Automechanika Frankfurt slaat zich door coronacrisis heen
Reisbeperkingen en de aanhoudende coronacrisis zorgen er voor dat de Automechanika Frankfurt, dé aftermarketvakbeurs, dit jaar in afgeslankte vorm plaatsvindt van 14 tot en met 16 september. Waar in 2018 nog ruim 5.000 deelnemende bedrijven een stand huurden, is dat aantal nu geslonken tot 200 deelnemers. De Nederlandse deelnemers motorkoelingsfabrikant AVA Benelux, leverancier van draad en draadcomponenten AE Industries, groothandel in onderdelen voor versnellingsbakken Automatic Choice, en groothandel ABBT Netherlands blijven echter trouw aan het evenement. Zij verwachten zelfs dat de bezoekers dit jaar serieuzer zijn dan ooit tevoren.
Peter Hessels, managing director van AE Industries, geeft toe dat deelname aan de aankomende editie van de aftermarketvakbeurs intern tot enige discussie heeft geleid bij de leverancier van draad en draadcomponenten. “We hebben lang nagedacht over onze deelname. Voor ons was doorslaggevend dat we verwachten dat de bezoekers die dit jaar naar Frankfurt komen gericht op zoek gaan naar producten”, zegt Hessels.
Geen discussie
Bij motorkoelingsfabrikant AVA Benelux was er, volgens algemeen directeur Tim Smits, geen discussie over deelname aan de vakbeurs. “Het is voor ons het belangrijkste evenement van het jaar waar wij aanwezig moeten zijn. Daarnaast biedt het een mooie gelegenheid om onszelf te laten zien op de beurs waar wij al zeker twintig jaar aan deelnemen”, aldus Smits. Terugkijkend bewaart hij mooie herinneringen aan de editie van 2018, waar de fabrikant een nieuw marketingconcept en huisstijl lanceerde. “Dit soort evenementen zijn perfect om zulke wijzigingen op een efficiënte en goede manier te presenteren.”
Als je alleen digitaal aanwezig bent is de kans groot dat er leads verloren gaan
Ook bij groothandel in onderdelen voor versnellingsbakken, Automatic Choice, was er al snel overeenstemming over de deelname van het bedrijf aan de vakbeurs, zegt managing director Pieter van Essen. “Voor ons stond vast dat wij zouden deelnemen. De Automechanika Frankfurt is historisch gezien dé belangrijkste aftermarketvakbeurs waar wij al tien keer aan mee hebben gedaan. Ik heb echter geen idee hoeveel bezoekers er dit jaar naar de beurs komen en hoeveel interesse zij in onze producten tonen”, aldus Van Essen. De kleinschalige opzet van deze editie heeft er wel voor gezorgd dat de groothandel uit Veenendaal het eigen programma heeft aangepast.
“Wij organiseren altijd een seminar over nieuwe transmissies en innovaties op de markt. Dit jaar hebben wij dat geschrapt, mede vanwege het feit dat de beurs kleiner is dan gebruikelijk. En doordat de beurs kleiner is, is dit ook niet het moment om nieuwe producten onder de aandacht te brengen van bezoekers.”
Low cost
De optie om alleen deel te nemen aan het digitale gedeelte van de vakbeurs, zoals toeleveranciers Bosch en Mahle doen, is voor AE Industries geen optie, zij geloven juist in de meerwaarde van een fysieke beurs. “Wij leveren producten uit de low-tech en low-cost hoek zoals zekeringen, kabelbanden en connectors. Geen of weinig nieuwe ontwikkelingen dus, maar juist een continue uitbreiding van ons programma. Onze deelname in Frankfurt is voornamelijk om onze nieuwe catalogus te presenteren en daarnaast uitleg geven over onze dienstverlening zoals customized verpakken en consignatievoorraden”, zegt Hessels.
Het is voor ons het belangrijkste evenement van het jaar waar wij aanwezig moeten zijn
AE Industries levert draad en kabel, klein elektrisch materiaal en trailerparts aan de automotive groothandel in heel Europa, vertelt Hessels. “Uiteindelijk komen onze producten terecht in garages waar ze worden gebruikt voor onderhoud en reparatie. Dankzij onze geautomatiseerde verpakkingsfaciliteiten kunnen wij private label en customized verpakken voor de Europese automotive groothandel. Ook leveren we bij veel klanten voorraden in consignatie. Dat wil zeggen dat de klant pas een factuur krijgt nadat er producten uit die consignatievoorraden zijn verkocht. Dergelijke diensten breng je fysiek beter onder de aandacht dan via een digitale ontmoeting”, stelt Hessels. In zijn ogen is er op een digitale beurs ook geen sprake van een verrassingseffect. “Als je alleen digitaal aanwezig bent, dan is de kans groot dat er leads verloren gaan.”
IAA Geen alternatief
Enkel deelnemen aan het digitale onderdeel van de vakbeurs is ook voor Automatic Choice geen optie, stelt Van Essen. “In de Verenigde Staten hebben wij een digitale beurs meegemaakt. Daar misten wij het fysieke contact met de bezoekers. Dat contact is ook de toegevoegde waarde van deelname aan een vakbeurs, omdat persoonlijke gesprekken heel belangrijk zijn. Die gesprekken hoop ik op Automechanika Frankfurt weer te kunnen voeren. In de afgelopen twee jaar is dat vanwege de coronabeperkingen veel minder het geval geweest dan voorheen.”
Dat RAI Automotive Industry NL kiest voor de IAA Mobility in München, neemt Hessels ter kennisgeving aan. “De IAA is een autoshow, terwijl onze core business het toeleveren van de aftermarket is. Wij geven daarom de voorkeur aan Automechanika Frankfurt en hebben ons ook al ingeschreven voor de editie van 2022. Hopelijk is het dan weer mogelijk om de vakbeurs zoals vanouds te organiseren. We hebben inmiddels acht keer deelgenomen en gebruiken het evenement ook om te leren van onze bezoekers. Zo proberen wij onze diensten en assortiment te verbeteren aan de hand van de informatie die wij krijgen van onze klanten”, aldus Hessels.
Ook voor Smits van AVA Benelux is de beurs in München geen alternatief voor het evenement in Frankfurt. “Automechanika Frankfurt is en blijft het belangrijkste evenement in de aftermarket op het gebied van vervangingsonderdelen. En, in die markt is het van wezenlijk belang om elkaar op een vakbeurs te ontmoeten en bij te praten”, denkt Smits.