Nationaal Laadonderzoek: ‘EV-rijder mist optie bi-directioneel laden’

Laadpalen • EV-rijders zien kansen in het inzetten van een EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk. Zodoende kunnen zij geld verdienen en het netwerk ontlasten.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De klant heeft vaak geen inzicht in verbruik en prijs van de stroom. (foto: Shutterstock)

De EV-rijder zoekt manieren om de laadkosten te drukken. Een opvallend grote groep van de thuisladers (20 procent) is al overgestapt op een dynamisch energiecontract. Bovendien willen EV-rijders graag bi-directioneel laden en neemt de interesse in slim laden toe. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

“EV-rijders zijn steeds meer kostenbewust”, zegt Maarten van Biezen, van de Vereniging Elektrische Rijders. “De energiecrisis heeft zijn sporen nagelaten. Mensen zoeken naar manieren om de laadkosten te drukken.” Niet alleen heeft 20 procent van de thuisladers al een dynamisch energiecontract, maar ook 79 procent van de thuislader wil graag een dynamisch contract met lage tarieven in de daluren. “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden”, aldus Van der Biezen.

Ook de interesse in slim laden neemt toe, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Het merendeel van de EV-rijders zegt ermee bekend te zijn, maar slechts de helft van de groep zegt een variant van slim laden toe te passen.

Bi-directioneel laden

Vooruitkijkend verwacht de elektrische rijder veel van he zogenoemde bi-directioneel laden. 47 procent van de deelnemende EV-rijders wil dit graag. Ook zien EV-rijders kansen in het inzetten van de EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk om geld te verdienen en het netwerk te ontlasten. Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft bi-directioneel te willen laden wordt dit nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast. Dat komt vooral omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bi-directioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat range anxiety voor goed verdwijnt. De batterijen worden steeds groter waardoor deze voldoet voor de dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden (vorig jaar was dit nog 30 procent), zo blijkt uit het onderzoek.

Lees meer over het onderzoek op Fleet & Mobility.

EV-onderzoek: ‘De tijd van pionieren is voorbij’

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Laadonderzoek

Nationaal Laadonderzoek: ‘EV-rijder mist optie bi-directioneel laden’ | Automotive Online

Nationaal Laadonderzoek: ‘EV-rijder mist optie bi-directioneel laden’

Laadpalen • EV-rijders zien kansen in het inzetten van een EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk. Zodoende kunnen zij geld verdienen en het netwerk ontlasten.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De klant heeft vaak geen inzicht in verbruik en prijs van de stroom.
(foto: Shutterstock).

De EV-rijder zoekt manieren om de laadkosten te drukken. Een opvallend grote groep van de thuisladers (20 procent) is al overgestapt op een dynamisch energiecontract. Bovendien willen EV-rijders graag bi-directioneel laden en neemt de interesse in slim laden toe. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

“EV-rijders zijn steeds meer kostenbewust”, zegt Maarten van Biezen, van de Vereniging Elektrische Rijders. “De energiecrisis heeft zijn sporen nagelaten. Mensen zoeken naar manieren om de laadkosten te drukken.” Niet alleen heeft 20 procent van de thuisladers al een dynamisch energiecontract, maar ook 79 procent van de thuislader wil graag een dynamisch contract met lage tarieven in de daluren. “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden”, aldus Van der Biezen.

Ook de interesse in slim laden neemt toe, zo blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Het merendeel van de EV-rijders zegt ermee bekend te zijn, maar slechts de helft van de groep zegt een variant van slim laden toe te passen.

Bi-directioneel laden

Vooruitkijkend verwacht de elektrische rijder veel van he zogenoemde bi-directioneel laden. 47 procent van de deelnemende EV-rijders wil dit graag. Ook zien EV-rijders kansen in het inzetten van de EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk om geld te verdienen en het netwerk te ontlasten. Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft bi-directioneel te willen laden wordt dit nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast. Dat komt vooral omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bi-directioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat range anxiety voor goed verdwijnt. De batterijen worden steeds groter waardoor deze voldoet voor de dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden (vorig jaar was dit nog 30 procent), zo blijkt uit het onderzoek.

Lees meer over het onderzoek op Fleet & Mobility.

EV-onderzoek: ‘De tijd van pionieren is voorbij’

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Meer lezen over Laadonderzoek