Op bezoek | Napa toont Amerikaanse spierbundels bij toetreding NL’se markt

Op bezoek • Geholpen door de pracht en praal van Amerika’s favoriete fata morgana zet distributeur Alliance de schouders onder de introductie van één van de grootste aftermarket-merken ter wereld.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De Napa Expo werd bezocht door zo'n 13 duizend klanten. (Foto: Alliance)

Wie naar Las Vegas gaat, krijgt precies de overdaad die mag worden verwacht. Dus wat te denken van een ‘studiereis’ naar die stad, waar Napa besloot zijn spierballen te tonen? De keuze voor de locatie van het vierdaagse evenement zette de toon al: The Venetian. Dit luxe resort aan de Strip in Las Vegas is het op één na grootste hotelcomplex ter wereld en wordt onder andere opgeleukt door op ware grootte nagemaakte blikvangers van het San Marco-plein in Venetië.

Waarom daar? Omdat dit schijnbaar het enige hotelcomplex ter wereld is dat groot genoeg is om iedereen te huisvesten die Napa wil uitnodigen. Napa, oftewel de North American Parts Association, is – naar eigen zeggen – met een omzet van 8,5 miljard dollar het grootste aftermarket-merk van Amerika. Het bedrijf is eigendom van de Genuine Parts Company (GPC), een van de grootste spelers op de wereldwijde aftermarket.

Gezonde groei

GPC werd opgericht in 1928 in de Verenigde Staten en is een wereldwijde serviceorganisatie die zich bezighoudt met de distributie van auto- en industriële vervangingsonderdelen. Het bedrijf bedient honderdduizenden klanten vanuit een netwerk van meer dan 10 duizend locaties in Noord-Amerika, Europa, Australië en Azië en heeft ongeveer 50 duizend medewerkers, zo blijkt uit het jaarverslag van GPC.

In 2017 nam GPC ook de Franse onderdelendistributeur Alliance Automotive Group over, dat in 2019 zijn toetreding deed tot de Nederlandse markt met de overname van PartsPoint Group. In Nederland is Alliance de op een na grootste aftermarket-distributeur, na LKQ Fource. Alliance Benelux heeft volgens ceo Cor Baltus momenteel ruim 100 eigen vestigingen, 25 vestigingen in België en meer dan 2.300 medewerkers. Vorig jaar nam Alliance nog grossiersbedrijf Ferwerda en Hacos over.

De plannen van de distributeur stoppen daar overigens niet, verzekert Baltus. Tot 2025 wordt een gezonde groei verwacht die het bedrijf noopt om het hoofdkantoor en distributiecentrum in Ede uit te breiden en te verbouwen, waarmee in 2023 zo’n 4 miljoen euro gemoeid zal zijn. Bekijk hier de 3×15 minuten waarin Baltus de strategie van Alliance uitlegt

Wel producten, geen winkels in NL

Langs deze omweg is Napa dus ook op de Nederlandse markt terecht gekomen. Om de Nederlandse markt verder kennis te laten maken, heeft Alliance een studiereis naar Las Vegas georganiseerd voor grossiers en winkelhouders.

Op de beursvloer, die groot genoeg is om een stadionconcert in te houden, wordt een selectie van de producten van Napa tentoongesteld (in totaal heeft het bedrijf zo’n 650 duizend referenties in het assortiment volgens het jaarverslag van GPC). Dit enorme aanbod aan onderdelen -van schroevendraaiers tot hefbruggen- worden bekeken door zo’n 13 duizend bezoekers. Daarvan is het grootste deel afkomstig uit de Verenigde Staten en het restant uit landen als Frankrijk, Engeland, Australië en Spanje.

Veroveren

Baltus laat weten dat bijna driekwart van de omzet van Napa in de VS behaald wordt en vijftien procent in Europa. De grootste afzetmarkt in Europa is Frankrijk, daarna volgt de Benelux. In het thuisland heeft Napa 52 distributiecentra en 5.898 winkels, waarvan er 1.280 in eigen bezit zijn, blijkt uit het jaarverslag van GPC. Ook heeft Napa een eigen garageformule. In Europa zijn de plannen vooralsnog bescheidener. Hier zijn de producten louter verkrijgbaar bij bestaande winkels en grossiers, zo vertelt Alliance-ceo Cor Baltus. Toch mag worden verwacht dat Alliance het merk prominent zal gaan voeren.

De productlijn van Napa in Nederland bestaat uit distributiesets, ruitenwissers, schokdempers, remtangen, accu’s, veren, remblokken en remschijven.  Hoe groot het marktaandeel is dat Napa op de Nederlandse aftermarket zal weten te veroveren, kan Alliance nog niet zeggen.

Het merk gaat er prat op dat het alleen maar volledig originele onderdelen verkoopt en laat zijn producten voornamelijk produceren door grote producenten als Bosch, Mahle en Schaeffler die ook via andere wegen beschikbaar zijn in Nederland. Door een interessantere prijsstelling en schaalgrootte hoopt het merk dus te concurreren met de producent van het product.

Nieuwe inkomstenbronnen voor universelen

Eén van de grote vragen die rondzoemt tijdens de Napa Expo is echter nog een andere: hoe kan de aftermarket winstgevend blijven? Volgens de Boston Consulting Group zal de markt met vijftien procent krimpen over de komende decennia, al lijkt die nog niet merkbaar in Nederland. Het Nederlandse wagenpark blijft verouderen, wat ook meer onderhoud met zich mee zal brengen.

Daarnaast vertelt Napa in een presentatie in samenwerking met Bosch, dat het steeds duidelijker wordt dat ook het EV-wagenpark veel aandacht nodig zal hebben, al zal dat binnen nieuwe productgroepen zijn. Bosch en Napa zien de markt voor banden enorm groeien, evenals die voor kalibratie van Adas-sensoren, diagnose op afstand en trainingen. Hoe groot die markten zullen worden, is uiteraard afhankelijk van hoe snel de EV-adaptatie in Nederland zal doorzetten.

Want als er uiteindelijk één ding duidelijk werd tijdens de Napa Expo, dan is het hoe ver Nederland vooruitloopt als het aankomt op de EV-transitie in vergelijking met de Amerikaanse markt. Zoals een Amerikaanse mobiliteitsprofessor zei in zijn presentatie: “Ik zie de EV geen succes worden. Misschien als derde auto in een garage met twee ICE’s. Amerika is niet het land voor EV’s”. 

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Napa Expo / Waar: 18-22 juli, The Venetian, Las Vegas / Aantal bezoekers: +/- 13 duizend / Doelgroep: Grossiers

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als adjunct-hoofdredacteur medeverantwoordelijk voor de titels in het cluster Auto & Fleet van Promedia, waaronder ook Automotive en Fleet&Mobility vallen. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed en veel eten en drinken.