Europese Commissie vóór niet-originele delen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Karel Bukholczer van de Focwa is ECAR-coördinator Nederland: “De eerste stap richting een Europese liberalisering is gezet en daar zijn wij erg blij mee.” Ter discussie staan de diverse soorten schade-onderdelen. Fabrikanten proberen de handel in ‘not branded parts’ (van dezelfde lijn als origineel, maar zonder merklogo) en ‘matching quality’ (andere producent, maar gelijkwaardige kwaliteit) tegen te houden en beroepen zich daartoe op het merkenrecht. Eurocommissaris Frits Bolkestein echter is van mening dat de consument meer keuzevrijheid moet krijgen en daarom heeft hij gisteren in de Europese Commissie gepleit voor liberalisering van de markt.

“De Commissie is overtuigd, maar nu moet het verhaal nog naar de Europese Ministerraad en het Europees Parlement. We hebben dus nog een stevige klus voor de boeg”, aldus Bukholczer. “Daar zal namelijk nog het een en ander kunnen plaatsvinden.”
Nederland kent al een reparatieclausule, waardoor een liberalisering op het eerste oog voor ons niet zo heel veel zou veranderen. Maar schijn bedriegt, weet Bukholczer: “In landen om ons heen zijn ‘not branded parts’ en ‘matching quality’ vaak niet toegestaan. Als dat straks verandert, zullen nieuwe leveranciers opstaan en machtsverhoudingen verschuiven. Met name verzekeraars en leasemaatschappijen zullen daar veel baat bij hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Europese Commissie vóór niet-originele delen | Automotive Online

Europese Commissie vóór niet-originele delen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Karel Bukholczer van de Focwa is ECAR-coördinator Nederland: “De eerste stap richting een Europese liberalisering is gezet en daar zijn wij erg blij mee.” Ter discussie staan de diverse soorten schade-onderdelen. Fabrikanten proberen de handel in ‘not branded parts’ (van dezelfde lijn als origineel, maar zonder merklogo) en ‘matching quality’ (andere producent, maar gelijkwaardige kwaliteit) tegen te houden en beroepen zich daartoe op het merkenrecht. Eurocommissaris Frits Bolkestein echter is van mening dat de consument meer keuzevrijheid moet krijgen en daarom heeft hij gisteren in de Europese Commissie gepleit voor liberalisering van de markt.

“De Commissie is overtuigd, maar nu moet het verhaal nog naar de Europese Ministerraad en het Europees Parlement. We hebben dus nog een stevige klus voor de boeg”, aldus Bukholczer. “Daar zal namelijk nog het een en ander kunnen plaatsvinden.”
Nederland kent al een reparatieclausule, waardoor een liberalisering op het eerste oog voor ons niet zo heel veel zou veranderen. Maar schijn bedriegt, weet Bukholczer: “In landen om ons heen zijn ‘not branded parts’ en ‘matching quality’ vaak niet toegestaan. Als dat straks verandert, zullen nieuwe leveranciers opstaan en machtsverhoudingen verschuiven. Met name verzekeraars en leasemaatschappijen zullen daar veel baat bij hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.