Slimme garagesoftware stimuleert efficiency

Hulpmiddel wordt managementtool

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er is een grote overeenkomst tussen de markt van nieuwe auto's en garagesoftware: slechte producten worden niet meer gemaakt. En dat betekent dat de leveranciers op andere zaken concurreren dan op de producten zelf. “Als je naar de bovenkant van de markt kijkt, kun je het vergelijken met kiezen tussen een BMW, Audi en Mercedes. Geen van de drie is slecht, het gaat er om waar je als klant het beste gevoel bij hebt”, zegt Willem Nijhof, commercieel manager bij Autoflex. Volgens Nijhof wordt de markt er onrustig van. “We zien dat steeds meer automatiseerders mailings sturen naar grote garageketens, waar er tot voor kort nog niet zo veel aan marketing werd gedaan.”

Ook Nico Houben, directeur van Carsys, merkt dat de concurrentie tussen aanbieders toeneemt. Volgens hem is er echter nog wel degelijk onderscheid te maken op productniveau. “Het klopt dat alle pakketten aan de bovenkant van de markt gewoon goed zijn. Het onderscheid zit steeds meer in kleine dingen. Onze koppelingen met andere systemen gaan bijvoorbeeld vaak net iets verder dan die van veel concurrenten: zo geven wij bij meerdere opties voor remschijven in het bestelsysteem aan wat dan de beste keuze is. Maar het is wel zo dat het onderscheid voor de klant steeds moeilijker te zien is.”

Communicatiepakketten

Alle goede producten bieden inmiddels koppelingen met onderdelenbestelsystemen, voorraadmanagement (zowel voor occasion- als onderdelenbeheer), administratie en klantgegevens. Volgens Erik Wieberdink van CSW worden bedrijven steeds professioneler in het gebruik van software. “Steeds meer bedrijven gebruiken bijvoorbeeld modules om klanten via hun website direct een afspraak in de werkplaats te laten inplannen. De volgende stap is dat er een koppeling komt met de voertuiginformatie, zodat er bij het inplannen van een grote beurt meteen een overzicht is te zien van onderdelen die bij die beurt vervangen moeten worden. Het wordt voor autobedrijven steeds eenvoudiger om klussen goed te plannen, en we zien dat ze ook steeds beter gebruik van die mogelijkheid maken.” En de branche ontwikkelt zich verder. “De it-ontwikkelingen gaan razendsnel”, zegt Houben.

“Garagepakketten zijn in de afgelopen vijf jaar geëvolueerd van systemen voor werkplaatsplanning naar complete communicatiepakketten tussen eindgebruiker, autobedrijf en leveranciers. Nu is het zaak autobedrijven bewust te maken dat ze met één pakket dit hele traject afvangen.”

Nijhof constateert dat garagebedrijven lang niet alle functionaliteiten gebruiken die in hun pakketten zijn ingebouwd. “Wij hebben zelf een app ontwikkeld waarmee je de foto's die je van de auto maakt, rechtstreeks aan het klantdossier kunt koppelen”, geeft hij als voorbeeld. “Dat is bijvoorbeeld handig als je aan je klant wilt laten zien hoe erg een uitlaat er aan toe is en waarom je hem hebt vervangen. Iedereen die we de app laten zien vindt het heel handig, en toch wordt de app nog maar mondjesmaat gebruikt.”

Kortere looptijd

Schadebedrijven omarmen nieuwe softwaretoepassingen vaak snel, zegt Jasper Nieuwenhuis van softwareleverancier Commerce Delta. “Schadebedrijven maken scherpe afspraken met opdrachtgevers, dus elk middel om efficiënter te werken grijpen ze met beide handen aan. De nieuwste ontwikkeling is het gebruik van mobiele devices zoals een tablet of smartphone, waarmee de schadehersteller inklokt. Zo ziet de werkplaatschef bijvoorbeeld hoe lang de spuiter bezig is. Als het langer duurt dan gepland, wordt dit op het grafische planbord gesignaleerd. Maar het grootste voordeel is dat het looptijd scheelt: de spuiter hoeft niet meer naar de pc te lopen. Dat geldt ook bij het raadplegen van voertuiginformatie. Je haalt via je smartphone of tablet de gegevens op, krijgt direct te zien welke onderdelen je nodig hebt en ook de werkplaatschef ziet die informatie in zijn scherm.” Omdat de meeste herstelbedrijven hun eigen pakketten hebben, is de concurrentie tussen leveranciers niet zo groot. Wel ziet Nieuwenhuis een wildgroei aan apps. “Het is natuurlijk maar de vraag hoe vaak een app wordt gebruikt. Ik denk niet dat consumenten bij schade denken: hé, laat ik eens kijken of er een schade-app is van een bedrijf. Daarvoor wordt zo'n app te weinig gebruikt. Wel zullen consumenten apps gebruiken waarmee ze hun eigen werkplaatshistorie kunnen inzien.”

Kinderspel

Het is een beetje als een houthakker die vindt dat hij te druk is met hakken om zijn bijl te kunnen slijpen, vindt Nijhof. “Als je een softwarepakket hebt met geavanceerde features, neem dan de tijd om je er in te verdiepen en er alles uit te halen. Dat levert op lange termijn tijd en dus geld op. Ik denk dat ongeveer 70 procent van de mogelijkheden van de softwarepakketten niet wordt gebruikt.” Wel moet je je als autobedrijf blijven afvragen of de producten die je koopt ook noodzakelijk zijn voor je bedrijfsvoering, zegt Nijhof. “Als je maar een handvol occasions per week verkoopt, hoef je geen voorraadsoftware aan te schaffen. En toch gebeurt dat.” Wel denkt Nijhof dat de verdergaande automatisering er toe heeft bijgedragen dat het klantcontact bij veel bedrijven omhoog is gegaan. “Het sturen van een mail aan klanten is kinderspel, als je de data goed bijhoudt. Als een klant voor een apk binnenkomt en je ziet dat zijn bandenprofiel er nog net mee door kan, dan zet je dat in het systeem zodat de klant een mailing krijgt als de band moet worden vervangen. Met telematicatoepassingen kun je daarbij ook nog rekening houden met het rijgedrag en de rijstijl van je klant. Het werk van de garagist wordt steeds eenvoudiger te plannen.Het wordt er wat dat betreft wel gemakkelijker op.”

‘Zo'n 70 procent van wat softwarepakketten kunnen, wordt niet gebruikt.’

Rosla-onderzoek

Eens in de vijf jaar houdt branchevereniging Bovag een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van garagesoftware. De belangrijkste leveranciers worden hierin beoordeeld door hun klanten. In 2013 namen 749 autobedrijven deel aan dit onderzoek, dat voor de eerste keer in 2004 werd gehouden. In de eerste editie, maar ook in de tweede (2008) en de derde (2013), bleek Carsys de beste. Niet toevallig, want alle winnaars van de verkiezing Bovag Onafhankelijke Autobedrijven in de laatste vijf jaar werken met de software van Car Systems.

Van de 749 respondenten in 2013 hadden er 43 geen softwarepakket. Als je dit zou extrapoleren naar de totale markt, zou dit betekenen dat 5 procent daarvan geen garagesoftware heeft. Volgens de softwareleveranciers die wij spraken, ligt dit percentage in de totale markt een stuk hoger. “Als je de niet-Bovagbedrijven meeneemt kom je eerder op 50 procent”, zegt Erik Wieberdinnk van CSW. “Er is dus nog voldoende potentieel. De softwaremarkt is ook nog lang geen vechtmarkt. Bedrijven schakelen, als ze eenmaal hebben gekozen, ook niet snel over op een ander pakket.”

Wordt het garagesoftwarepakket aanbevolen aan een goede vriend of kennis?



Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hulpmiddel wordt managementtool | Automotive Online
Slimme garagesoftware stimuleert efficiency

Hulpmiddel wordt managementtool

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er is een grote overeenkomst tussen de markt van nieuwe auto's en garagesoftware: slechte producten worden niet meer gemaakt. En dat betekent dat de leveranciers op andere zaken concurreren dan op de producten zelf. “Als je naar de bovenkant van de markt kijkt, kun je het vergelijken met kiezen tussen een BMW, Audi en Mercedes. Geen van de drie is slecht, het gaat er om waar je als klant het beste gevoel bij hebt”, zegt Willem Nijhof, commercieel manager bij Autoflex. Volgens Nijhof wordt de markt er onrustig van. “We zien dat steeds meer automatiseerders mailings sturen naar grote garageketens, waar er tot voor kort nog niet zo veel aan marketing werd gedaan.”

Ook Nico Houben, directeur van Carsys, merkt dat de concurrentie tussen aanbieders toeneemt. Volgens hem is er echter nog wel degelijk onderscheid te maken op productniveau. “Het klopt dat alle pakketten aan de bovenkant van de markt gewoon goed zijn. Het onderscheid zit steeds meer in kleine dingen. Onze koppelingen met andere systemen gaan bijvoorbeeld vaak net iets verder dan die van veel concurrenten: zo geven wij bij meerdere opties voor remschijven in het bestelsysteem aan wat dan de beste keuze is. Maar het is wel zo dat het onderscheid voor de klant steeds moeilijker te zien is.”

Communicatiepakketten

Alle goede producten bieden inmiddels koppelingen met onderdelenbestelsystemen, voorraadmanagement (zowel voor occasion- als onderdelenbeheer), administratie en klantgegevens. Volgens Erik Wieberdink van CSW worden bedrijven steeds professioneler in het gebruik van software. “Steeds meer bedrijven gebruiken bijvoorbeeld modules om klanten via hun website direct een afspraak in de werkplaats te laten inplannen. De volgende stap is dat er een koppeling komt met de voertuiginformatie, zodat er bij het inplannen van een grote beurt meteen een overzicht is te zien van onderdelen die bij die beurt vervangen moeten worden. Het wordt voor autobedrijven steeds eenvoudiger om klussen goed te plannen, en we zien dat ze ook steeds beter gebruik van die mogelijkheid maken.” En de branche ontwikkelt zich verder. “De it-ontwikkelingen gaan razendsnel”, zegt Houben.

“Garagepakketten zijn in de afgelopen vijf jaar geëvolueerd van systemen voor werkplaatsplanning naar complete communicatiepakketten tussen eindgebruiker, autobedrijf en leveranciers. Nu is het zaak autobedrijven bewust te maken dat ze met één pakket dit hele traject afvangen.”

Nijhof constateert dat garagebedrijven lang niet alle functionaliteiten gebruiken die in hun pakketten zijn ingebouwd. “Wij hebben zelf een app ontwikkeld waarmee je de foto's die je van de auto maakt, rechtstreeks aan het klantdossier kunt koppelen”, geeft hij als voorbeeld. “Dat is bijvoorbeeld handig als je aan je klant wilt laten zien hoe erg een uitlaat er aan toe is en waarom je hem hebt vervangen. Iedereen die we de app laten zien vindt het heel handig, en toch wordt de app nog maar mondjesmaat gebruikt.”

Kortere looptijd

Schadebedrijven omarmen nieuwe softwaretoepassingen vaak snel, zegt Jasper Nieuwenhuis van softwareleverancier Commerce Delta. “Schadebedrijven maken scherpe afspraken met opdrachtgevers, dus elk middel om efficiënter te werken grijpen ze met beide handen aan. De nieuwste ontwikkeling is het gebruik van mobiele devices zoals een tablet of smartphone, waarmee de schadehersteller inklokt. Zo ziet de werkplaatschef bijvoorbeeld hoe lang de spuiter bezig is. Als het langer duurt dan gepland, wordt dit op het grafische planbord gesignaleerd. Maar het grootste voordeel is dat het looptijd scheelt: de spuiter hoeft niet meer naar de pc te lopen. Dat geldt ook bij het raadplegen van voertuiginformatie. Je haalt via je smartphone of tablet de gegevens op, krijgt direct te zien welke onderdelen je nodig hebt en ook de werkplaatschef ziet die informatie in zijn scherm.” Omdat de meeste herstelbedrijven hun eigen pakketten hebben, is de concurrentie tussen leveranciers niet zo groot. Wel ziet Nieuwenhuis een wildgroei aan apps. “Het is natuurlijk maar de vraag hoe vaak een app wordt gebruikt. Ik denk niet dat consumenten bij schade denken: hé, laat ik eens kijken of er een schade-app is van een bedrijf. Daarvoor wordt zo'n app te weinig gebruikt. Wel zullen consumenten apps gebruiken waarmee ze hun eigen werkplaatshistorie kunnen inzien.”

Kinderspel

Het is een beetje als een houthakker die vindt dat hij te druk is met hakken om zijn bijl te kunnen slijpen, vindt Nijhof. “Als je een softwarepakket hebt met geavanceerde features, neem dan de tijd om je er in te verdiepen en er alles uit te halen. Dat levert op lange termijn tijd en dus geld op. Ik denk dat ongeveer 70 procent van de mogelijkheden van de softwarepakketten niet wordt gebruikt.” Wel moet je je als autobedrijf blijven afvragen of de producten die je koopt ook noodzakelijk zijn voor je bedrijfsvoering, zegt Nijhof. “Als je maar een handvol occasions per week verkoopt, hoef je geen voorraadsoftware aan te schaffen. En toch gebeurt dat.” Wel denkt Nijhof dat de verdergaande automatisering er toe heeft bijgedragen dat het klantcontact bij veel bedrijven omhoog is gegaan. “Het sturen van een mail aan klanten is kinderspel, als je de data goed bijhoudt. Als een klant voor een apk binnenkomt en je ziet dat zijn bandenprofiel er nog net mee door kan, dan zet je dat in het systeem zodat de klant een mailing krijgt als de band moet worden vervangen. Met telematicatoepassingen kun je daarbij ook nog rekening houden met het rijgedrag en de rijstijl van je klant. Het werk van de garagist wordt steeds eenvoudiger te plannen.Het wordt er wat dat betreft wel gemakkelijker op.”

‘Zo'n 70 procent van wat softwarepakketten kunnen, wordt niet gebruikt.’

Rosla-onderzoek

Eens in de vijf jaar houdt branchevereniging Bovag een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van garagesoftware. De belangrijkste leveranciers worden hierin beoordeeld door hun klanten. In 2013 namen 749 autobedrijven deel aan dit onderzoek, dat voor de eerste keer in 2004 werd gehouden. In de eerste editie, maar ook in de tweede (2008) en de derde (2013), bleek Carsys de beste. Niet toevallig, want alle winnaars van de verkiezing Bovag Onafhankelijke Autobedrijven in de laatste vijf jaar werken met de software van Car Systems.

Van de 749 respondenten in 2013 hadden er 43 geen softwarepakket. Als je dit zou extrapoleren naar de totale markt, zou dit betekenen dat 5 procent daarvan geen garagesoftware heeft. Volgens de softwareleveranciers die wij spraken, ligt dit percentage in de totale markt een stuk hoger. “Als je de niet-Bovagbedrijven meeneemt kom je eerder op 50 procent”, zegt Erik Wieberdinnk van CSW. “Er is dus nog voldoende potentieel. De softwaremarkt is ook nog lang geen vechtmarkt. Bedrijven schakelen, als ze eenmaal hebben gekozen, ook niet snel over op een ander pakket.”

Wordt het garagesoftwarepakket aanbevolen aan een goede vriend of kennis?



Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.