Bestellermarkt groeit, VW glorieert
000: voor het hele jaar wel te verstaan.
Renault naar twee
Een hoofdrol is weggelegd voor het veelgeplaagde Volkswagen. Onder aanvoering van de vijfde generatie VW-bus (+55 procent!) en de Caddy (+ 78 procent) verbetert Volkswagen haar totale bestelwagenverkopen met ruim 50 procent. Opel (+19 procent) en Renault (+12 procent) doen het ook beter dan de markt, maar de overige Europese merken weten niet te profiteren van de marktgroei. Toch zijn er maar weing positiewijzigingen in de totaalrangorde, met één uitzondering: Renault stijgt naar plek twee, ten koste van Mercedes. Alweer slecht nieuws dus voor de Ster. Het andere merk uit de Renault-stal – Nissan – klimt met maar liefst 52 procent en lijkt op weg om Fiat van de achtste plaats te verstoten.
Dominant
Ook de truckmarkt koerst dit jaar af op winst; tot en met oktober groeide de markt met 5 procent. Als deze trend doorzet, betekent dat dit jaar net boven de 14.500 nieuwe trucks zal eindigen. DAF verstevigt daarbij nog eens even z’n dominante positie, het marktaandeel van de Eindhovenaren is nu 29 procent, gevolgd door Volvo (17 procent) en Scania (15 procent). En ook hier een dubieuze hoofdrol voor Mercedes, dat als enige merk uit de top vijf alweer een stukje marktaandeel moest prijsgeven.