlijn. “Een versnellingsbak of een velg bijvoorbeeld, daar kan een klant veel geld mee besparen.” Bij Autototaalservice Oudshoorn & Ruygt in Pijnacker worden er sporadisch gebruikte delen gemonteerd. De eigen schadeafdeling monteert wel eens gebruikt plaatwerk. Vooral op oudere auto’s die total loss zijn verklaard. Ook Henk van Twist, schademanager bij Ford-dealer Van de Burgt, zegt in dat geval voor tweedehands te kiezen. “Maar dat komt niet vaker dan twee keer per jaar voor.” Een andere stimulans voor toepassing van tweedehands materialen zou druk vanuit verzekeraars kunnen zijn. Er was ooit een ‘groene autoverzekering’ van Centraal Beheer. Hierbij werden schades waar mogelijk met gebruikte onderdelen hersteld. Bij gebrek aan belangstelling, maar ook haalbaarheid is deze verzekering inmiddels uit het assortiment gehaald.

Autobedrijven zijn gewend nieuw te bestellen, uit gemak of vanwege de bonus.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.