Onduidelijkheid over accijns lpg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoe concreet de plannen zijn is echter niet duidelijk, benadrukt Hans Verhoeven, directeur van BK Gas, de grootste lpg-leverancier van Nederland. “Er is nog niets besloten. Op dit moment wordt er door diverse departementen gediscussieerd over lpg, in het kader van de ketenstudie naar veiligheid. In dat kader wordt er ook gesproken over de mogelijkheid om de accijns te verhogen.”
De argumentatie dat lpg zijn voorsprong als milieuvriendelijke brandstof aan het verliezen is, raakt volgens Verhoeven kant noch wal. “Uit een studie van TNO bleek nog kort geleden dat lpg nu al dik onder de Euro 4-norm zit. Inderdaad worden diesel- en benzine-emissies steeds schoner, maar voorlopig zijn ze nog lang niet op het niveau van lpg.”
Verhoeven wijst erop dat in veel stedelijke gebieden de luchtkwaliteit onder de norm is. “De vraag is hoe je als regering kunt verantwoorden dat je een probleem hebt met luchtkwaliteit, en tegelijkertijd de accijns op de schoonste motorbrandstof verhoogt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Onduidelijkheid over accijns lpg | Automotive Online

Onduidelijkheid over accijns lpg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoe concreet de plannen zijn is echter niet duidelijk, benadrukt Hans Verhoeven, directeur van BK Gas, de grootste lpg-leverancier van Nederland. “Er is nog niets besloten. Op dit moment wordt er door diverse departementen gediscussieerd over lpg, in het kader van de ketenstudie naar veiligheid. In dat kader wordt er ook gesproken over de mogelijkheid om de accijns te verhogen.”
De argumentatie dat lpg zijn voorsprong als milieuvriendelijke brandstof aan het verliezen is, raakt volgens Verhoeven kant noch wal. “Uit een studie van TNO bleek nog kort geleden dat lpg nu al dik onder de Euro 4-norm zit. Inderdaad worden diesel- en benzine-emissies steeds schoner, maar voorlopig zijn ze nog lang niet op het niveau van lpg.”
Verhoeven wijst erop dat in veel stedelijke gebieden de luchtkwaliteit onder de norm is. “De vraag is hoe je als regering kunt verantwoorden dat je een probleem hebt met luchtkwaliteit, en tegelijkertijd de accijns op de schoonste motorbrandstof verhoogt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.