De topman van Alliance Automotive Group Benelux gaat optimistisch 2021 in

Jaar in beeld Aftermarket-interview Cor Baltus | ‘De groei houdt aan’

2020 in beeld • De aftermarket boerde ondanks de corona­crisis goed. Cor Baltus, ceo van onderdelen­leverancier Alliance Automotive Group Benelux, verwacht dat de groei in het universele kanaal ook volgend jaar aanhoudt.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Cor Baltus. (Beeld: AAGB)

Voor onderdelendistribiteur Alliance Automotive Group Benelux is 2020 één van de beste jaren ooit, zegt ceo Cor Baltus. Natuurlijk moest het bedrijf net als iedereen anticiperen op de eerste coronagolf. Zo waren er in het bedrijf een paar coronagevallen, moesten mensen van de ene op de andere dag thuiswerken en gingen de afhaalbalies dicht voor consumenten om de coronamaatregelen goed te kunnen borgen. “In België hebben we er bedrijfsmatig wel echt hinder van ondervonden. Daar moesten de garagebedrijven wel dicht”, zegt Baltus. Ook na de pandemie blijft thuiswerken onderdeel van het bedrijfsbeleid, hoewel de ervaring niet alleen positief is. “Thuis kun je vaak heel productief zijn, maar je merkt na een tijdje wel dat het intermenselijk contact ontbreekt. Toch zullen we niet meer terugkeren naar vijf dagen per week op kantoor; thuiswerken blijft ook na de pandemie mogelijk.”

Propositie

Waar in België de onderhoudsmarkt dicht zat, trok de universele onderhoudsmarkt in Nederland juist aan: autobedrijven bleven open, omdat de overheid veilige mobiliteit als essentieel beschouwt. En dus bleven de apk- en onderhoudsklanten komen. Baltus verwacht dit jaar voor AAGB – dat maandag het grossiersconcept Precisium presenteerde –  een groei van tussen de 2 en 5 procent in omzet en volgend jaar een soortgelijke stijging. Mede omdat de in 2018 ingezette koers zijn vruchten af begint te werpen. “We hebben onze automatisering op orde, één van de beste online bestelsystemen opgetuigd voor onze klanten en het logistieke proces staat. Ook hebben we in onze garageformules en andere ondersteunende concepten geïnvesteerd. Verder bieden we sinds de coronapandemie ook online trainingen aan.”

Langer doorrijden

Baltus verwacht dat de universele onderhoudsmarkt ook op langere termijn voordelen heeft van de coronacrisis. “Dat er dit jaar minder nieuwe auto’s zijn verkocht, betekent dat het wagenpark relatief dus sneller verouderd. Mensen rijden langer door met hun huidige auto, en ook de occasionmarkt liet juist een stijging zien.” De invloed van het afgenomen aantal verreden kilometers is, in vergelijking met de trend van het ouder wordende wagenpark, beperkt. Helemaal omdat die afname vooral zat in de zakelijke kilometers, en leaseauto’s hebben bij universele bedrijven doorgaans een lager onderhoudsaandeel dan bij dealers. Ook de elektrificatie krijgt voorlopig nog weinig vat op de onderhoudsbehoefte, denkt Baltus. “Op de totale Nederlandse autovloot van 8 miljoen auto’s is het nog slechts een klein deel van de markt.”

Voor landelijke dekking in België hebben we nog wel wat terrein te winnen

Cor Baltus

Wel vindt hij dat autobedrijven zich al met EV’s zouden moeten bezighouden. “Ik maak me wel zorgen over de lage bereidheid van universele bedrijven om zich te laten trainen op het gebied van elektrische auto’s, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld diagnose. Elektrisch of niet, auto’s worden in snel tempo complexer en daar moeten bedrijven mee aan de slag.”

De voorwaartse integratie is in Nederland vrijwel afgerond

Zuiderburen

Voor wat de koers van AAGB zelf betreft: het traject van zogenoemde voorwaartse integratie, waarbij grossiersklanten worden overgenomen, is in Nederland zo goed als afgerond. In Nederland werden er dit jaar twee Brezan-franchisebedrijven gekocht, in Hoorn en Purmerend. Ook in België zal een groot deel van de overnames vanuit Brezan-naam worden gedaan. Zo werd onlangs Bucar Parts in Asse overgenomen, waarmee het eigen netwerk nu 21 grossiersvestigingen telt. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er ruim 100. “De omzet is in België over een aantal jaren flink gegroeid. Het is al jaren ons snelst groeiende bedrijfsonderdeel”, zegt Baltus. “Het aantal vestigingen is nog niet meegegroeid. Voor landelijke dekking in België hebben we nog wel wat terrein te winnen.”

Thuisfluiters in datawedstrijd

De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar de toegang tot in-vehicle voertuigdata, informatie die de auto of gebruiker zelf genereert over techniek, verkeersveiligheid, beveiliging en entertainment. “De opdracht is om met concrete voorstellen te komen voor wetgeving die het delen van data moet reguleren. Dat is goed nieuws voor retailers, maar ook voor andere partijen zoals verzekeraars en leasemaatschappijen”, zegt Cor Baltus, die als bestuurslid van Figiefa (vereniging van onafhankelijke aftermarketdistributeurs) betrokken is bij de ‘datalobby’ van de universele markt.

In vervolg op het onderzoek zal de commissie ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van EV’s tegen het licht houden. Deze data is nodig om auto’s te kunnen onderhouden of repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze data beschikbaar te stellen, maar het blijkt voor autobedrijven nog steeds lastig om de juiste data te verkrijgen. “Autofabrikanten willen hierbij optreden als gatekeeper. Dat is hetzelfde als een wedstrijd spelen en zelf de scheidsrechter leveren. De data zou via een onafhankelijk platform beschikbaar moeten worden gemaakt”, aldus Baltus.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Jaar in beeld Aftermarket-interview Cor Baltus | ‘De groei houdt aan’ | Automotive Online
De topman van Alliance Automotive Group Benelux gaat optimistisch 2021 in

Jaar in beeld Aftermarket-interview Cor Baltus | ‘De groei houdt aan’

2020 in beeld • De aftermarket boerde ondanks de corona­crisis goed. Cor Baltus, ceo van onderdelen­leverancier Alliance Automotive Group Benelux, verwacht dat de groei in het universele kanaal ook volgend jaar aanhoudt.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Cor Baltus. (Beeld: AAGB)

Voor onderdelendistribiteur Alliance Automotive Group Benelux is 2020 één van de beste jaren ooit, zegt ceo Cor Baltus. Natuurlijk moest het bedrijf net als iedereen anticiperen op de eerste coronagolf. Zo waren er in het bedrijf een paar coronagevallen, moesten mensen van de ene op de andere dag thuiswerken en gingen de afhaalbalies dicht voor consumenten om de coronamaatregelen goed te kunnen borgen. “In België hebben we er bedrijfsmatig wel echt hinder van ondervonden. Daar moesten de garagebedrijven wel dicht”, zegt Baltus. Ook na de pandemie blijft thuiswerken onderdeel van het bedrijfsbeleid, hoewel de ervaring niet alleen positief is. “Thuis kun je vaak heel productief zijn, maar je merkt na een tijdje wel dat het intermenselijk contact ontbreekt. Toch zullen we niet meer terugkeren naar vijf dagen per week op kantoor; thuiswerken blijft ook na de pandemie mogelijk.”

Propositie

Waar in België de onderhoudsmarkt dicht zat, trok de universele onderhoudsmarkt in Nederland juist aan: autobedrijven bleven open, omdat de overheid veilige mobiliteit als essentieel beschouwt. En dus bleven de apk- en onderhoudsklanten komen. Baltus verwacht dit jaar voor AAGB – dat maandag het grossiersconcept Precisium presenteerde –  een groei van tussen de 2 en 5 procent in omzet en volgend jaar een soortgelijke stijging. Mede omdat de in 2018 ingezette koers zijn vruchten af begint te werpen. “We hebben onze automatisering op orde, één van de beste online bestelsystemen opgetuigd voor onze klanten en het logistieke proces staat. Ook hebben we in onze garageformules en andere ondersteunende concepten geïnvesteerd. Verder bieden we sinds de coronapandemie ook online trainingen aan.”

Langer doorrijden

Baltus verwacht dat de universele onderhoudsmarkt ook op langere termijn voordelen heeft van de coronacrisis. “Dat er dit jaar minder nieuwe auto’s zijn verkocht, betekent dat het wagenpark relatief dus sneller verouderd. Mensen rijden langer door met hun huidige auto, en ook de occasionmarkt liet juist een stijging zien.” De invloed van het afgenomen aantal verreden kilometers is, in vergelijking met de trend van het ouder wordende wagenpark, beperkt. Helemaal omdat die afname vooral zat in de zakelijke kilometers, en leaseauto’s hebben bij universele bedrijven doorgaans een lager onderhoudsaandeel dan bij dealers. Ook de elektrificatie krijgt voorlopig nog weinig vat op de onderhoudsbehoefte, denkt Baltus. “Op de totale Nederlandse autovloot van 8 miljoen auto’s is het nog slechts een klein deel van de markt.”

Voor landelijke dekking in België hebben we nog wel wat terrein te winnen

Cor Baltus

Wel vindt hij dat autobedrijven zich al met EV’s zouden moeten bezighouden. “Ik maak me wel zorgen over de lage bereidheid van universele bedrijven om zich te laten trainen op het gebied van elektrische auto’s, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld diagnose. Elektrisch of niet, auto’s worden in snel tempo complexer en daar moeten bedrijven mee aan de slag.”

De voorwaartse integratie is in Nederland vrijwel afgerond

Zuiderburen

Voor wat de koers van AAGB zelf betreft: het traject van zogenoemde voorwaartse integratie, waarbij grossiersklanten worden overgenomen, is in Nederland zo goed als afgerond. In Nederland werden er dit jaar twee Brezan-franchisebedrijven gekocht, in Hoorn en Purmerend. Ook in België zal een groot deel van de overnames vanuit Brezan-naam worden gedaan. Zo werd onlangs Bucar Parts in Asse overgenomen, waarmee het eigen netwerk nu 21 grossiersvestigingen telt. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er ruim 100. “De omzet is in België over een aantal jaren flink gegroeid. Het is al jaren ons snelst groeiende bedrijfsonderdeel”, zegt Baltus. “Het aantal vestigingen is nog niet meegegroeid. Voor landelijke dekking in België hebben we nog wel wat terrein te winnen.”

Thuisfluiters in datawedstrijd

De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar de toegang tot in-vehicle voertuigdata, informatie die de auto of gebruiker zelf genereert over techniek, verkeersveiligheid, beveiliging en entertainment. “De opdracht is om met concrete voorstellen te komen voor wetgeving die het delen van data moet reguleren. Dat is goed nieuws voor retailers, maar ook voor andere partijen zoals verzekeraars en leasemaatschappijen”, zegt Cor Baltus, die als bestuurslid van Figiefa (vereniging van onafhankelijke aftermarketdistributeurs) betrokken is bij de ‘datalobby’ van de universele markt.

In vervolg op het onderzoek zal de commissie ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van EV’s tegen het licht houden. Deze data is nodig om auto’s te kunnen onderhouden of repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze data beschikbaar te stellen, maar het blijkt voor autobedrijven nog steeds lastig om de juiste data te verkrijgen. “Autofabrikanten willen hierbij optreden als gatekeeper. Dat is hetzelfde als een wedstrijd spelen en zelf de scheidsrechter leveren. De data zou via een onafhankelijk platform beschikbaar moeten worden gemaakt”, aldus Baltus.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.