Kwik-Fit stapt in e-bike-onderhoud

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Kwik-Fit gaat in fietsonderhoud

Garageketen Kwik-Fit opent vandaag op de Overtoom in Amsterdam zijn eerste e-bike servicevestiging. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. In de bestaande vestiging wordt hiervoor een werkplaats gecreëerd. De vestiging is zelf ook omgeturnd tot e-mobilityvestiging, vertelt Pieter Bikker, directeur e-Mobility bij Kwik-Fit.

Er worden meerdere e-bike service points geopend: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Hier kunnen klanten met hun e-bike terecht volgens een “snelservice model”, waarbij ze online een afspraak moeten maken en dan binnen een uur worden geholpen. “We zien vooral in de binnensteden het aantal e-bikes fors toenemen”, zegt Bikker. “Hier willen wij als serviceketen op inspelen. Het pas ook binnen onze strategie om voorop te lopen als het gaat om onderhoud en reparatie aan elektrische vervoermiddelen: van fietsen en auto’s en alles daar tussenin.”

Over een aantal jaar kun je met een brandstofauto niet eens meer bij onze vestiging aan de Overtoom komen

Pieter Bikker, directeur e-mobility Kwik-Fit

Het bedrijf probeert zijn markt te vergroten omdat de onderhouds- en reparatie-inkomsten op elektrische auto’s flink lager liggen dan op brandstofauto’s en de markt die richting op schuift. “Helemaal in de steden, waar in de komende jaren de milieuzones steeds verder zullen uitbreiden. Over een aantal jaar kun je met een brandstofauto niet eens meer bij onze vestiging aan de Overtoom komen.”

Op dit moment zit de grote groei in e-bikes nog in de particuliere markt, maar Bikker verwacht ook een zakelijke groei dankzij fietsleasen. Bij elektrische auto’s zit de grootste bulk op dit moment in de lease, maar daar is juist de verwachting dat als de occasionmarkt voldoende aanbod krijgt, ook particulieren zullen overstappen. Hij beaamt wel dat er bij leasemaatschappijen nog wel wat terughoudendheid is om de EV’s naar het universele kanaal te brengen. “Dat is in onze ogen natuurlijk volledig ten onrechte. Onze monteurs zijn getraind om te werken aan EV’s en zijn goed geëquipeerd. Uiteindelijk hebben de meeste servicebeurten ook niets te maken met de elektrische aandrijving.”

De garage in Amsterdam fungeert als testlab voor e-mobility waar verschillende nieuwe elektrische voertuigen terecht kunnen voor service. “Denk hierbij aan e-cargo bikes in alle vormen en maten, e-microcars en LEV’s (Light Electric Vehicles). We willen een belangrijke rol gaan spelen in het servicen van de stadslogistiek. Op basis van de kennis en ervaring die we hier op doen, wordt het e-service concept uiteindelijk bij alle Kwik-Fit-garages uitgerold”, aldus Bikker. Omdat het nog een pilot betreft, geeft hij geen inschattingen over het te verwachten aantal fietsreparaties en onderhoudsbeurten die zullen worden uitgevoerd.

Mijlpaal

De introductie van e-service en e-bike service is een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. “Voor ons is dit de eerste grote stap richting de e-mobility markt en de garage van de toekomst. De energietransitie draait op volle toeren en wij zien onze rol hierin weggelegd in e-mobility”, aldus Martin Post, managing director bij Kwik-Fit. “Om bij te dragen aan de energietransitie gaan we er voor zorgen dat onderhoud en reparaties aan allerhande elektrische voertuigen gemakkelijk en snel kunnen worden uitgevoerd. Daarom gaan we ons verbreden van garagebedrijf voor auto’s naar e-mobility service voor elektrische voertuigen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Kwik-Fit stapt in e-bike-onderhoud | Automotive Online

Kwik-Fit stapt in e-bike-onderhoud

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Kwik-Fit gaat in fietsonderhoud

Garageketen Kwik-Fit opent vandaag op de Overtoom in Amsterdam zijn eerste e-bike servicevestiging. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. In de bestaande vestiging wordt hiervoor een werkplaats gecreëerd. De vestiging is zelf ook omgeturnd tot e-mobilityvestiging, vertelt Pieter Bikker, directeur e-Mobility bij Kwik-Fit.

Er worden meerdere e-bike service points geopend: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Hier kunnen klanten met hun e-bike terecht volgens een “snelservice model”, waarbij ze online een afspraak moeten maken en dan binnen een uur worden geholpen. “We zien vooral in de binnensteden het aantal e-bikes fors toenemen”, zegt Bikker. “Hier willen wij als serviceketen op inspelen. Het pas ook binnen onze strategie om voorop te lopen als het gaat om onderhoud en reparatie aan elektrische vervoermiddelen: van fietsen en auto’s en alles daar tussenin.”

Over een aantal jaar kun je met een brandstofauto niet eens meer bij onze vestiging aan de Overtoom komen

Pieter Bikker, directeur e-mobility Kwik-Fit

Het bedrijf probeert zijn markt te vergroten omdat de onderhouds- en reparatie-inkomsten op elektrische auto’s flink lager liggen dan op brandstofauto’s en de markt die richting op schuift. “Helemaal in de steden, waar in de komende jaren de milieuzones steeds verder zullen uitbreiden. Over een aantal jaar kun je met een brandstofauto niet eens meer bij onze vestiging aan de Overtoom komen.”

Op dit moment zit de grote groei in e-bikes nog in de particuliere markt, maar Bikker verwacht ook een zakelijke groei dankzij fietsleasen. Bij elektrische auto’s zit de grootste bulk op dit moment in de lease, maar daar is juist de verwachting dat als de occasionmarkt voldoende aanbod krijgt, ook particulieren zullen overstappen. Hij beaamt wel dat er bij leasemaatschappijen nog wel wat terughoudendheid is om de EV’s naar het universele kanaal te brengen. “Dat is in onze ogen natuurlijk volledig ten onrechte. Onze monteurs zijn getraind om te werken aan EV’s en zijn goed geëquipeerd. Uiteindelijk hebben de meeste servicebeurten ook niets te maken met de elektrische aandrijving.”

De garage in Amsterdam fungeert als testlab voor e-mobility waar verschillende nieuwe elektrische voertuigen terecht kunnen voor service. “Denk hierbij aan e-cargo bikes in alle vormen en maten, e-microcars en LEV’s (Light Electric Vehicles). We willen een belangrijke rol gaan spelen in het servicen van de stadslogistiek. Op basis van de kennis en ervaring die we hier op doen, wordt het e-service concept uiteindelijk bij alle Kwik-Fit-garages uitgerold”, aldus Bikker. Omdat het nog een pilot betreft, geeft hij geen inschattingen over het te verwachten aantal fietsreparaties en onderhoudsbeurten die zullen worden uitgevoerd.

Mijlpaal

De introductie van e-service en e-bike service is een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. “Voor ons is dit de eerste grote stap richting de e-mobility markt en de garage van de toekomst. De energietransitie draait op volle toeren en wij zien onze rol hierin weggelegd in e-mobility”, aldus Martin Post, managing director bij Kwik-Fit. “Om bij te dragen aan de energietransitie gaan we er voor zorgen dat onderhoud en reparaties aan allerhande elektrische voertuigen gemakkelijk en snel kunnen worden uitgevoerd. Daarom gaan we ons verbreden van garagebedrijf voor auto’s naar e-mobility service voor elektrische voertuigen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.