CalmCo: efficiëntie ten top met eenvoudige management dashboards

Oliebollenspecial • Uren spenderen om analyses of rapporten te bouwen in Excel of met andere tools is verleden tijd.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Luc en Wim Cos: "CalmCo brengt alle data samen in één omgeving."

Hoe langer hoe meer een begrip in de automotive sector. Zoek niet naar een merk of grote autodealer, maar naar de naam CalmCo. Het bedrijf, met Luc Cos en zoon Wim aan het roer, bespaart (auto)handelaren al jarenlang kopzorgen en frustraties wat betreft dagelijks inzicht in hun bedrijfsdata en -resultaten. “CalmCo brengt alle data samen in één omgeving”

Uren spenderen om analyses of rapporten te bouwen in Excel of met andere tools is verleden tijd. Dankzij CalmCo krijg je ongeacht de grootte van je bedrijf omzetten, kostenposten en marges, zicht op alle belangrijke parameters van de werkplaats, tendensen en zoveel meer data met één klik op de knop dagelijks in beeld op welk toestel je maar wilt. “Vroeger telde ik het aantal garages dat op ons een beroep doet om een idee te krijgen van ons marktaandeel. Omwille van de consolidatie in de markt en kleiner wordend aantal onafhankelijk concessiehouders heb ik de oefening voor 2021 eens anders gedaan. Ik checkte hoeveel van de nieuw verkochte auto’s in België door onze klanten verhandeld worden, en dus in onze systemen passeren. Een beetje tot mijn verbazing zat ik aan meer dan 40 procent”, vertelt Luc Cos.

Mankementen

Het zaadje voor CalmCo werd geplant tijdens Luc’s loopbaan bij ADP Dealer Services (nu Keyloop). Tien jaar lang was hij general manager van Noord-Europa bij het bedrijf dat op dat moment de grootste speler was op het vlak van automatisering van garages. Toen hij bij alle dealer management systemen (DMS), dezelfde mankementen zag die niet opgelost werden, besloot hij de problematiek zelf aan te pakken. “Toen ik general manager was bij ADP Dealer Services, had ik eigenlijk een oplossing ‘avant la lettre’ voor de DMS-tekortkomingen. Op het moment dat ik met het Duitse team een potentieel van zowat enkele honderden garages had geïdentificeerd, ontving ik een mail van mijn baas: “Luc, drop the case, it’s not strategic. Als jullie het niet begrijpen, zal ik het wel gaan doen dacht ik toen.”

DMS-systemen zijn zeer goed om transacties af te handelen maar hebben een groot tekort als je een overzicht en statistieken wil van alle transacties. Als je dan als groep ook nog verschillende DMS’en gebruikt met daarnaast CRM-systemen, financiële pakketten en andere wordt het overzicht houden een bijna onmogelijke klus. Vele managers of hun medewerkers moeten urenlang zelf verschillende extracties in Excel maken, die samenvoegen en dan na de manipulatie van al deze data hopen dat de resultaten correct zijn. CalmCo automatiseert al dat werk en brengt alle data uit het ERP en ook andere bronnen samen in één eenvoudige en overzichtelijke omgeving waarop managers en bedrijfsleiders dan dagelijks hun analyses kunnen doen. Verkoop, naverkoop, boekhouding, budgetten, forecasts, kortom alle domeinen van de business worden dagdagelijks ingelezen en verwerkt.

Ondernemerschap

In 2009 wordt de grootste onafhankelijk VW Group-dealer de eerste officiële klant van Luc. Vanaf 2011 komt zijn zoon Wim, die op dat moment in de IT-sector werkt, parttime bij het bedrijf. In 2014 doet ook Moorkens Distributie (Alcopa), toen met een twintigtal garages een van de grootste autodealers in België, beroep op de diensten van CalmCo. Een samenwerking waardoor vader en zoon samen de stap naar fulltime ondernemerschap wagen. “Moorkens Distributie gebruikte op dat moment zes of zeven verschillende DMS- of ERP-systemen. Wij met ons tweeën waren blijkbaar de enige firma die al die dingen kon samenbrengen in één gestandaardiseerd datawarehouse voor een aanvaardbaar budget”, vertelt Wim. “Toen de business zei dat ze met ons in zee wilden, moesten we langs de aankoopcentrale en dachten we dat de grootte van ons bedrijf ons parten zou spelen. Het contract was uiteindelijk na nog geen tien minuten ondertekend.”

Anno 2022 behoren heel wat grote namen in zowel de Belgische als de Europese automotive sector tot het klantenportfolio van CalmCo. Zo klopten onder andere Van Mossel Automotive Groep, het Zwitserse Emil Frey en het Franse Groupe Maurin al bij hen aan. Maar ook kleine dealers (de kleinste CalmCo klant verkoopt een honderdtal nieuwe voertuigen per jaar) kunnen een beroep doen op de Business Intelligence as a Service van CalmCo die dan op hun situatie en financiële mogelijkheden wordt afgestemd. Bij de samenwerking is vooral de businesstaal een belangrijk aspect. Met deze succesformule is CalmCo sedert het einde van 2021 actief op de Nederlandse markt en heeft in minder dan negen maanden reeds acht nieuwe klanten opgetekend.

TARGIT

CalmCo was al sinds meerdere jaren één van de meest succesvolle partners van het Deense bedrijf  TARGIT A/S. De belangrijkste succesfactor was duidelijk de 100 procent focus van CalmCo op een verticale sector, in casu de automotive sector, en de grondig kennis van deze sector bij alle medewerkers van CalmCo. TARGIT A/S is ontwikkelaar van de Business Intelligence suite TARGIT en is reeds vijf opeenvolgende jaren door het Duitse gerenommeerde Business Application Research Center uitgeroepen als overall leider in business intelligence projecten op vlak van doorlooptijd voor projecten en prijs-performance verhouding. Het succesvolle partnership heeft ertoe geleid dat CalmCo op 30 juni 2022 voor TARGIT het international competence center voor de automotive sector is geworden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer lezen over CalmCo

CalmCo: efficiëntie ten top met eenvoudige management dashboards | Automotive Online

CalmCo: efficiëntie ten top met eenvoudige management dashboards

Oliebollenspecial • Uren spenderen om analyses of rapporten te bouwen in Excel of met andere tools is verleden tijd.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Luc en Wim Cos: "CalmCo brengt alle data samen in één omgeving."

Hoe langer hoe meer een begrip in de automotive sector. Zoek niet naar een merk of grote autodealer, maar naar de naam CalmCo. Het bedrijf, met Luc Cos en zoon Wim aan het roer, bespaart (auto)handelaren al jarenlang kopzorgen en frustraties wat betreft dagelijks inzicht in hun bedrijfsdata en -resultaten. “CalmCo brengt alle data samen in één omgeving”

Uren spenderen om analyses of rapporten te bouwen in Excel of met andere tools is verleden tijd. Dankzij CalmCo krijg je ongeacht de grootte van je bedrijf omzetten, kostenposten en marges, zicht op alle belangrijke parameters van de werkplaats, tendensen en zoveel meer data met één klik op de knop dagelijks in beeld op welk toestel je maar wilt. “Vroeger telde ik het aantal garages dat op ons een beroep doet om een idee te krijgen van ons marktaandeel. Omwille van de consolidatie in de markt en kleiner wordend aantal onafhankelijk concessiehouders heb ik de oefening voor 2021 eens anders gedaan. Ik checkte hoeveel van de nieuw verkochte auto’s in België door onze klanten verhandeld worden, en dus in onze systemen passeren. Een beetje tot mijn verbazing zat ik aan meer dan 40 procent”, vertelt Luc Cos.

Mankementen

Het zaadje voor CalmCo werd geplant tijdens Luc’s loopbaan bij ADP Dealer Services (nu Keyloop). Tien jaar lang was hij general manager van Noord-Europa bij het bedrijf dat op dat moment de grootste speler was op het vlak van automatisering van garages. Toen hij bij alle dealer management systemen (DMS), dezelfde mankementen zag die niet opgelost werden, besloot hij de problematiek zelf aan te pakken. “Toen ik general manager was bij ADP Dealer Services, had ik eigenlijk een oplossing ‘avant la lettre’ voor de DMS-tekortkomingen. Op het moment dat ik met het Duitse team een potentieel van zowat enkele honderden garages had geïdentificeerd, ontving ik een mail van mijn baas: “Luc, drop the case, it’s not strategic. Als jullie het niet begrijpen, zal ik het wel gaan doen dacht ik toen.”

DMS-systemen zijn zeer goed om transacties af te handelen maar hebben een groot tekort als je een overzicht en statistieken wil van alle transacties. Als je dan als groep ook nog verschillende DMS’en gebruikt met daarnaast CRM-systemen, financiële pakketten en andere wordt het overzicht houden een bijna onmogelijke klus. Vele managers of hun medewerkers moeten urenlang zelf verschillende extracties in Excel maken, die samenvoegen en dan na de manipulatie van al deze data hopen dat de resultaten correct zijn. CalmCo automatiseert al dat werk en brengt alle data uit het ERP en ook andere bronnen samen in één eenvoudige en overzichtelijke omgeving waarop managers en bedrijfsleiders dan dagelijks hun analyses kunnen doen. Verkoop, naverkoop, boekhouding, budgetten, forecasts, kortom alle domeinen van de business worden dagdagelijks ingelezen en verwerkt.

Ondernemerschap

In 2009 wordt de grootste onafhankelijk VW Group-dealer de eerste officiële klant van Luc. Vanaf 2011 komt zijn zoon Wim, die op dat moment in de IT-sector werkt, parttime bij het bedrijf. In 2014 doet ook Moorkens Distributie (Alcopa), toen met een twintigtal garages een van de grootste autodealers in België, beroep op de diensten van CalmCo. Een samenwerking waardoor vader en zoon samen de stap naar fulltime ondernemerschap wagen. “Moorkens Distributie gebruikte op dat moment zes of zeven verschillende DMS- of ERP-systemen. Wij met ons tweeën waren blijkbaar de enige firma die al die dingen kon samenbrengen in één gestandaardiseerd datawarehouse voor een aanvaardbaar budget”, vertelt Wim. “Toen de business zei dat ze met ons in zee wilden, moesten we langs de aankoopcentrale en dachten we dat de grootte van ons bedrijf ons parten zou spelen. Het contract was uiteindelijk na nog geen tien minuten ondertekend.”

Anno 2022 behoren heel wat grote namen in zowel de Belgische als de Europese automotive sector tot het klantenportfolio van CalmCo. Zo klopten onder andere Van Mossel Automotive Groep, het Zwitserse Emil Frey en het Franse Groupe Maurin al bij hen aan. Maar ook kleine dealers (de kleinste CalmCo klant verkoopt een honderdtal nieuwe voertuigen per jaar) kunnen een beroep doen op de Business Intelligence as a Service van CalmCo die dan op hun situatie en financiële mogelijkheden wordt afgestemd. Bij de samenwerking is vooral de businesstaal een belangrijk aspect. Met deze succesformule is CalmCo sedert het einde van 2021 actief op de Nederlandse markt en heeft in minder dan negen maanden reeds acht nieuwe klanten opgetekend.

TARGIT

CalmCo was al sinds meerdere jaren één van de meest succesvolle partners van het Deense bedrijf  TARGIT A/S. De belangrijkste succesfactor was duidelijk de 100 procent focus van CalmCo op een verticale sector, in casu de automotive sector, en de grondig kennis van deze sector bij alle medewerkers van CalmCo. TARGIT A/S is ontwikkelaar van de Business Intelligence suite TARGIT en is reeds vijf opeenvolgende jaren door het Duitse gerenommeerde Business Application Research Center uitgeroepen als overall leider in business intelligence projecten op vlak van doorlooptijd voor projecten en prijs-performance verhouding. Het succesvolle partnership heeft ertoe geleid dat CalmCo op 30 juni 2022 voor TARGIT het international competence center voor de automotive sector is geworden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer lezen over CalmCo