Aantal deelnemers Automechanika Frankfurt blijft achter bij verwachtingen organisatie

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Vakbeurs Automechanika Frankfurt vindt dit jaar in compacte vorm plaats. (Foto: Messe Frankfurt)

De Automechanika Frankfurt, de Europese editie van de grootste aftermarketvakbeurs ter wereld, is nog naarstig op zoek naar nieuwe exposanten, met name voor het hybride deel van het evenement. De vakbeurs vindt 14 tot 16 september plaats in Frankfurt, waarbij het met digital days een nieuw concept presenteert. Tot nu toe hebben zich circa 200 exposanten ingeschreven voor de fysieke beurs, voldoende om één hal te vullen. Ter vergelijk: in 2018 trok de beurs zo’n 5 duizend exposanten aan, verdeeld over ruim 23 zalen in 12 hallen.

Vooral het aantal deelnemers voor het digitale gedeelte van het evenement blijft achter bij de verwachtingen van Olaf Muβhoff, directeur Automechanika Frankfurt. “De komende tijd gaan wij ons hybride event, de Digital Messe, beter onder de aandacht brengen. Dat doen we bijvoorbeeld door te benadrukken dat de content continu beschikbaar is, anders dan op de vakbeurs”, aldus Muβhoff op een persconferentie voor de internationale vakpers.

Extra hal

Naast de reguliere beurs is er een digitaal evenement, waardoor gasten die niet naar Duitsland kunnen afreizen alsnog de mogelijkheid hebben om deel te nemen aan het evenement. Vanwege de coronapandemie vindt het evenement in compacte vorm plaats. De fysieke beurs beslaat op dit moment één hal; bij voldoende belangstelling kan daar alsnog een hal aan worden toegevoegd, stelt Muβhoff. “Van de circa 200 exposanten heeft 75 procent aangegeven dat zij een fysieke stand wil op de vakbeurs. Hoeveel deelnemende bedrijven er nodig zijn om die extra hal toe te voegen, kan ik nu nog niet zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van de grootte van de stands die bedrijven af willen nemen, waardoor het op voorhand moeilijk is om een prognose te kunnen maken. En dat geldt ook voor het gewenste aantal bezoekers.” Hij wil niet aangeven hoeveel bezoekers hij dit jaar verwacht op het evenement, dat precorona in 2018 nog 136 duizend bezoekers trok.

Matchmaking

Tijdens het hybride evenement is er de mogelijkheid om digitaal te netwerken. Zo is er een digitale tool voor matchmaking en afsprakenplanning, vertelt Mußhoff. “Via één-op-één videogesprekken krijgen exposanten de mogelijkheid om zich te richten op klanten en nieuwe leads binnen te halen. Dankzij onze nieuwe onlinefuncties zullen we extra mogelijkheden bieden voor presentatie, voor netwerking en voor een groot internationaal bereik.”

Ondernemingen die aanwezig zullen zijn op de fysieke vakbeurs zijn onder andere: toeleverancier Schaeffler, equipmentfabrikant Hunter, olie- en additievenproducent Liqui Moly en fabrikant van thermische producten voor de autobranche Nissens Automotive. Vanuit Nederland nemen de volgende partijen deel aan de vakbeurs; leverancier van draad en draadcomponenten AE Industries, groothandel in transmissiesystemen Automatic Choice Europe, motorkoelingfabrikant AVA Benelux, dat eind 2020 is overgenomen door Nissens, en groothandel ABBT Netherlands. Bij de deelnemers voor de Digital Messe zijn bedrijven te vinden als: toeleverancier Bosch, toeleverancier Mahle, de divisie Original Spare Parts van autofabrikant BMW Group en autobandenfabrikant Continental. Dat juist Bosch er voor kiest om alleen digitaal deel te nemen is opvallend, omdat de toeleverancier bij de voorgaande editie in 2018 nog 5 stands voor rekening nam op de vakbeurs.

Hypermotion

Naast de fysieke beurs en de digitale toevoeging, is in de programmering ook de vakbeurs voor de logistieke sector Hypermotion opgenomen. Dit om de aftermarket inspiratie te bieden op het gebied van toeleveringsketens, vlootbeheer en Internet-of-Things (IoT) systemen.

De laatste editie van Automechanika Frankfurt vond plaats in 2018, waarna de editie van 2020 werd uitgesteld naar dit jaar. In 2022 vindt de eerstvolgende editie plaats van de aftermarketbeurs, waarbij het evenement terugkeert naar zijn tweejaarlijkse cyclus. Nu al staat vast dat de vakbeurs wederom in hybride vorm gehouden wordt, waarbij de organisatie hoopt dat de vertrouwde, grootse opzet van het evenement met meerdere hallen weer georganiseerd kan worden.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Aantal deelnemers Automechanika Frankfurt blijft achter bij verwachtingen organisatie | Automotive Online

Aantal deelnemers Automechanika Frankfurt blijft achter bij verwachtingen organisatie

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Vakbeurs Automechanika Frankfurt vindt dit jaar in compacte vorm plaats. (Foto: Messe Frankfurt)

De Automechanika Frankfurt, de Europese editie van de grootste aftermarketvakbeurs ter wereld, is nog naarstig op zoek naar nieuwe exposanten, met name voor het hybride deel van het evenement. De vakbeurs vindt 14 tot 16 september plaats in Frankfurt, waarbij het met digital days een nieuw concept presenteert. Tot nu toe hebben zich circa 200 exposanten ingeschreven voor de fysieke beurs, voldoende om één hal te vullen. Ter vergelijk: in 2018 trok de beurs zo’n 5 duizend exposanten aan, verdeeld over ruim 23 zalen in 12 hallen.

Vooral het aantal deelnemers voor het digitale gedeelte van het evenement blijft achter bij de verwachtingen van Olaf Muβhoff, directeur Automechanika Frankfurt. “De komende tijd gaan wij ons hybride event, de Digital Messe, beter onder de aandacht brengen. Dat doen we bijvoorbeeld door te benadrukken dat de content continu beschikbaar is, anders dan op de vakbeurs”, aldus Muβhoff op een persconferentie voor de internationale vakpers.

Extra hal

Naast de reguliere beurs is er een digitaal evenement, waardoor gasten die niet naar Duitsland kunnen afreizen alsnog de mogelijkheid hebben om deel te nemen aan het evenement. Vanwege de coronapandemie vindt het evenement in compacte vorm plaats. De fysieke beurs beslaat op dit moment één hal; bij voldoende belangstelling kan daar alsnog een hal aan worden toegevoegd, stelt Muβhoff. “Van de circa 200 exposanten heeft 75 procent aangegeven dat zij een fysieke stand wil op de vakbeurs. Hoeveel deelnemende bedrijven er nodig zijn om die extra hal toe te voegen, kan ik nu nog niet zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van de grootte van de stands die bedrijven af willen nemen, waardoor het op voorhand moeilijk is om een prognose te kunnen maken. En dat geldt ook voor het gewenste aantal bezoekers.” Hij wil niet aangeven hoeveel bezoekers hij dit jaar verwacht op het evenement, dat precorona in 2018 nog 136 duizend bezoekers trok.

Matchmaking

Tijdens het hybride evenement is er de mogelijkheid om digitaal te netwerken. Zo is er een digitale tool voor matchmaking en afsprakenplanning, vertelt Mußhoff. “Via één-op-één videogesprekken krijgen exposanten de mogelijkheid om zich te richten op klanten en nieuwe leads binnen te halen. Dankzij onze nieuwe onlinefuncties zullen we extra mogelijkheden bieden voor presentatie, voor netwerking en voor een groot internationaal bereik.”

Ondernemingen die aanwezig zullen zijn op de fysieke vakbeurs zijn onder andere: toeleverancier Schaeffler, equipmentfabrikant Hunter, olie- en additievenproducent Liqui Moly en fabrikant van thermische producten voor de autobranche Nissens Automotive. Vanuit Nederland nemen de volgende partijen deel aan de vakbeurs; leverancier van draad en draadcomponenten AE Industries, groothandel in transmissiesystemen Automatic Choice Europe, motorkoelingfabrikant AVA Benelux, dat eind 2020 is overgenomen door Nissens, en groothandel ABBT Netherlands. Bij de deelnemers voor de Digital Messe zijn bedrijven te vinden als: toeleverancier Bosch, toeleverancier Mahle, de divisie Original Spare Parts van autofabrikant BMW Group en autobandenfabrikant Continental. Dat juist Bosch er voor kiest om alleen digitaal deel te nemen is opvallend, omdat de toeleverancier bij de voorgaande editie in 2018 nog 5 stands voor rekening nam op de vakbeurs.

Hypermotion

Naast de fysieke beurs en de digitale toevoeging, is in de programmering ook de vakbeurs voor de logistieke sector Hypermotion opgenomen. Dit om de aftermarket inspiratie te bieden op het gebied van toeleveringsketens, vlootbeheer en Internet-of-Things (IoT) systemen.

De laatste editie van Automechanika Frankfurt vond plaats in 2018, waarna de editie van 2020 werd uitgesteld naar dit jaar. In 2022 vindt de eerstvolgende editie plaats van de aftermarketbeurs, waarbij het evenement terugkeert naar zijn tweejaarlijkse cyclus. Nu al staat vast dat de vakbeurs wederom in hybride vorm gehouden wordt, waarbij de organisatie hoopt dat de vertrouwde, grootse opzet van het evenement met meerdere hallen weer georganiseerd kan worden.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.