Volvo stopt met productie dieselmotoren

Volvo • Volvo sluit daarbij aan bij Porsche, Suzuki en Lexus.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Volvo stopt begin 2024 met de productie van dieselmotoren. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de Climate Week NYC. Met dit besluit voegt Volvo zich bij het rijtje van merken als Porsche, Suzuki en Lexus, zij stopten al eerder met de productie van dieselvoertuigen.

“Elektrische aandrijflijnen zijn onze toekomst en superieur aan verbrandingsmotoren. Ze produceren minder lawaai, minder trillingen, minder onderhoudskosten voor onze klanten en geen uitlaatgassen”, zegt Jim Rowan, topman bij Volvo Cars. Het bedrijf schrijft in een persbericht dat Volvo ‘geen enkele kroon besteedt aan de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren’.

Volledig elektrisch

Het bedrijf onderkent de snelle ondergang van de diesel. ‘Nog maar vier jaar geleden was de dieselmotor ons brood en boter in Europa, net als bij de meeste andere autofabrikanten. Die trend is sindsdien grotendeels omgekeerd, gedreven door een veranderende marktvraag, strengere emissie-regelgeving en Volvo’s focus op elektrificatie’, aldus Volvo.

Volvo Car is van plan om vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen, een doelstelling die grote investeringen vereist. Die ambitie stuitte eerder dit jaar op een obstakel doordat het bedrijf de productie van zijn grote elektrische suv, de EX90, moest uitstellen naar de eerste helft van volgend jaar vanwege problemen met de software. De EX90 zou aanvankelijk in het vierde kwartaal van dit jaar worden gelanceerd.

Volvo zag in het tweede kwartaal dit jaar de nettowinst dalen met 60 procent. De Zweedse autofabrikant, die in handen is van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group, kampte onder meer met hogere prijzen voor lithium. Het bedrijf kocht die grondstof naar eigen zeggen vorig jaar in toen de lithiumprijs op een piekniveau stond.

Op bezoek | Veiligheid, elektrificatie en agentuur bij Volvo: ‘Juist in gesprek met de dealer’

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Volvo stopt met productie dieselmotoren | Automotive Online

Volvo stopt met productie dieselmotoren

Volvo • Volvo sluit daarbij aan bij Porsche, Suzuki en Lexus.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Volvo stopt begin 2024 met de productie van dieselmotoren. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de Climate Week NYC. Met dit besluit voegt Volvo zich bij het rijtje van merken als Porsche, Suzuki en Lexus, zij stopten al eerder met de productie van dieselvoertuigen.

“Elektrische aandrijflijnen zijn onze toekomst en superieur aan verbrandingsmotoren. Ze produceren minder lawaai, minder trillingen, minder onderhoudskosten voor onze klanten en geen uitlaatgassen”, zegt Jim Rowan, topman bij Volvo Cars. Het bedrijf schrijft in een persbericht dat Volvo ‘geen enkele kroon besteedt aan de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren’.

Volledig elektrisch

Het bedrijf onderkent de snelle ondergang van de diesel. ‘Nog maar vier jaar geleden was de dieselmotor ons brood en boter in Europa, net als bij de meeste andere autofabrikanten. Die trend is sindsdien grotendeels omgekeerd, gedreven door een veranderende marktvraag, strengere emissie-regelgeving en Volvo’s focus op elektrificatie’, aldus Volvo.

Volvo Car is van plan om vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen, een doelstelling die grote investeringen vereist. Die ambitie stuitte eerder dit jaar op een obstakel doordat het bedrijf de productie van zijn grote elektrische suv, de EX90, moest uitstellen naar de eerste helft van volgend jaar vanwege problemen met de software. De EX90 zou aanvankelijk in het vierde kwartaal van dit jaar worden gelanceerd.

Volvo zag in het tweede kwartaal dit jaar de nettowinst dalen met 60 procent. De Zweedse autofabrikant, die in handen is van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group, kampte onder meer met hogere prijzen voor lithium. Het bedrijf kocht die grondstof naar eigen zeggen vorig jaar in toen de lithiumprijs op een piekniveau stond.

Op bezoek | Veiligheid, elektrificatie en agentuur bij Volvo: ‘Juist in gesprek met de dealer’

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.