Paul van Diemen, General Manager 4Motive

‘Een tip voor starters? Cash is king’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

U vertrok in 2012 als manager bij onderdelenleverancier Quinton Hazell, vlak voor de overname door concurrent Sator. Waarom?

“Het ging met de Nederlandse tak van Quinton Hazell erg goed; in de zes jaar die ik er heb gewerkt, verdrievoudigde de winst. Maar bij het moederbedrijf in Engeland werden jaar in jaar uit verliezen genoteerd. Uitlatenfabrikant Klarius nam Quinton Hazell over in de hoop het tij te kunnen keren. We hebben ­de Klarius uitlaten toen ook geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Maar Europese groei bleef uit. Onze financier vroeg om een reorganisatie en dat betekende dat alle Europese directeuren weg moesten. Vijf ervan gingen met pensioen, ik kreeg een nette vertrekregeling. Het was jammer, maar ik begreep het wel. De Nederlandse tak van Quinton Hazell is uiteindelijk door Sator overgenomen. Ik besloot mijn droom waar te maken en begon mijn eigen bedrijf.”

Waarom trok het zelfstandig ondernemerschap?

“Ik doe de dingen graag zelf. Dat zit in me. Daarbij kende ik de markt en de klanten; ik wist dat er plaats voor me zou zijn. Ook geniet ik van het commerciële spel. Bij Quinton Hazell heb ik alles kunnen leren, ik had er een team van twintig mensen. Om zelfstandig te worden, moest ik wel het thuisfront mee­krijgen. Ik had net een nieuw huis gekocht met een hoge hypotheek. Toch besloot ik om het geld van mijn vertrekregeling in een eigen bedrijf te steken. Het betekende dat ik enige tijd geen inkomen had én geen geld. En dat ik alles zelf moest doen: een passende accountant vinden, de administratie doen, contracten opstellen, mensen aannemen, een geschikt pand vinden en onderhandelen met de verhuurder. Dat alles kostte meer tijd dan ik had gehoopt, maar uiteindelijk kon ik ­binnen vier maanden de eerste orders uit­leveren.” 

Hoe is uw aanpak als directeur?

“We zijn nu een klein team en ik wil uitgroeien tot tien tot vijftien mensen. Het leukste van ondernemerschap is voor mij teamwerk en het begeleiden van mensen; ik laat iedere medewerker zijn eigen beslissingen nemen. Ik weet waar we naartoe willen en zal me niet met praktische details bemoeien. Iedereen is vrij om zijn werk naar eigen tijd en inzicht in te vullen. Maar ik ben ook best veeleisend. Ik wil wel progressie zien en inzet. We gaan voor onze klanten door het vuur en dat doen we samen. Als het bijvoorbeeld druk is in het magazijn, dan help ik ook mee.”

 

Begrip van het thuisfront is een belangrijke factor bij het ondernemen.

 

Van Diemen in ‘t kort

Naam: Paul van Diemen / Geboortedatum: 9-03-1970 te Amstelveen / Woonplaats: Aalsmeer / Opleiding: vwo, hts autotechniek in Apeldoorn, Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam / Carrière: 1995-1996 sales representative City Electrical Factors, 1996-1998 receptionist ­Peugeot dealer ­H. Knaap te Naarden, 1998-2007 salesmanager Kühne Automotive, 2007-2012 general manager ­Quinton Hazell Netherlands, 2012-heden eigenaar/general manager 4Motive / Relatie: getrouwd met Miranda, communicatieadviseur / Kinderen: Jens (14) , Luuk (11) en de tweeling Mila en Sil (8) / Hobby’s: gezin, wintersport en af en toe vissen.

U wilt 4Motive niet al te groot laten groeien. Waarom niet?

“Bij grote bedrijven krijg je een goed pensioen, een dito salaris en is alles goed geregeld. Maar dan moet je wel precies doen wat er van je gevraagd wordt en wat in je functieprofiel past. In feite krijg je een set instructies mee en daarmee moet je het doen. Elke vorm van eigen initiatief wordt eruit gekapt. Sommige mensen vinden dat heerlijk. Weinig stress en aan het eind van de middag trek je de deur achter je dicht. Maar ben je een eigengereid mens, dan gedij je daar niet. Dan wil je het zélf aanpakken. Ik zoek medewerkers met doorzettingsvermogen en eigen initiatief. Ik zeg weleens: zowel mijn medewerkers als onze klanten zijn net een stel eigenwijze konijnen. En daar werk ik graag mee.”

U hebt net Klarius terug naar Nederland gehaald. Waarom?

“Een buitendienstmedewerker raadde me aan om met uitlaten te beginnen. Ik was niet enthousiast, want ik vind het onhandige, grote, lompe dingen. En ons pand is klein. Maar in de uitlaten zijn niet veel spelers meer over. De kwaliteit ervan wordt steeds beter en dus worden er minder van verkocht. De oude eigenaren van Klarius hebben het merk uit de failliete boedel teruggekocht en ik wist dat zij een zeer brede uitlatenlijn hebben. Dus heb ik hen gebeld en twee dagen later zaten we weer samen aan tafel. Binnen een kwartier waren we het eens, we kennen elkaar tenslotte goed. We hebben ons pand er wel voor moeten uitbreiden, maar het past precies. Op termijn wil ik wel een mooi pand laten bouwen, met alles erop en eraan.”

 

Wil je ondernemen, volg dan je passie en ambitie. Heb je die niet, begin er dan niet aan.

 

En wat moet er in dat nieuwe pand komen?

“Ik probeer jaarlijks drie of vier nieuwe ­producten te introduceren. Dit jaar starten we daarom met Contitech. Aan de ene kant past dat merk niet bij ons bedrijf omdat het bekend is, terwijl wij liever onbekende merken doen. Aan de andere kant wordt het nog door weinig partijen verdeeld in Nederland, terwijl er wel vraag naar is. Contitech heeft veel minder afzet in Nederland dan markt­leiders als Gates en SKF. Maar voor veel ­grossiers is het wel hét merk. Overigens ­blijven we Hepu Autoteile verdelen en promoten, dat is onze grootste omzetmaker.”

Zitten die merken niet in elkaars vaarwater? 

“Ik ga ervan uit van niet, want Hepu is heel blij met ons. Zij hadden nooit gedacht dat ze in Nederland zoveel omzet konden maken. En het groeit nog steeds. Met Contitech mikken we meer op grossiers die echt alleen dat merk willen. Werkt iemand al met Hepu, dan weet diegene al dat het 100 procent goed is, én 15 procent goedkoper. Zulke klanten gaan niet voor Contitech.”

Welke tips zou u beginnend ondernemers geven?

“Volg je passie en ambitie. Heb je die niet, begin er dan niet aan. Creëer je eigen niche en luister goed naar je klanten. Je concurrenten nadoen heeft geen zin; dan heeft de klant geen reden om bij jou te komen. Ik zou ook adviseren om niet al te jong ondernemer te worden. Ik heb door mijn werk bij andere bedrijven veel kennis en ervaring opgedaan die ik nu kan toepassen. Een tip waar ik zelf veel aan heb gehad? Cash is king! Zeker als startende ondernemer kun je je niet permitteren om handel in huis te halen zonder de zekerheid dat je snel kunt verkopen.”

Hoe besteedt u uw vrije tijd? 

“Ik heb nog een bijbaan als taxichauffeur – voor mijn kinderen. (lacht) Mijn dochtertje zit op turnen en mijn drie jongens doen allemaal aan BMX-crossfietsen. Dus voor andere ­hobby’s, vissen bijvoorbeeld, blijft er weinig tijd over. Als ik thuis ben, dan ben ik er ook met mijn hele aandacht bij. Dan check ik niet constant mijn e-mail. Op wintersport of bij het kamperen in Italië geniet ik ook met volle ­teugen.”

Wat leert u van uw kinderen?

“Ieder mens is uniek. Dat was wel een eyeopener voor mij. Mijn kinderen zijn zo totaal verschillend. Mijn oudste wil alles ­winnen en gaat volgas. De tweede doet z’n best en gaat het niet: jammer dan. Hij is heel sociaal en veel zachter. En mijn jongste zoon is vooral heel creatief en houdt van denk­spelletjes. Mijn dochter heeft een aangeboren hartafwijking en met haar zijn we vaak in het ziekenhuis. Binnenkort krijgt ze weer een zware operatie en dan zijn we intensief met de zorg bezig. Fijn om te zien dat de medische wetenschap zo ver gevorderd is dat men haar kan helpen en dat kosten noch moeite worden gespaard. Zij zelf is ondanks alles altijd vrolijk en positief. Het lijkt wel alsof zij zich realiseert dat tijd een cadeautje is; ze plukt de dag en maakt er altijd een feestje van.”

Over 4Motive Autoparts

4Motive werd in 2012 opgericht door Paul van Diemen. Het bedrijf is gespecialiseerd in de import en distributie van brede lijnen automotive onderdelen en levert alleen aan grossiers. 4Motive legt zich vooral toe op de onbekendere merken van hoge kwaliteit die nog niet of nauwelijks op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn, tegen concurrerende prijzen. Het zeskoppige team mensen opereert vanuit Uithoorn. Het bedrijf groeit jaarlijks met 20-50 procent. Inmiddels heeft het een netwerk van ongeveer veertig grossiers door heel Nederland. 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Wat een heerlijk, eerlijk ondernemers verhaal. Plezier in zakendoen spat eraf en dus … succes verzekerd. (Nee, succes is niet alleen maar hoogste omzet, groot pand en veel medewerkers)

‘Een tip voor starters? Cash is king’ | Automotive Online
Paul van Diemen, General Manager 4Motive

‘Een tip voor starters? Cash is king’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

U vertrok in 2012 als manager bij onderdelenleverancier Quinton Hazell, vlak voor de overname door concurrent Sator. Waarom?

“Het ging met de Nederlandse tak van Quinton Hazell erg goed; in de zes jaar die ik er heb gewerkt, verdrievoudigde de winst. Maar bij het moederbedrijf in Engeland werden jaar in jaar uit verliezen genoteerd. Uitlatenfabrikant Klarius nam Quinton Hazell over in de hoop het tij te kunnen keren. We hebben ­de Klarius uitlaten toen ook geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Maar Europese groei bleef uit. Onze financier vroeg om een reorganisatie en dat betekende dat alle Europese directeuren weg moesten. Vijf ervan gingen met pensioen, ik kreeg een nette vertrekregeling. Het was jammer, maar ik begreep het wel. De Nederlandse tak van Quinton Hazell is uiteindelijk door Sator overgenomen. Ik besloot mijn droom waar te maken en begon mijn eigen bedrijf.”

Waarom trok het zelfstandig ondernemerschap?

“Ik doe de dingen graag zelf. Dat zit in me. Daarbij kende ik de markt en de klanten; ik wist dat er plaats voor me zou zijn. Ook geniet ik van het commerciële spel. Bij Quinton Hazell heb ik alles kunnen leren, ik had er een team van twintig mensen. Om zelfstandig te worden, moest ik wel het thuisfront mee­krijgen. Ik had net een nieuw huis gekocht met een hoge hypotheek. Toch besloot ik om het geld van mijn vertrekregeling in een eigen bedrijf te steken. Het betekende dat ik enige tijd geen inkomen had én geen geld. En dat ik alles zelf moest doen: een passende accountant vinden, de administratie doen, contracten opstellen, mensen aannemen, een geschikt pand vinden en onderhandelen met de verhuurder. Dat alles kostte meer tijd dan ik had gehoopt, maar uiteindelijk kon ik ­binnen vier maanden de eerste orders uit­leveren.” 

Hoe is uw aanpak als directeur?

“We zijn nu een klein team en ik wil uitgroeien tot tien tot vijftien mensen. Het leukste van ondernemerschap is voor mij teamwerk en het begeleiden van mensen; ik laat iedere medewerker zijn eigen beslissingen nemen. Ik weet waar we naartoe willen en zal me niet met praktische details bemoeien. Iedereen is vrij om zijn werk naar eigen tijd en inzicht in te vullen. Maar ik ben ook best veeleisend. Ik wil wel progressie zien en inzet. We gaan voor onze klanten door het vuur en dat doen we samen. Als het bijvoorbeeld druk is in het magazijn, dan help ik ook mee.”

 

Begrip van het thuisfront is een belangrijke factor bij het ondernemen.

 

Van Diemen in ‘t kort

Naam: Paul van Diemen / Geboortedatum: 9-03-1970 te Amstelveen / Woonplaats: Aalsmeer / Opleiding: vwo, hts autotechniek in Apeldoorn, Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam / Carrière: 1995-1996 sales representative City Electrical Factors, 1996-1998 receptionist ­Peugeot dealer ­H. Knaap te Naarden, 1998-2007 salesmanager Kühne Automotive, 2007-2012 general manager ­Quinton Hazell Netherlands, 2012-heden eigenaar/general manager 4Motive / Relatie: getrouwd met Miranda, communicatieadviseur / Kinderen: Jens (14) , Luuk (11) en de tweeling Mila en Sil (8) / Hobby’s: gezin, wintersport en af en toe vissen.

U wilt 4Motive niet al te groot laten groeien. Waarom niet?

“Bij grote bedrijven krijg je een goed pensioen, een dito salaris en is alles goed geregeld. Maar dan moet je wel precies doen wat er van je gevraagd wordt en wat in je functieprofiel past. In feite krijg je een set instructies mee en daarmee moet je het doen. Elke vorm van eigen initiatief wordt eruit gekapt. Sommige mensen vinden dat heerlijk. Weinig stress en aan het eind van de middag trek je de deur achter je dicht. Maar ben je een eigengereid mens, dan gedij je daar niet. Dan wil je het zélf aanpakken. Ik zoek medewerkers met doorzettingsvermogen en eigen initiatief. Ik zeg weleens: zowel mijn medewerkers als onze klanten zijn net een stel eigenwijze konijnen. En daar werk ik graag mee.”

U hebt net Klarius terug naar Nederland gehaald. Waarom?

“Een buitendienstmedewerker raadde me aan om met uitlaten te beginnen. Ik was niet enthousiast, want ik vind het onhandige, grote, lompe dingen. En ons pand is klein. Maar in de uitlaten zijn niet veel spelers meer over. De kwaliteit ervan wordt steeds beter en dus worden er minder van verkocht. De oude eigenaren van Klarius hebben het merk uit de failliete boedel teruggekocht en ik wist dat zij een zeer brede uitlatenlijn hebben. Dus heb ik hen gebeld en twee dagen later zaten we weer samen aan tafel. Binnen een kwartier waren we het eens, we kennen elkaar tenslotte goed. We hebben ons pand er wel voor moeten uitbreiden, maar het past precies. Op termijn wil ik wel een mooi pand laten bouwen, met alles erop en eraan.”

 

Wil je ondernemen, volg dan je passie en ambitie. Heb je die niet, begin er dan niet aan.

 

En wat moet er in dat nieuwe pand komen?

“Ik probeer jaarlijks drie of vier nieuwe ­producten te introduceren. Dit jaar starten we daarom met Contitech. Aan de ene kant past dat merk niet bij ons bedrijf omdat het bekend is, terwijl wij liever onbekende merken doen. Aan de andere kant wordt het nog door weinig partijen verdeeld in Nederland, terwijl er wel vraag naar is. Contitech heeft veel minder afzet in Nederland dan markt­leiders als Gates en SKF. Maar voor veel ­grossiers is het wel hét merk. Overigens ­blijven we Hepu Autoteile verdelen en promoten, dat is onze grootste omzetmaker.”

Zitten die merken niet in elkaars vaarwater? 

“Ik ga ervan uit van niet, want Hepu is heel blij met ons. Zij hadden nooit gedacht dat ze in Nederland zoveel omzet konden maken. En het groeit nog steeds. Met Contitech mikken we meer op grossiers die echt alleen dat merk willen. Werkt iemand al met Hepu, dan weet diegene al dat het 100 procent goed is, én 15 procent goedkoper. Zulke klanten gaan niet voor Contitech.”

Welke tips zou u beginnend ondernemers geven?

“Volg je passie en ambitie. Heb je die niet, begin er dan niet aan. Creëer je eigen niche en luister goed naar je klanten. Je concurrenten nadoen heeft geen zin; dan heeft de klant geen reden om bij jou te komen. Ik zou ook adviseren om niet al te jong ondernemer te worden. Ik heb door mijn werk bij andere bedrijven veel kennis en ervaring opgedaan die ik nu kan toepassen. Een tip waar ik zelf veel aan heb gehad? Cash is king! Zeker als startende ondernemer kun je je niet permitteren om handel in huis te halen zonder de zekerheid dat je snel kunt verkopen.”

Hoe besteedt u uw vrije tijd? 

“Ik heb nog een bijbaan als taxichauffeur – voor mijn kinderen. (lacht) Mijn dochtertje zit op turnen en mijn drie jongens doen allemaal aan BMX-crossfietsen. Dus voor andere ­hobby’s, vissen bijvoorbeeld, blijft er weinig tijd over. Als ik thuis ben, dan ben ik er ook met mijn hele aandacht bij. Dan check ik niet constant mijn e-mail. Op wintersport of bij het kamperen in Italië geniet ik ook met volle ­teugen.”

Wat leert u van uw kinderen?

“Ieder mens is uniek. Dat was wel een eyeopener voor mij. Mijn kinderen zijn zo totaal verschillend. Mijn oudste wil alles ­winnen en gaat volgas. De tweede doet z’n best en gaat het niet: jammer dan. Hij is heel sociaal en veel zachter. En mijn jongste zoon is vooral heel creatief en houdt van denk­spelletjes. Mijn dochter heeft een aangeboren hartafwijking en met haar zijn we vaak in het ziekenhuis. Binnenkort krijgt ze weer een zware operatie en dan zijn we intensief met de zorg bezig. Fijn om te zien dat de medische wetenschap zo ver gevorderd is dat men haar kan helpen en dat kosten noch moeite worden gespaard. Zij zelf is ondanks alles altijd vrolijk en positief. Het lijkt wel alsof zij zich realiseert dat tijd een cadeautje is; ze plukt de dag en maakt er altijd een feestje van.”

Over 4Motive Autoparts

4Motive werd in 2012 opgericht door Paul van Diemen. Het bedrijf is gespecialiseerd in de import en distributie van brede lijnen automotive onderdelen en levert alleen aan grossiers. 4Motive legt zich vooral toe op de onbekendere merken van hoge kwaliteit die nog niet of nauwelijks op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn, tegen concurrerende prijzen. Het zeskoppige team mensen opereert vanuit Uithoorn. Het bedrijf groeit jaarlijks met 20-50 procent. Inmiddels heeft het een netwerk van ongeveer veertig grossiers door heel Nederland. 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Wat een heerlijk, eerlijk ondernemers verhaal. Plezier in zakendoen spat eraf en dus … succes verzekerd. (Nee, succes is niet alleen maar hoogste omzet, groot pand en veel medewerkers)