Consumentenbond: garagebedrijven sjoemelen met apk
De Consumentenbond heeft bij wijze van steekproef met 12 auto’s 11 garagebedrijven getest op de uitvoering van de apk en zag vooral bij de bedrijven die goedkoop een keuring aanbieden dat er ten onrechte zaken werden afgekeurd. De klant werd bij één bedrijf, een vestiging van Kwik-Fit, telefonisch geïnformeerd over een volgens de keurmeester noodzakelijke reparatie aan de remmen, die 500 euro moest kosten. De klant ging niet akkoord met de reparatie en liet de auto afmelden als afgekeurd. Bij een steekproefkeuring constateerde de RDW vervolgens geen defect aan de remmen. Arjan van der Meer, marketingmanager van Kwik-Fit, vertelt Automotive dat de Consumentenbond de zaak chargeert: “Het ging hier niet om een apk-afkeurpunt. De keurmeester informeerde de klant over een lekke wielremcilinder en dat er op termijn een reparatie zou komen aan de remmen. Zijn advies was: laat dat nu meteen repareren. De Consumentenbond doet nu in het filmpje voorkomen of de auto daarop werd afgekeurd. Ze hebben de zinnen dat het een adviespunt was eruit geknipt.” Van der Meer vindt dat de Consumentenbond met dit soort acties de hele sector in een kwaad daglicht stelt.
In onderstaand filmpje op Youtube geeft Arjan van der Meer, marketingmanager van Kwik-Fit, als reactie dat de keurmeester professioneel had moeten blijven en dat afkeurpunten altijd op papier horen te staan. Bekijk hier: Het volledige overzicht van alle autokeuringen apk-2 in 2018 verdeeld op automerk en soort autobedrijf.
Een ander garagebedrijf bleek de auto helemaal niet gekeurd te hebben: dit bedrijf dreigde enkel dat de klant er niet de weg mee op mocht omdat de auto was afgekeurd.
Het advies van de Consumentenbond is: let goed op bij goedkope apk-garages, die zijn minder betrouwbaar dan bedrijven die niet zelf repareren. Twijfel je als klant aan de keuring, laat de auto dan bij een ander bedrijf nogmaals keuren. Deze constatering van de bond is gevoelig, omdat Nederland in Europa juist lobbyt voor ons systeem waarin de apk door bedrijven wordt uitgevoerd die de auto vervolgens ook kunnen repareren. In meerdere landen wordt dit niet gedaan om belangenverstrengeling tegen te gaan.
Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag, is geërgerd over het filmpje van de Consumentenbond, maar is blij dat er nu geen Bovag-bedrijven worden genoemd. “Wij adviseren: investeer in je relatie met een goed en betrouwbaar Bovag-bedrijf. Als die je bedotten kun je klagen bij Bovag en halen we het Bovag-bord van de gevel. Eens in de zoveel jaar is er weer een club die wil aantonen dat de apk-keuringen niet deugen. Dan trekken ze verregaande conslusies uit een minimale steekproef. Wij krijgen eerlijk gezegd bijna nooit klachten van consumenten over de apk.”